Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Města sází na „chytré“ aplikace, semafory snižují zpoždění trolejbusům

  13:14aktualizováno  13:14
Do „chytrých“ technologických řešení v rámci celorepublikového konceptu Smart City začínají investovat větší města ve Zlínském kraji. Slibují si od toho zlepšení životního prostředí, větší kvalitu života obyvatel i úsporu veřejných financí.
(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Nejdále je Zlín, který se ke konceptu Smart City hlásí slovy, ale i v praxi. Třeba v oblasti dopravy, čehož si však běžný řidič často ani nevšimne.

„Příkladem je, když systém rozpozná zpoždění trolejbusu a upraví signály světelných křižovatek tak, aby zpožděné vozidlo nemuselo zastavit a mohlo dohnat zpoždění. Systém ale zaručí, že nedojde k rozpadu koordinace křižovatek,“ uvedl Martin Habuda z Oddělení koordinace projektů magistrátu.

Další dopravní technologie umožňují na webu sledovat konkrétní spoj MHD (více zde), jiné dávají řidičům informaci o průjezdnosti městem pomocí elektronických tabulí (více zde). Tato opatření navíc umožňují plánovat nové dopravní stavby.

„Díky robustnímu sběru dat můžeme jednoduše předpokládat, jaké budou mít dopady,“ doplnil Habuda.

Chytré technologie pomáhají i městským policistům. Využívají zařízení, pomocí něhož mohou hlídky odesílat na operační středisko data z místa zásahu, včetně videopřenosu (více zde).

Loni se Zlín zapojil i do aplikace InCity pro chytré telefony, která umožňuje rychle a snadno získat potřebné informace, nahlásit závady či jiné problémy. Stejnou aplikaci už využívají i radnice ve Valašském Meziříčí a Rožnově pod Radhoštěm.

Smart City zahrnuje také energetickou úsporu ve veřejných budovách. Ve Zlíně zavedli solární panely pro městské lázně nebo speciální termoregulační topný systém pro základní školy. Město do něj investovalo deset milionů, ale má přinést úsporu 2,3 milionu ročně.

Elektromobil ve Valašském Meziříčí

Radnice také otevírají téma elektromobilů. Valašské Meziříčí letos chce jeden vůz na elektřinu přidat do městského vozového parku.

„Jeho nákupem snížíme negativní vlivy dopravy na zdraví obyvatel, ale i provozní náklady. Pořizovací cena auta je vyšší, provoz ale podstatně levnější,“ naznačil starosta Robert Stržínek.

Uherské Hradiště využívá veřejné LED osvětlení, přenos aktuálních informací o obsazenosti parkovišť (více zde), kvalitě ovzduší či zajišťování sběru dat o intenzitě dopravy na hlavních tazích.

Kroměříž si zase zlepšení životního prostředí a ekonomickou úsporu slibuje od autobusů MHD jezdících na stlačený zemní plyn (více zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.