Umělecký ředitel Letní filmové školy v Uherském Hradišti Pavel Bednařík

Umělecký ředitel Letní filmové školy v Uherském Hradišti Pavel Bednařík | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Umělecký ředitel Letní filmové školy: Snažíme se jít proti proudu

  • 0
V Asociaci českých filmových klubů pracuje jako umělecký ředitel čtyři roky a stejnou dobu ovlivňuje program Letní filmové školy. "Letos se těším na návštěvu Emira Kusturici, ale věcí, které nabídneme, je daleko víc," říká Pavel Bednařík.

Kdybyste měl z letošního programu filmové školy vybrat jednu věc, na kterou jste nejvíce pyšný, co by to bylo?
Není jednoduché vybírat jednu samostatnou věc z programu, který připravujeme celý rok. Za pozornost rozhodně stojí masterclass s jednotlivými tvůrci, kde se během dvou soustředěných hodin mohou diváci seznámit s tvůrčím přístupem jednotlivých hostů. Stejně tak neopakovatelná bude atmosféra fotbalového utkání s Emirem Kusturicou a kapelou The No Smoking Orchestra. A pokud dovolí zdravotní stav Otakaru Vávrovi zúčastnit se setkání se svým někdejším studentem, půjde o jednu z nejvzácnějších chvil celé Letní filmové školy.

Jedním z představovaných témat jsou i filmy vztahující se k datu 11. září. Proč jste zvolili právě tohle téma?
Jedenáctého září bylo v globální historii přelomovým momentem, kdy se kompletně a zásadně proměnilo vnímání hrozby terorismu a podoby teroristů, jak jsme je znali ze špionážních filmů nebo klasických hollywoodských thrillerů. Téma jsme se proto rozhodli pojmout jak "filmově", tedy v podobě výběru snímků, které se věnují samotné události útoků na "dvojčata" nebo zázemí teroristických útoků obecně, ale chceme je také reflektovat "mimofilmově".

Pro tyto účely jsme oslovili řadu odborníků na bezpečnostní problematiku, terorismus a jeho praktiky. Tito hosté se zúčastní besed a přednášek, které by měly divákům poskytnout komplexní obraz, jak se proměnila společnost postižená "syndromem 11. září". Dopadení bin Ládina pak bylo pro nás už jen bonusem a upomínkou, že se jedná o stále aktuální a ožehavé téma.

Pavel Bednařík

Publicista a dramaturg Pavel Bednařík se narodil v roce 1980 v Přerově. Absolvoval gymnázium v Otrokovicích, poté studoval na Univerzitě Palackého v Olomouci na katedře teorie a dějin dramatických umění obor filmová věda, filozofie.

Pracoval jako ředitel Přehlídky animovaných filmů Olomouc, odkud se v listopadu 2007 přesunul na místo uměleckého ředitele Asociace českých filmových klubů (AČFK). Ovládá angličtinu a španělštinu.

Na Letní filmové škole (LFŠ) představíte tvorbu Billyho Wildera, autora známého hitu Někdo to rád horké. Bylo vaším cílem mimo jiné poukázat i na to, že nešlo o "pouze" autora jedné, ačkoliv notoricky známé komedie?
Vždy je naším cílem na LFŠ rozbourávat představy a klišé o tvůrcích, od nichž většina zná z obecného kulturního povědomí jediný film. Billy Wilder je tvůrce, který je ve svých filmech velmi jízlivý, nebere si servítky v politických karikaturách (Raz, dva, tři) ani černohumorném pohledu na Mekku filmového průmyslu v Hollywoodu (Sunset Boulevard). Jeho neutuchající sarkasmus jej staví do protipólu vůči ostatním, konformním tvůrcům, kteří si přišli do Hollywoodu splnit svůj americký sen.

Nejznámějším jménem v seznamu hostů je Emir Kusturica. Jak se vám jej povedlo přivést? A jak se těšíte na koncert jeho skupiny The No Smoking Orchestra?
Emir Kusturica omezuje v posledních letech návštěvy festivalů, ale dobrou příležitostí, proč někam vyrazit, je právě koncertní vystoupení s kapelou The No Smoking Orchestra. To je i případ Letní filmové školy.

Jeho návštěva byla také umožněna spoluprací s festivalem Sen letní noci v Praze, který jeho i kapelu zve o pár dnů dříve. Koncert bude určitě velmi zábavný kabaret kombinovaný s hospodským šramlem a chytlavými melodiemi - v hudbě TNSO je cítit, že to dělají pro radost, ne kvůli hudebním ambicím. Ale balkánská dechovka, se kterou si je lidé často zaměňují, je v hudbě TNSO jen ve velmi slabé ozvěně.

Stihnete během LFŠ zhlédnout aspoň nějaký film, nebo vám to pracovní důvody a zaneprázdněnost neumožňují?
Snažím se velkou část filmů vidět dopředu, protože na Letní filmové škole nemám moc času, příležitosti ani klidu, abych mohl zůstat dvě hodiny v sále a nerušeně sledovat film. Ale snad se mi jeden nebo dva film podaří vidět.

