Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bugatti a kulisy Baťových závodů? To s člověkem zacvičí, říkají jezdci

  10:32aktualizováno  14:53
Z jedenácti vozů Bugatti, které se v pátek objevily na startu městské rychlostní zkoušky Barum Czech Rally Zlín, bylo sedm ze sbírky zlínského podnikatele Ladislava Samohýla. Každý z těch vozů prošel jeho rukama, na každém nechal nespočet hodin práce, zná je do posledního šroubku.

Jaké pak má pocity, když je půjčí do ruky cizímu jezdci? „To ne, nepůjčil bych je. Jedou s nimi lidé, které dobře znám a mají k nim stejný vztah jako já,“ ujistil Samohýl.

Fotogalerie

Namátkou kardiochirurg Jan Pirk, bývalý jezdec rally Raimund Baumschlager nebo šéf slévárny v Popovicích, kde vznikají náhradní díly pro Samohýlovy bugatky, Antonín Dědek. „Je to taková odměna za to, že ho celý rok obtěžuju,“ usmál se majitel vozů. Jeho sbírka je totiž z větší části tvořená věrnými kopiemi slavných aut.

Když se před lety pustil do oprav veteránů, začal nakupovat jednotlivé díly na aukcích a burzách po celém světě. Jenomže brzy zjistil, že reálnější je začít s jejich výrobou. „Když koupíte původní karburátor, dáte za něj dva tisíce euro a stejně ho musíte repasovat, je lepší vyrobit nový,“ potvrdil podnikatel. Dílny má v Otrokovicích a zaměstnává několik sléváren v okolí. Od první myšlenky ke kompletnímu autu vedla cesta dlouhá sedm let.

Sami jezdci popisují závod v rámci barumky jako privilegium a skvělý zážitek. „To je něco nepopsatelného, kulisy Baťových závodů, davy diváků, to s člověkem zacvičí,“ popsal Dědek. Ve voze měl s sebou syna a dva vnuky.

Ačkoliv je sbírka veteránů pojízdná, odjet s jednotlivými kousky přeci jen vyžaduje přípravu. „Kontrola baterie a provozních kapalin je samozřejmost, ale problém dělá benzín a usazeniny z něj,“ vysvětlil Samohýl.

Z trhu totiž zmizel speciální 90oktanový benzín s olovnatou příměsí, který veteráni lépe spalovali. Teď se příměsi musí do nádrže přilévat, a pokud vůz delší dobu stojí, usazují se na dně.

Kromě Bugatti byly na trati závodu k vidění i další skvosty – Bentley Kompresor, Ford T Racing nebo Amilcar CGS. „Všechno to jsou soutěžní vozy, dá se jim šlápnout na pedál a jezdci to využívají. Třeba hodnota toho Bentleye je přes milion euro a když vidíte, jak rychle s ním majitel jezdí, je to neuvěřitelné,“ podotkl Samohýl.

Nejdříve Zlínem burácely historické vozy Bugatti, v noci se pak jela rally:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ukázka toho, co vidí člověk v psychobudce
VIDEO: Schizofrenikem na zkoušku: V hlavě mám zmatek, vše je rozostřené

Unikátní zařízení, které simuluje, jak vnímá člověk se schizofrenií, je nyní volně přístupné ve Zlíně. „Psychobudku vyvinuli na 1. lékařské fakultě Univerzity...  celý článek

Rekonstrukce obchodního domu Prior ve Zlíně odstartovala.
VIDEO: Velká oprava Prioru ve Zlíně začala, vrátí mu baťovský vzhled

Jedna z architektonických dominant Zlína a památka na slavnou baťovskou éru se mění před očima. Obchodní dům Prior se za rok představí v téměř autentické...  celý článek

Poslanec za ČSSD Antonín Seďa.
Poslanci chtějí zase uspět, nové tváře se strany bojí nasadit výš

Většina stran ve Zlínském kraji, které jdou do parlamentních voleb, sází na staré známé tváře. Noví lidé na čelných pozicích spíš scházejí. Podle politologů...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.