Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na kraj bez Facebooku. Strany loví voliče jinak, výjimkou je Valenta

  10:21aktualizováno  10:21
V kampani před krajskými volbami sice politické strany Facebook využívají, podle expertů ale nejsou nápadité. Někteří kandidáti na hejtmana navíc na sociální síti ani nemají vlastní profil.

Nejsledovanějším krajským politikem na Facebooku je Ivo Valenta, který se na sociální síti nebojí zveřejňovat ani podobně rozverné fotografie. Na snímku je s návštěvnicemi pořadu Šlágrování s Frantou Uhrem a Veselou trojkou, které pořádal ve Zlíně. | foto: Facebook Iva Valenty

Na Facebooku má založený profil několik let, ale používá ho jen v období kolem voleb. Jako teď. Od října 2014 se vlčnovský starosta Jan Pijáček na této sociální síti odmlčel a až v polovině září informoval o své kandidatuře do krajského zastupitelstva. Ačkoli je otázkou, zda se o Facebook stará on sám, nebo volební tým ODS.

Lídři pro Zlínský kraj aktivní na Facebooku

ČSSD: Petr Navrátil

KDU-ČSL: Jiří Čunek

ODS: Jan Pijáček

TOP 09: Vlastislav Navrátil

Svobodní a Soukromníci: Ivo Valenta

„Profil mám, ale více ho využívat nebudu - a ani nechci. Jsem starší generace, před anonymním internetem dávám přednost osobnímu kontaktu,“ podotkl Pijáček.

Podobně „macešsky“ přistupuje k sociálním sítím většina krajských jedniček. Z lídrů nejvýznamnějších stran na něm nemají svůj vlastní veřejný profil hned čtyři - Margita Balaštíková (ANO), komunista Ivan Mařák, Vladimír Kruliš (SPO) nebo Miroslav Adámek (STAN).

„Nemám k Facebooku důvěru, jsem konzervativní,“ řekl Mařák.

Odborníci, které oslovila MF DNES, přitom upozorňují: při krajských volbách, kde bývá účast asi 40 procent, jde o značně nevyužitý potenciál, jak získat nové voliče. Na Facebooku má totiž svůj účet kolem 4,5 milionu lidí z Česka.

„S výjimkou Ivo Valenty si lídři stran ani strany v krajích s Facebookem příliš hlavu nelámou. Sází na jiné formy komunikace,“ uvedl Jan Tvrdoň, koordinátor projektu Demagog.cz a rodák z Uherského Hradiště.

„Většina kandidátů i stran ve snaze získat pozornost lidí selhává,“ souhlasí politoložka Alena Macková, která se výzkumem nových médií zabývá.

Nejsledovanější je Valentův profil

Mezi lídry je výjimkou zmíněný hazardní magnát Ivo Valenta. Jednička koalice Svobodných a Soukromníků je na Facebooku velmi aktivní a sleduje ho přes osm tisíc lidí.

„Stylem na mě působí jako ‚lokální, malý Babiš‘. Zajímavě míchá politické postoje se soukromými aktivitami, které jej mají polidšťovat a přiblížit lidem, což je výrazné plus. Valenta se věnuje primárně celostátní politice, často i evropské. Používá výrazně kritický tón s podtextem ‚zlý Brusel, zlá vláda, zlá Praha‘,“ popsal Tvrdoň.

„V diskusi na Facebooku se nebojí jít do konfrontace, čemuž se mnoho politiků spíše vyhýbá,“ dodala Macková.

Majitel holdingu Synot na vzkazy často reaguje i pozdě v noci.

„Facebook jsem si oblíbil a jsem mile překvapen tím, kolik lidí mi na něj píše. Formou vzkazů mi přicházejí zajímavé podněty a nápady,“ konstatoval Valenta.

Elektronický pokec Starostů

Mezi povedenější stránky se řadí i facebookový profil Starostů a nezávislých, který se obsahově věnuje téměř výhradně dění v kraji a regionálně známým kandidátům.

Rozhovory s lídry pro Zlínský kraj

„Hnutí chce využít ‚sousedského efektu‘, kdy voliči volí lidi, které znají osobně,“ sdělil Tvrdoň.

Podle Adámka se STAN snaží o odlehčenou kampaň a do toho zapadá i jeho aktivita na Facebooku.

„Chápeme ho jako takový elektronický ‚pokec‘, který lidé mají rádi. Větší význam mu ale nedáváme. Více spoléháme na webové stránky,“ vysvětlil Adámek.

Informace jen pro straníky

Mnozí další kandidáti už jsou na Facebooku prakticky neviditelní. Třeba Petra Navrátila, krajského radního a lídra ČSSD, sleduje jen něco přes 100 lidí. Navrátil je přitom aktivní a odpovídá na dotazy či komentáře.

Jeho jmenovec Vlastislav Navrátil (TOP 09) má na svém politickém profilu 240 fanoušků, i on se snaží komunikovat, jenže schází mu větší publikum. Mnohem víc „přátel“ má na svém soukromém profilu, kde politiku také hodně řeší.

Problém je i v tom, že stránky mnohých partají jsou hodně neosobní. Jako by byly určené jen jako zdroj informací pro straníky a příznivce.

„Například profil ANO působí jako album z cest po kraji, resp. mítinků (kam jedeme, kde jsme byli). Strana sází na celostátní prezentaci prostřednictvím Andreje Babiše,“ všiml si Tvrdoň.

Podobně málo sledované jsou i stránky dalších kandidátů.

„Třeba Facebook Jiřího Čunka působí koženě, chybí něco ‚ze zákulisí‘, něco více osobního. Vzhledem k jeho všeobecné známosti v kraji jde o nevyužitý potenciál,“ uvedl Tvrdoň.

Autor:




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.