Hrad Buchlov letos přilákal nejvíc návštěvníků při tradičním setkání kovářů.

Hrad Buchlov letos přilákal nejvíc návštěvníků při tradičním setkání kovářů. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Turistů ve Zlínském kraji přibývá, láká je skanzen i zapadlá zřícenina

  • 0
Zlínský kraj láká rok od roku více návštěvníků. Pokud bude přát počasí, může být letošní sezona rekordní. Například skanzen v Rožnově pod Radhoštěm hlásí nejlepší návštěvnost za posledních pět let.

Na celkem 38 sledovaných turistických cílech ve Zlínském kraji se letos zvedla návštěvnost o 30 procent. Vůbec nejlepší výsledek za posledních pět let hlásí rožnovský skanzen.

„Sezona zatím vychází. Pokud se zopakuje loňské dobré léto, bude to výborný rok,“ potvrdil ředitel Valašského muzea v přírodě Jindřich Ondruš.

Bezpochyby k tomu přispěl i požár chaty Libušín na Pustevnách ze začátku března. Torzo stavby, kterou navrhoval architekt Jurkovič, zajímalo lidi v celé zemi. A jméno skanzenu, jemuž patří, se měsíce objevovalo v médiích.

„Tragédie přitahují pozornost, takže to zřejmě vliv na počet návštěvníků opravdu mělo. Je to ale smutná reklama, následky požáru jsou obrovské,“ konstatoval Ondruš.

Dobrý marketing a počasí

Podobně dobré výsledky hlásí i další místa v kraji. Namátkou Archeoskanzen v Modré, hrad Buchlov nebo rozhledna Brdo.

Odborníci pro to mají celkem jasné vysvětlení. Zafungoval marketing a vyšlo počasí.

Jen na hrady a zámky v kraji přijelo o 17 procent víc lidí než loni. Vůbec nejvíc lidí přilákají během speciálních akcí.

Například setkání kovářů na Buchlově zajímalo pět tisíc lidí. Tedy desetinu celkové roční návštěvnosti. Jenomže podobně na tom jsou i památky v okolí.

„Nárůst vidíme na všech objektech, které máme ve správě,“ potvrdila mluvčí Národního památkového ústavu v Kroměříži Dagmar Šnajdarová. Pod něj spadají hrady a zámky na celé Moravě, s výjimkou Vysočiny.

Jaký vliv má počasí na turistiku, přesně ukázal loňský rok, kdy na Velikonoce sněžilo, zbytek jara pršelo a v létě se teploty šplhaly k extrémním 40 °C.

„Počasí je pro nás zásadní a je to něco, co neovlivníme. I přesto ale návštěvnost kraje roste už třetím rokem po sobě,“ potvrdila ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Morava Dana Daňová.

Polepili tramvaje a zajistili v nich internet

Do propagace dala letos centrála 12 milionů korun z evropských dotací, tři miliony mířily speciálně na návštěvníky ze zahraničí.

Za to pořídila série map a podrobných průvodců jednotlivých regionů, které jsou zdarma k dostání ve všech informačních centrech. K lidem v celé zemi se pak mapa Zlínského kraje s tipy na výlety dostala vložená v celostátním deníku.

A třeba do Brna mířila kampaň v městské dopravě. Díky ní byl Zlínský kraj vidět nejen zvenčí na tramvajích, ale zároveň cestujícím nabídl wi-fi připojení k internetu zdarma. A aby věděli, kdo jim to platí, jako úvodní se jim pak otevřela stránka východní Moravy. „Bez reklamy to skutečně nejde,“ potvrdila Daňová.

Takzvané jednodenní cíle centrála sleduje od roku 2008. Tvoří je největší zdejší lákadla, i méně známé cíle. Například zřícenina hradu Lukov nebo informační centrum Zvonička na Soláni. Za letošní první pololetí je všechny navštívilo téměř 680 tisíc hostů, loni jich bylo 520 tisíc.