Vlakové nádraží ve Vsetíně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Tunel před nádražím Vsetín nepostaví, půl miliardy radnice nesehnala

  • 0
Vsetínská radnice nesehnala peníze na to, aby mohla poslat auta v Nádražní ulici pod zem. Do konce června má mít ale hotovou studii na přeměnu prostoru před nádražím.

Ještě na začátku května seznamovalo vedení Vsetína na veřejném projednávání místní obyvatele s možností vybudování silničního tunelu v Nádražní ulici. Teď už s ním ale nepočítá.

Na tunel za půl miliardy, který by vyřešil dopravu před vlakovým nádražím (více o něm čtěte zde), nejsou peníze.

„Výstavba tunelu by byla příliš drahá. Věřili jsme, že by nám mohly pomoci evropské peníze, ale na tento typ stavby je nemáme šanci získat,“ vysvětlil starosta Jiří Čunek.

Snaha poslat auta před nádražím ve Vsetíně pod zem není žádnou novinkou. Poprvé se podobný návrh objevil už na konci 60. let.

„Jde o racionální úvahu, která tehdy snad byla i reálná. Dnes už je to spíše jen sen,“ poznamenala bývalá starostka a současná opoziční zastupitelka Iveta Táborská.

Chystá se nový parkovací dům

Nádražní ulicí denně projede kolem 12 tisíc aut. V roce 2020 by jich podle odhadů mělo být už 20 tisíc. Kromě osobních vozidel jde také o autobusy mířící k nádraží a zastávkám městské hromadné dopravy. Poblíž nich se pohybuje i mnoho chodců.

„Jde o místo, kde dochází ke střetům aut s chodci. Proto jsme se rozhodli připravit velkorysou variantu s tunelem, která by byla pro dopravu nejbezpečnějším řešením,“ uvedl místostarosta Tomáš Pifka.

„Když se v budoucnu podaří najít peníze, můžou se naši nástupci k výstavbě tunelu vrátit,“ dodal Čunek.

Radnice si nyní nechává zpracovat studii chystané proměny přednádražního prostoru, která počítá s dopravou na povrchu. Hotová má být během pár dní.

Počítá se v ní s výraznou přeložkou Nádražní ulice, která se vzdálí od kolejí. V uprázdněném místě by město v příštích letech rádo postavilo parkovací dům s 240 nebo 360 místy. Finančně by se na jeho vzniku mohla podílet i Správa železniční dopravní cesty.

„Cestující by v domech mohli nechat svá auta a dále pokračovat vlakem. Pro ekonomiku by to bylo plus. V příštích měsících nás s Českými drahami čeká vypořádání pozemků kolem nádraží, jasněji bude až poté,“ sdělil Petr Pšenička z odboru strategie SŽDC.

Práce za miliardu

Železničáři a město plánují zbourání výpravní budovy, místo které o kousek dál vznikne odbavovací hala s čekárnami a toaletami. K přestupnímu terminálu se přesunou zastávky pro autobusy, vznikne tedy společný nástupní prostor. Přestupní časy mezi vlaky a autobusy by se tak smrskly na vteřiny.

Na nádraží se objeví dva moderní hlavní perony, ze kterých se do vagonů pohodlně dostanou i matky s kočárky nebo vozíčkáři. Vzájemně je propojí podchod, který má dále vést směrem k Rokytnici na jedné straně a Smetanově ulici na straně opačné. Tam také má začít vznikat obchodní galerie (více o ní čtěte zde). Přístupná bude i nová úschovna kol.

Práce v kolejišti mají odstartovat v roce 2019. „Městská část rekonstrukce by mohla přijít na řadu mezi lety 2018 až 2022,“ doplnil Pifka.

S hotovou studií by se měli v létě seznámit zastupitelé. V září, případně v říjnu s ní radnice chce při veřejné debatě seznámit i obyvatele.

Proměna nádraží a jeho okolí přijde podle odhadů na zhruba miliardu korun. Převážnou část financí by měl poskytnout stát a fondy EU. Podle SŽDC je vysoká pravděpodobnost, že stát peníze opravdu uvolní. Modernizace tratě, na níž se Vsetín nachází, je pro něj totiž důležitá.