Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Vlakové expresy ze Zlína do Prahy zpomalí, rychlíky z kraje přidají

  • 19
Spojení mezi Zlínským krajem a Prahou po železnici čekají změny. Stát chce totiž zrušit expresní vlaky, stanou se z nich „jen“ rychlíky. Jiné vlaky do Prahy naopak zrychlí, protože jim ubude zastávek.

Zlínský expres Českých drah je nejrychlejším spojem mezi Zlínem a Prahou. Jezdí dvakrát denně a 311 kilometrů urazí za necelé tři a půl hodiny.

V příštím jízdním řádu už z něho ale má být běžný rychlík, který trať pojede o zhruba deset minut déle.

Podobný osud podle plánů ministerstva dopravy potká i spoj Šohaj, který jezdí do metropole a zpět z Veselí nad Moravou přes Uherské Hradiště, Staré Město, Otrokovice a Hulín.

Nejrychlejší spojení s Prahou po železnici tak ke smůle cestujících mírně zpomalí.

Výměnou za to ale zrychlí ostatní rychlíky, které jezdí do hlavního města přes Otrokovice a Vsetín, a to o necelou půlhodinu. Všechny by tak měly urazit cestu z Otrokovic do Prahy za přibližně 3 hodiny a 10 minut.

A právě tuto skutečnost, tedy zrychlení většiny spojů, ministerstvo zdůrazňuje.

„V současné době jezdí do jižní části Zlínského kraje dva expresy, které trasu Praha - Otrokovice ujedou za necelé tři hodiny,“ popsal Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

„Ale po celý zbytek dne (zhruba od 5 do 22 hodin) sem jezdí pouze rychlíky s jízdní dobou 3 hodiny, 37 minut. Nově bude zajištěno spojení s dobou zhruba 3 hodiny a 10 minut. Jde tedy o zrychlení, nikoliv zpomalení,“ dodal Neřold.

Nové zastávky expresů: Choceň, Ústí nad Orlicí, Přelouč

Jízdní řády, které začnou platit před koncem letošního roku, se teprve tvoří. Nicméně ministerstvo dopravy se zrušením expresů napevno počítá a chce jim na trase přidat zastávky, které je zdrží: jde o Choceň, Ústí nad Orlicí a Přelouč.

Ne všichni cestující jsou ale z těchto plánů nadšeni. Například Josef Novotný, který do Prahy jezdí pravidelně na firemní porady, je pořádně naštvaný.

„Nevím, proč máme zastavovat v malých městech typu Chocně či Přelouče. Tam mají jezdit lokální spoje, a ne dálkové rychlíky,“ tvrdí rezolutně.

„Vůči komu by byli cestující ze Zlínska diskriminováni, když mimo jiné po většinu dne se spojení ze Zlína ve směru Praha dokonce oproti současnosti výrazně zrychlí?“ reagoval mluvčí ministerstva dopravy.

České dráhy situaci nechtějí příliš komentovat, protože se jízdní řády teprve tvoří. Avšak potvrdily, že hodlají uspíšit rychlíkové spoje, jejichž rychlost se díky nákupu modernizovaných vozů zvýší ze 140 na 160 kilometrů za hodinu.

„Díky tomu rychlíky dříve dojedou do cílových stanic a omezí se současný stav, kdy pomalejší vlak čeká na předjetí vlakem rychlejším,“ podotkla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Rychlíky do Prahy z Luhačovic či Starého Města ušetří čas tím, že vynechají stanici Mohelnice či Červenka. Totéž se týká vlaků, které jezdí přes Vsetín. Cestující díky tomu uspoří skoro půl hodiny.

Rychlejší rychlíky budou lépe konkurovat soukromníkům

Ministerstvo navíc slibuje, že změna jízdních řádů zlepší návaznost spojů v Přerově, nabídne přípoj ve Starém Městě ve směru Veselí nad Moravou a vlaky také zastaví v Újezdci u Luhačovic s přípojem směr Bylnice.

Soukromí dopravci by se mohli ze zrušení expresů radovat, ovšem uspíšení dalších rychlíků jim spíše zasazuje ránu.

„Nabídka vlaků pro Zlínsko se tím zvýší. Rychlíky, jezdící rychleji, budou pro cestující zajímavější,“ myslí si majitel dopravce RegioJet Radim Jančura.

Ministerstvo dopravy má nadále dotacemi podporovat rychlíky Českých drah, na rozdíl od jejich konkurence.

„Aby to bylo ospravedlnitelné, měly by mít jejich rychlíky zastávky každých dvacet minut. Pak by šlo o dopravní obslužnost,“ konstatoval Jančura.

Jiný názor má ale občanské sdružení Centrum pro efektivní dopravu.

„Spojení Zlína s Prahou se časově přiblíží jízdě po dálnici a po nasazení moderních vozů bude osobnímu automobilu důstojnou alternativou,“ míní Tomáš Záruba ze zmíněné organizace.