Letadlo L-410 na letišti v Kunovicích. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Aircraft Industries doplatila 363 korun, insolvenční řízení skončilo

  • 5
Nejvýznamnějšímu českému výrobci letadel už nehrozí insolvence. Firma Aircraft Industries z Kunovic na Uherskohradišťsku uhradila poslednímu věřiteli, který na ni podal insolvenční návrh, poslední dlužné stokoruny a soud následně řízení ukončil.

„Zatím to nebudu komentovat, připravujeme oficiální prohlášení,“ sdělila iDNES.cz ředitelka firmy Ilona Plšková. V tiskové zprávě však později firma pouze zopakovala rozhodnutí soudu.

Výrobce slavných dopravních letadel L-410 se s insolvenčním řízením potýkal od poloviny května. Návrh podala firma Aero Vodochody Aerospace, která se přihlásila s pohledávkou na více než 38 milionů korun včetně úroků (více jsme o tom psali zde).

Když brněnský krajský soud následně vyzval, ať se mu přihlásí další věřitelé, kterým Aircraft Industries dluží, ozvala se řada firem a institucí, které s kunovickou továrnou spolupracují. Hlásily se o desítky tisíc i desítky milionů korun.

Firma některé dluhy rovnou uhradila, s řadou společností se dohodla na prodloužení splatnosti nebo na splátkovém kalendáři.

16. července 2015

Bernátek: Šlo mi o udržení výroby v Kunovicích

Přímo k insolvenčnímu návrhu se ale jako jediný přidal zlínský insolvenční správce Petr Bernátek, který převzal pohledávku na 23 tisíc korun.

A když nyní Bernátek potvrdil přijetí posledních 363 korun, soudce Martin Boháček ve středu insolvenční návrh zamítl, dva dny před naplánovaným projednáváním případu.

„Nebudu se k tomu vyjadřovat, byť na situaci firmy mám svůj názor. Je problémem věřitelů a zaměstnanců, že přistoupili na splátkové kalendáře,“ sdělil iDNES.cz Bernátek.

Podle jeho informací stále existují desítky firem, které mají u Aircraft Industries pohledávky nejspíš za stovky milionů korun.

„Mým zájmem bylo udržet výrobu v Kunovicích. L-410 vymysleli čeští konstruktéři, stát dal na jeho současnou modernizaci velké dotace, teď má někdo přenést výrobu do Ruska a české komponenty nahradit ruskými,“ upozornil Bernátek na zprávy objevující se stále častěji v ruských médiích.

Kdy a kam se podaří prodat letadla?

Napjatou finanční situaci alespoň na nějakou dobu vyřešili ruští majitelé firmy. Okamžitě po květnovém začátku insolvenčního řízení dohodli, že z Kunovic, kde v poslední době kvůli téměř nulovému odbytu výroba víceméně stála, k zákazníkům zřejmě už brzy odletí čtyři až pět letounů.

Ačkoliv firma kontrakt dosud nepotvrdila, z dokumentů dodaných soudu vyplývá, že na její účty dorazilo na konci května 350 milionů korun od ruské firmy Uralský závod civilního letectví (UZGA) coby záloha na nákup několika letadel L-410 (více zde).

Právě UZGA přitom s ruským majitelem kunovické společnosti připravuje vznik vlastního závodu na letadla L-410 na letišti Uktus u Jekatěrinburgu.

Zástupci majitele Aircraft Industries sice ujišťují, že konec výroby letadel v Kunovicích rozhodně nehrozí, ruští politici ale naopak mluví o tom, že by nedávalo smysl, kdyby se Rusko stalo pouhou „montovnou“ letadla L-410 (více zde).

Kunovická společnost má už několik měsíců potíže prodat své letouny do Ruska. Na trh, který je pro Aircraft Industries klíčový a kde má nejvíce svých zákazníků, totiž negativně působí propad rublu vůči dolaru, pokles ceny ropy i sankce uvalené Evropskou unií. A zákazníci, kteří si stroje objednali, tak váhají s jejich nákupem.

Podle zpráv z poslední doby firma vede jednání o prodeji letadel do Senegalu, zemí jihovýchodní Asie a Číny. Aircraft Industries také očekává zlepšení poté, co se do sériové výroby dostane modernizovaná verze letadla s označením L-410 NG.

Na šedesáti procentech mzdy však od konce loňského roku stále zůstává asi čtvrtina z necelé tisícovky zaměstnanců. Tento přechodný stav měl původně trvat jen do konce ledna, od té doby ale firma po dohodě s odboráři návrat lidí do práce několikrát oddálila.

15. července 2015