"Také proto k nám chodí děti a mladí lidé z celého kraje," upozornila ředitelka školy Jana Gavendová. Škola má kapacitu šestašedesát žáků a je tradičně plná. Přijímá děti od pěti let.
"Těch nejmenších je ve skupince maximálně šest. Než nastoupí do školy, musejí se naučit orientovat v novém prostředí, domluvit se a další základní věci," připomněla ředitelka.
Některé děti s mentálním postižením nemluví, proto se od malička učí komunikovat například pomocí obrázkových kartiček. Velká část dětí má postižení kombinované, tedy mentální i tělesné. Celá škola proto musí být bezbariérová, což díky rekonstrukci splňuje.
Klienti vaří, žehlí i perou
Žáci mají dobré podmínky k tomu, aby dosáhli co možná největší samostatnosti. "Náš cíl je, aby po absolvování školy nezůstali doma. Vedeme je k maximální soběstačnosti a manuální zručnosti. Ve škole je kromě běžných vyučovacích předmětů učíme třeba vařit, pracovat na zahradě, perou a žehlí,“ nastínila Gavendová.
Škola navíc absolventům zajišťuje práci v chráněných dílnách nebo stacionářích. Speciálně pedagogické centrum, které je součástí zařízení, eviduje na čtyři stovky klientů. Psychologové a speciální pedagogové v něm radí rodičům dětí s mentálním postižením.
Ti totiž mají na výběr, jestli své dítě zapíšou do speciální školy nebo ho integrují do běžné základní školy. Integrace ale není vhodná pro všechny děti, proto je nutný názor odborníka. "Naši specialisté pomáhají integrovaným dětem, aby si na novou školu zvykly a zvládly ji," vysvětlila Gavendová.
Rekonstrukcí prošel také dětský domov na Lazech. Díky opravě má kapacitu šestnáct dětí. "Žijí ve dvou rodinných skupinách," uvedla ředitelka Gavendová.