Potíže a konflikty kolem dopravy v baťovském areálu dokládají závory či zátarasy, které se zde v poslední době objevily (a některé zase zmizely). Na snímku je závora u 94. budovy.

Potíže a konflikty kolem dopravy v baťovském areálu dokládají závory či zátarasy, které se zde v poslední době objevily (a některé zase zmizely). Na snímku je závora u 94. budovy. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Doprava v baťovském areálu se otevře, nejspíš ale jen pomalu

  • 5
Situace kolem dopravy v bývalém baťovském areálu ve Zlíně zůstává nadále vyhrocená, přestože se ji radnice snaží krotit. Dělá to ale spíš nesměle. Dopravu ve velké části areálu sice hodlá více otevřít, ale nebude to hned a určitě ne úplně.

Klíčovou věcí dalšího rozvoje areálu, jenž je pro krajské město velmi důležitý, je dopravní řešení. Na světě ale zatím není takové, které by vyhovovalo většině tamních firem i městu. Jisté je jen to, že se dříve či později velká část areálu otevře.

"To, že je tam doprava regulována, mělo svůj význam. Vývoj se ale posunul," prohlásil náměstek zlínského primátora Aleš Dufek. Myslí si, že by se východní i západní část mohly více otevřít. Ne však teď a úplně. "To by přineslo spíš problémy," obává se Dufek.

Řada firem, které v továrním areálu působí, s ním ale nesouhlasí. Jsou přesvědčeny, že je možné hlavní průtahy zcela otevřít. Mají na mysli zejména Hlavničkovo nábřeží podél Dřevnice, na němž je teď závora. A také zaslepenou Šedesátou ulici od křižovatky Antonínova směrem k řece.

"Takové dopravní řešení je prostředek k tomu, aby se mohl areál dál rozvíjet. Současný stav, kdy jsou na cestách zábrany, omezuje vlastníky i nájemce nemovitostí," tvrdí Martin Jarolím, šéf společnosti Cream, která v areálu vlastní budovy i pozemky.

Otevřít východní i západní část dopravě je risk

Cesty v tovární zóně patří městu, v bezplatné výpůjčce je má ale od roku 2009 SPBAZ (Sdružení podnikatelů baťovského areálu Zlín). To provozuje i většinu placených závor. Podle šéfa SPBAZ Čestmíra Vančury by bylo úplné otevření východní i západní části areálu riskantní, protože je tam nepřehledný provoz. S tím souhlasí i Dufek.

Podle obou navíc nelze Hlavničkovo nábřeží otevřít, protože je v mizerném technickém stavu a také příliš úzké. Všechny firmy i město se shodují jen v tom, že úplné centrum areálu, v němž působí výrobní společnosti Viva a Mitas, musí zůstat uzavřené.