Ve smíšených pruzích v Uherském Hradišti auta míjejí cyklisty, kteří jim na silnici ubrali místo. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Hradiště zkouší českou novinku: ubralo místo autům a přidalo cyklistům

  • 81
Uherské Hradiště patří mezi první česká města, kde zkouší nový smíšený pruh pro cyklisty i auta, jimž ubral místo na silnici. Pokud se novinka ujme, může se stát napevno součástí předpisů a rozšířit se do celé republiky.

Není to cyklostezka, klasický cyklopruh ani obyčejná silnice. Obyvatelé Uherského Hradiště jako první v kraji zkoušejí novinku, která ještě nemá oporu v zákoně. Přitom pomáhá cyklistům, neomezí řidiče a ušetří peníze radnicím.

Říká se mu také smíšený nebo víceúčelový jízdní pruh.

"Kde jinde tento pilotní projekt vyzkoušet než právě v cyklistickém městě, jakým je Hradiště," vysvětlil Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu.

Ve městě totiž kolo používá až čtvrtina obyvatel. Při cestě do práce, do školy, do obchodu i na úřad (o popularitě cyklistiky v Uherském Hradišti čtěte zde). A momentálně je jedním z prvních míst v republice, kde řidiči i cyklisté zkoušejí novinku zavedenou na cestách v Rakousku.

Pro auta zbývá jen 4,5 metru

Pruh je vyznačený jako přerušovaná bílá čára podél obou okrajů silnice. Konkrétně na půlkilometrovém úseku přes sídliště Stará Tenice, jehož obyvatelé při svých cestách často používají kolo.

Široký je 1,5 metru, má tedy stejný rozměr jako oficiální úsek pro cyklisty. V tomto případě však zasahuje do silnice a ubírá místo automobilům, na které v obou jízdních pruzích zbývá dohromady 4,5 metru.

Na nový dopravní prvek upozorňuje řidiče i cyklisty v Uherském Hradišti speciální značka.

Což znamená, že ve chvíli, kdy proti sobě jedou dvě auta a na silnici je také cyklista, může řidič vjet do cyklopruhu. Nesmí tím však nijak ohrozit ani omezit cyklistu.

"Systém je postavený na vzájemné ohleduplnosti. A v tomto městě jsou lidé, kteří ráno jezdí autem do práce a odpoledne na kole do města, takže mají zažité obě role," zdůraznil Martínek.

Změna proti minulosti je zásadní. "Cyklisté teď mají vyhrazený svůj prostor, takže jsou ve větším bezpečí," prohlásil vedoucí odboru dopravy hradišťské radnice Jindřich Havelka.

Nové značení funguje zhruba měsíc. Ze začátku řidiči přesně nevěděli, jestli mohou do vyznačeného pruhu vjet nebo ne a jakým způsobem se vyhnout cyklistům. Podle Havelky už si ovšem zvykli.

Hradišti by se smíšený pruh hodil i jinde

Novinka má pro města s tak velkým podílem cyklodopravy jako v Hradišti velký význam. A to v místech, která splňují několik podmínek. Například tam nejezdí velké množství automobilů, ale hodně cyklistů a silnice není dost široká na to, aby na ní mohl být klasický cyklistický pruh.

Ten má Hradiště třeba na jedné z nejvíce frekventovaných ulic, kterou projíždějí tisíce vozů denně do nemocnice nebo na největší sídliště Štěpnice. Tam však stejně platí, že auta mají pro sebe v každém směru tři metry širokou vozovku. Pokud je cesta užší, zbývá jen vybudování cyklostezky.

"Ale cyklostezka je nákladná, proto jsme se rozhodli použít smíšený pruh," oznámil Havelka.

Pokud se projekt osvědčí a zákonodárci jej schválí, mohl by fungovat i jinde. Konkrétně v Uherském Hradišti uvažují například nad ulicemi Svatováclavská nebo Průmyslová.

"To jsou také kolizní ulice, kde je hodně cyklistů," naznačil místostarosta Zdeněk Procházka, který řeší dopravu.

Zkušební provoz ve Staré Tenici by měl trvat zhruba dva roky.

Uherské Hradiště zkouší novinku na cestě při řece Moravě na sídlišti Stará Tenice.

Uherské Hradiště zkouší novinku na cestě při řece Moravě na sídlišti Stará Tenice.