Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: První tramvaj na Valašsku. Nadšenec si k ní pořídil i kus kolejí

  11:08aktualizováno  11:08
Ještě loni jezdila v Ostravě, dnes stojí na pozemku Viléma Bystroně ve Valašském Meziříčí. Sběratel plánuje, že tramvaj T3 z roku 1983, která jej vyšla na sto tisíc korun, od jara zpřístupní i lidem.

Veterány sbírá už léta, před několika dny však Vilém Bystroň svou kolekci obohatil o opravdu nevšední kousek. Pořídil si totiž vyřazenou tramvaj, která už dominuje jeho pozemku při vjezdu do Valašského Meziříčí ze směru od Vsetína. Brzy se do více než 30 let starého vozu bude moci podívat také veřejnost.

Fotogalerie

„Jel jsem přes Ostravu a všiml jsem si, že dopravní podnik inzeruje prodej tramvají. Tak jsem jednu koupil,“ přiblížil lakonicky Bystroň.

Tramvaj v něm prý vyvolává vzpomínky na druhou celostátní spartakiádu, kterou v roce 1960 hostil strahovský stadion.

„Po Praze tehdy jezdily tramvaje doslova ověšené hrozny lidí. Sám jsem dokonce seděl na spojovacích tyčích mezi vagony, to si dnes už nikdo nedokáže představit,“ zavzpomínal třiasedmdesátiletý důchodce.

Sběratel: Někdo si myslí, že jsem případ pro Chocholouška

Na převoz bílo-modrého vozu ze severu Moravy na Valašsko si musel objednat speciální firmu vlastnící obří valník. Na naložení a následné vyložení netradičního nákladu byly zapotřebí dva jeřáby.

„Koupil jsem i patnáct metrů kolejí, aby vůbec bylo tramvaj na co postavit,“ poznamenal Bystroň.

Před tramvají navíc stojí cedule s názvem tramvajové zastávky Podlesí – Drážky.

„Vše mě dohromady přišlo asi na sto tisíc korun. Někteří si teď možná budou myslet, že jsem případ pro Chocholouška,“ usmál se Bystroň.

Přijel se podívat i šofér, který s tramvají po Ostravě jezdil

Ten počítá s tím, že bude tramvaj od jara volně přístupná zájemcům.

„Sedadla v zadní části vozu zůstanou tak, jak jsou. Vepředu vznikne několik stolků, u kterých si lidé budou moci posedět u kafe a sledovat provoz na blízké silnici. Podobný výhled jinde na Valašsku nenajdou,“ poznamenal senior.

O staré tramvaje je zájem, dopravní podnik začíná jednat s kupci

Původem československou tramvaj Tatra T3 vyráběl od 60. do 90. let minulého století podnik ČKD Praha. Celkem jich za tu dobu z jeho bran vyjelo na 14 tisíc kusů.

„Jezdily nejen u nás, ale také třeba v Moskvě nebo Petrohradě. Tato konkrétní tramvaj je z roku 1983, loni v létě ještě jezdila po Ostravě. Dokonce se u nás byl podívat šofér, který ji roky řídil,“ podotkl Bystroň.

Sbírá veterány, specializuje se na tříkolky

Kromě tramvaje si přitom mohou návštěvníci v sousední ohradě pohladit a také nakrmit lamy, které důchodce už dobrých dvacet let chová.

Uvnitř blízké budovy s bufetem má pak vystavenou část ze své bohaté sbírky veteránů.

Pozornost při její prohlídce poutají jak historické motocykly, skútry a sajdkáry, tak i auta - například legendární Aero 1000. To bylo vůbec prvním vozem, s nímž sběratel v šedesátých letech jezdil.

Nechybí ani tříkolky, na které se Bystroň specializuje. „Mám tu například tříkolku známou ze seriálu o mistru Beanovi nebo tak zvanou ortopedku, kterou kdysi dostala v Rakousku darem Olga Havlová,“ pozval k návštěvě soukromého muzea Vilém Bystroň.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Architektka Jitka Ressová baťovský infopoint provozuje.
VIDEO: Krátký animovaný film ukazuje život v baťovském Zlíně

Animátorka z Filmového uzlu Zlín Zuzana Bahulová vytvořila s týmem spolupracovníků krátký animovaný film o baťovské době a způsobu bydlení i života ve Zlíně,...  celý článek

Poslanec za ČSSD Antonín Seďa.
Poslanci chtějí zase uspět, nové tváře se strany bojí nasadit výš

Většina stran ve Zlínském kraji, které jdou do parlamentních voleb, sází na staré známé tváře. Noví lidé na čelných pozicích spíš scházejí. Podle politologů...  celý článek

(Ilustrační snímek).
Otrokovice trápí zápach. Starosta viní bývalou kafilerii a sepsal petici

Část Otrokovic obtěžuje zápach. Starosta se svými lidmi proto coby občané iniciovali vznik protestní petice. Podle nich jde zápach z bývalé kafilerie. Ta to...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.