Letní kino

Masarykovo náměstí

Pátek 22. července
Ženy v pokušení (21:30)
Zahraj to znovu, Same (23:30)

Sobota 23. července
Legenda o lietajúcom Cypriánovi (21:30)
Harold a Maude (23:30)

Neděle 24. července
Občanský průkaz (21:30)
Já taky (23:30)

Pondělí 25. července
Gomorra (23:30)

Úterý 26. července
Czech Made Man (21:30)
Panika v městečku (23:30)

Čtvrtek 28. července
Kajínek (21:30)
Druhá strana mince (23:30)
Království zvěrstev (23:30, areál Smetanovy sady)

Pátek 29. července
Muž na laně (23:30)
Krátký film o zabíjení (21:30, Sm. s.)

Sobota 30. července
Kuky se vrací (21:30)
Krátký film o lásce (21:30. Sm. s.)
Strach(y) ze tmy (23:30)

Koncerty

Pátek 22. července
2 Singles (20:30)
Čokovoko (21:45)

Sobota 23. července
Obří broskev (20:30)
Priessnitz (21:45)

Neděle 24. července
Lesní zvěř & cimbálová muzika
Petra Míčky (20:00)
Emir Kusturica And No Smoking
Orchestra (21:00)

Pondělí 25. července
Houpací koně (20:30)
Swordfishtrombones (21:45)

Úterý 26. července
Ahmed má hlad (20:30)
Neočekávaný dýchánek (21:45)

Středa 27. července
RWE Film Party (DJ Adam
Nedvídek) (20:00 – Smet. sady)
Bonus (20:30)
Prago Union Band (21:45)

Čtvrtek 28. července
Květy (20:30)
Už jsme doma (21:45)

Pátek 29. července
Rány těla (20:30)
Lydia Lunch’s Big Sexy Noise
(21:45)

Sobota 30. července
Fetch! (20:30)
Gallon Drunk (21:45)

Kdybyste mohl vybrat tři filmaře, které byste někdy v budoucnu chtěl na LFŠ přivézt nebo připomenout jejich tvorbu, kteří by to byli?
Z nežijících - Stanley Kubrick, Fritz Lang, Hal Ashby, z žijících určitě Leo Carax, Lars von Trier nebo Jean-Luc Godard. Ale těch tvůrců jsou desítky až stovky, snažíme se jít proti proudu a vyhledávat zajímavé ženy filmařky, kameramany, producenty a další profese, které jsou na filmu stejně důležité jako protežovaní režiséři nebo herci.

Existuje nějaká kinematografie, kterou byste chtěli představit, ale z nějakých důvodů je nedostupná?
Obecně to platí pro asijské kinematografie, protože jejich filmový trh funguje víceméně nezávisle a filmy z Japonska, Thajska, Hongkongu jsou velmi drahé, a to ani nepočítám jejich dopravu do Evropy. Letos se nám podaří představit tvorbu thajského režiséra Apichatponga Weerasethakula, tak snad to je postupná cesta k objevování asijské kinematografie v budoucnu.

Co byste divákům doporučil z doprovodného programu?
Kromě koncertu The No Smoking Orchestra to bude určitě koncert živelné zpěvačky a performerky Lydie Lunch s doprovodnou kapelou, nebo skupina Gallon Drunk, kde hrají bývalí členové kapely Nicka Cavea.

Jaký je podle vás typický účastník Letní filmové školy? Je to student filmové vědy, nebo "jen" filmový fanoušek?
Program LFŠ je připravován s ohledem na řadu kritérií, a tím hlavním je spokojenost diváků všech kategorií, preferencí a zájmů. Typický divák neexistuje. Hradišťská veřejnost může jít do letního kina na oblíbené české filmy, filmoví extremisté na sedm a půl hodiny dlouhý film Bély Tarra, všichni, kteří se o film zajímají více a hlouběji, si najdou své. A nesmíme opomenout ani pedagogy, pro které je navíc připraven workshop filmové výchovy, kde se mohou naučit, jak používat film ve výuce.

Jak je zajištěno parkování pro návštěvníky LFŠ? Bude se například na parkovišti u kina Hvězda platit?
Parkoviště u kina Hvězda bylo během roku zpoplatněno, proto jsou pro diváky určena parkoviště před zimním stadionem nedaleko kina Hvězda.

Jak se na letošním rozpočtu přehlídky podepsaly úsporné škrty ministerstva kultury?
Rozpočet LFŠ tvoří finance z ministerstva kultury pouze zhruba z jedné čtvrtiny, proto je potřeba hlídat všechny finanční i nefinanční zdroje a snažit se je naplnit. Škrty v rozpočtech se nijak zásadně neprojevily, ale proto, abychom mohli realizovat všechny nebo alespoň většinu našich záměrů, potřebujeme finanční zdroje hledat i jinde, soukromí sponzoři, fondy a nadace nebo evropský program Media. Tato zdánlivá jistota ale nemá trvalou hodnotu, proto se každý rok potýkáme s podobnými nejistotami a sestavujeme rozpočet na "zelené louce", což není pro dlouhodobý rozvoj akce optimální.