Budoucí podoba Krajského kulturního centra ve Zlíně, které vznikne přestavbou 14. a 15. budovy.

Budoucí podoba Krajského kulturního centra ve Zlíně, které vznikne přestavbou 14. a 15. budovy. | foto: Krajský úřad Zlínského kraje

V baťovském areálu ve Zlíně začala velká přestavba 14. a 15. budovy

  • 3
V bývalém baťovském továrním areálu ve Zlíně začala nákladná rekonstrukce dvou objektů. Za 900 milionů korun se 14. a 15. budova a jejich okolí přemění na kulturní centrum a sídlo muzea, galerie a knihovny. "V nejbližších třech týdnech bude probíhat demolice budov," nastínil Patrik Kamas, manažer marketingu PSG.

Stavbu má na starost několik firem. Při demolici dělníci nebudou oba objekty bourat celé. Například z výrobních budov obuvnické továrny od architekta Jiřího Voženílka z roku 1948 zůstane původní železobetonová konstrukce. "Ta se samozřejmě bude muset zpevnit," upřesnil Kamas.

V října začnou dělníci navíc pracovat v zemi na kanalizaci. "Také budou betonovat základní konstrukci," poznamenal Kamas.

Celý komplex včetně prostoru mezi oběma budovami, ze kterého se stane instituce s názvem Krajské kulturní a vzdělávací centrum, se otevře pro veřejnost v druhé polovině roku 2013. Ve dvou budovách najdou své nové sídlo Krajská knihovna Františka Bartoše, Krajská galerie výtvarného umění a Muzeum jihovýchodní Moravy.

Do budovy 14 se lidé podívají už na podzim příštího roku

Ovšem budova číslo 14 bude přístupná už dříve. "Ta by měla být v provozu od podzimu příštího roku," ubezpečil náměstek hejtmana Libor Lukáš, který je zodpovědný za oblast investic a je i předsedou řídícího výboru tohoto projektu.

"Ve čtrnácté budově na návštěvníky budou čekat nově pojaté expozice krajské galerie a Muzea jihovýchodní Moravy," doplnil náměstek Lukáš.

Kraj nákladnou a náročnou stavbu, která se připravovala sedm let, přirovnává významem k rekonstrukci Baťova mrakodrapu. Ta stála 630 milionů korun a skončila v roce 2004.

Nový vzhled budov navrhli architekti z pražského studia ADNS, které loni vyhrálo architektonickou soutěž. "Celý areál bývalého Svitu je fenomenální a nemá ve střední Evropě obdoby," vysvětloval na červnové besedě s lidmi spoluautor návrhu Juraj Sonlajtner. "Proto jsme dosavadní baťovský styl nechtěli úpravami příliš měnit," dodal.