Vlakové nádraží v Uherském Hradišti

Vlakové nádraží v Uherském Hradišti | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Stát dá příští rok méně peněz na vlaky. Ve Zlínském kraji ubudou spoje

  • 2
Cestující, kteří využívají frekventované železniční trati z Přerova přes Hulín do Starého Města například při cestování do práce, budou příští rok vybírat z menšího počtu spojů. A podobně asi dopadnou i některé další železniční trasy v kraji. Vyplývá to z návrhu nového jízdního řádu.

Návrh sice ještě není definitivní, ale už teď je jisté, že spojů ubude. A to o necelých 5 procent. Důvodem jsou peníze. Přesněji řečeno, jejich nedostatek.

"Na trati Hulín - Staré Město většina cestujících jezdí rychlíky. Osobní vlaky jsou tak až na vzácné výjimky málo vytížené. Proto některé spoje zrušíme," vysvětlila šéfka krajské organizace Koordinátor veřejné dopravy Věra Fuksová.

To se ale nelíbí například Petře Málkové z Otrokovic, která osobním vlakem jezdí do Spytihněvi. "Měli by spíš vlakovou dopravu posilovat, aby lidé nejezdili auty," myslí si Málková.

Někde nahradí vlaky autobusy

Zlínský kraj dal loni na regionální vlakovou dopravu 337 milionů korun. Příští rok bude tato částka o něco málo vyšší. Nahoru ale šly také ceny pohonných hmot a zvyšuje se DPH z 10 na 14,5 procenta.

"Proto budeme redukovat počet méně vytížených spojů," zdůvodnil náměstek zlínského hejtmana Jaroslav Drozd.

Kolik jich nakonec bude a jaké, zatím nechce kraj ani České dráhy zveřejnit. Méně spojů ale nebude jezdit pouze na trati Přerov - Staré Město, ale třeba i mezi Kojetínem a Valašským Meziříčím či Újezdcem u Luhačovic a Luhačovicemi.

"Předpokládáme, že v nutných případech nahradíme vlakové spoje autobusovými," upřesnila Fuksová.

Kraje nedostanou 600 milionů na regionální spoje

Omezení čeká i tratě Hranice na Moravě - Střelná, Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm, Vsetín - Velké Karlovice, Otrokovice - Vizovice a Staré Město - Bylnice. Může být však ještě hůř.

Ministerstvo dopravy totiž prohlásilo, že krajům příští rok nedá jako letos 600 milionů korun navíc na regionální železniční dopravu, protože bude mít samo krácený rozpočet. Kraje se s tím sice nechtějí smířit, ale pokud neuspějí, budou se rušit další spoje.

Zástupci jednotlivých krajů sice o dotaci jednali minulý týden na ministerstvu dopravy, to ale považuje za hotovou věc, že peněz příští rok rozdá na železniční dopravu méně. "Kraje o tuto dotaci přijdou," prohlásil Marek Eliáš z tiskového odboru ministerstva.