Rektor Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Petr Sáha.

Rektor Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Petr Sáha. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Univerzita chce ve Zlíně udržet nadané absolventy, pomůže jim v podnikání

  • 4
Ve Zlíně vznikne nové Kreativní centrum. Bude sloužit jako zázemí pro začínající firmy studentů či absolventů, působící v kreativních oborech. Fungovat by mělo od poloviny roku, zájem mezi studenty je velký. Vedení Univerzity Tomáše Bati tak chce udržet mladé a nadané lidi ve Zlíně.

Kreativní centrum bude sídlit v univerzitní budově v ulici Nad Ovčírnou a zázemí v něm najdou začínající designérské firmy.

„Splácíme tak velký dluh, který v tomto směru máme. Chtěli jsme se do toho pustit už dříve, ale hodně jsme se zabývali evropskými projekty,“ řekl rektor Petr Sáha.

Zjistili jsme, že se nemusíme stěhovat za prací do Prahy

Když ve Zlíně dostudovali Baťovu univerzitu, chtěli stejně jako spousta jejich vrstevníků zamířit za prací do Prahy.

„Jenže jsme dostali nabídku z univerzity na zvýhodněné prostory a rozhodli jsme se zůstat ve Zlíně,“ popisuje Radovan Surý z animačního a postprodukčního Bare Bear Studio. „Zjistili jsme, že k naší práci nepotřebujeme sedět v Praze, stačí tam občas zajet. Pro firmy jsou důležitější reference.“

Právě zmíněné studio je prvním zájemcem, který počítá se vstupem do brzy otevřeného Kreativního centra. „Potřebujeme více místa, teď už je nás s externisty kolem patnácti. Současná kapacita nám vůbec nestačí,“ říká Surý.

Bare Bear Studio hodlá nabírat schopné absolventy ze zlínské fakulty. „Potřebujeme pracovat se studenty, kteří by tak zůstali ve Zlíně. Studuje tady patnáct tisíc lidí a výrazná část z nich se věnuje designu nebo výtvarným oborům. To je obrovská základna, která se dá využít,“ podotkl Surý.

Pochvaluje si i fakt, že společnost bude moct brát větší zakázky. „A když pozveme klienta na schůzku, můžeme se potkat v normálním prostředí,“ těší se.

Podle něj asi před čtyřmi lety škola zjistila, že lokální pracovní trh přestal přijímat absolventy některých zlínských oborů.

„Proto jsme se rozhodli jim pomoci. Potenciál z Fakulty multimediálních komunikací totiž pořád neumíme plně uplatnit,“ dodal Sáha.

Nové centrum nabídne prostor pro společnosti podnikající v kreativním průmyslu. Skládat se bude z centra designu, audiovizuálního centra a reklamní a marketingové laboratoře. Fakulta do něj investuje dva miliony korun.

„Zázemí v něm najde asi pět až deset start-up firem, které budou moci za zvýhodněných podmínek využívat kancelářské, dílenské a konferenční prostory,“ popsala děkanka Fakulty multimediálních komunikací Jana Janíková.

Jak udržet mladé lidi

Najít zájemce by neměl být problém. Z dotazníkového šetření, které si fakulta dělala, vyplynulo, že šedesát procent dotázaných studentů by zůstalo ve Zlíně, pokud by k tomu měli vhodné podmínky.

„Tohle je velké téma, které město trápí,“ souhlasí Radek Hegmon, spolumajitel společnosti mmcité.

„Mladí kreativci zde vystudují, ale pak odejdou za lepším a podnikají jinde. Těžko ve Zlíně hledáme schopné designéry, konstruktéry či techniky. Ale nejde jen o pracovní příležitosti, ale i kulturní vyžití, spolupráci škol s firmami a další věci. Je dobře, že se teď konečně začíná dělat něco konkrétního,“ doplnil Hegmon.

Centrum si i proto dalo za úkol podporovat značku zlínský design a zlínský film. Dostat se do něj půjde prostřednictvím předloženého projektu, poté budou následovat tři roky v podnikatelském inkubátoru.

„To je dostatečná doba, aby se poté firma postavila na vlastní nohy,“ poznamenala Janíková.

V budoucnu by zde měly přibýt také výstavní a prodejní prostory, multimediální sál a kavárna. Centrum nabídne začínajícím firmám také právní a administrativní podporu a pomoc při hledání finančních zdrojů. Chce spolupracovat i se zlínským Technologickým inovačním centrem a výrobními podniky z regionu.