Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenec vzkřísil elektrokočár, pohánějí ho dva motory z ještěrky

  16:51aktualizováno  16:51
Replika elektromobilu Dora z roku 1906 se stala hlavní atrakcí srazu veteránů v zámeckém parku v Holešově. Antonín Pavelka prací na unikátním vozidle strávil více než dva tisíce hodin.

Před třinácti lety začínali organizátoři s pouhými dvaceti vystavovanými vozy. V sobotu jich návštěvníci v holešovském zámeckém parku na Kroměřížsku obdivovali při oblíbeném srazu veteránů už na devět stovek.

Dorazila historická auta značek Jaguar, Buick, Mustang, Praga nebo Tatra, nechyběly ani nablýskané motocykly. Patrně největší pozornost přesto poutala replika elektromobilu Dora z roku 1906.

„Ve fabrice v italském Janově vznikly pouze čtyři prototypy. Kromě dokumentace se ale nedochovaly,“ popsal majitel jejich zdařilé kopie Antonín Pavelka z Napajedel.

Do výroby elektromobilu se vyučený automechanik pustil poté, co náhodou objevil anglický katalog historických automobilů. Ten pracovníci otrokovických papíren zachránili před zničením. „Právě elektrokočár Dora v něm byl vyobrazený, součástí katalogu byl i jeho podrobný popis,“ popsal Pavelka.

Fotogalerie

Další tři roky mu zabralo shánění potřebného tvaru a typu kočáru. Nakonec se dnes pětasedmdesátiletý milovník veteránů dostal ke kočáru, který vyrobila firma bratří Berghoferů ve Vídni.

„Co se týká elektriky, využil jsem dva elektromotory z 50. let. Původně byly součástí vysokozdvižných vozíků, každý má výkon 2,4 kilowat,“ přiblížil Pavelka.

Práce na tom, aby byl kočár skutečně pojízdný a co nejpodobnější své předloze, mu zabrala téměř dva tisíce hodin. V úschovném prostoru pod sedačkou řidiče vozí dokonce praporky, bez kterých se projížďka s takovým kočárem na začátku 20. století neobešla.

„Tehdy nebyla tak uspěchaná doba, jezdilo se maximálně 30 kilometrů v hodině. Před kočárem utíkal za krajíc chleba praporečník, který upozorňoval chodce i kočí, že se blíží něco bez koní,“ připomněl Pavelka, který prý nyní repliku elektrického kočáru provětrá každý týden.

„Na silnici s ním ale nemůžu, má příliš hladké pneumatiky. Ale ne, vážně, vůz není otipovaný,“ vysvětlil muž, který si doma takříkajíc na koleně před lety vyrobil také repliky italského Bordiniho kočáru na parní pohon z roku 1836 a kočáru s výbušným motorem značky Opel z konce 19. století.

Aktuálně pracuje na renovaci populární Škody 100, má také meziválečný motocykl Jawa Robot. „Naštěstí mám velkou dílnu a také dobré sousedy,“ pousmál se Pavelka, který se veterány začal zabývat jako první z rodiny. „Tatínek býval zedník, se strojařinou neměl nic společného,“ doplnil.

Holešovský sraz veteránů začíná pravidelně už v šest ráno burzou náhradních dílů. Následuje výstava vozů v parku, vyhlášení nejelegantnějších kousků a po obědě akce vždy vyvrcholí spanilou jízdou po městě.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ukázka toho, co vidí člověk v psychobudce
VIDEO: Schizofrenikem na zkoušku: V hlavě mám zmatek, vše je rozostřené

Unikátní zařízení, které simuluje, jak vnímá člověk se schizofrenií, je nyní volně přístupné ve Zlíně. „Psychobudku vyvinuli na 1. lékařské fakultě Univerzity...  celý článek

V rámci hudebního festivalu Vizovické Trnkobraní se konala populární soutěž v...
Jsem plný, řekl Američan. Na soutěži spořádal 198 švestkových knedlíků

Vítězství v pojídání švestkových knedlíků, které je tradiční součástí vizovického Trnkobraní, míří do USA. Profesionální rekordman Patrick Bertoletti patří ke...  celý článek

Poslanec za ČSSD Antonín Seďa.
Poslanci chtějí zase uspět, nové tváře se strany bojí nasadit výš

Většina stran ve Zlínském kraji, které jdou do parlamentních voleb, sází na staré známé tváře. Noví lidé na čelných pozicích spíš scházejí. Podle politologů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.