Kvůli opravám silnic čekají řidiče částečné i úplné uzavírky. (Ilustrační snímek)

Kvůli opravám silnic čekají řidiče částečné i úplné uzavírky. (Ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MF DNES

Cesty na východě Moravy jsou po zimě plné děr, silničáři nejhorší opraví

  • 1
Plné prasklin a výtluků jsou po zimě silnice ve Zlínském kraji. Přestože letošní zima nebyla zdaleka tak dlouhá a tuhá jako před dvěma lety, na cestách se zřetelně podepsala. Nazlobené řidiče může těšit alespoň fakt, že vozovky v nejhorším stavu silničáři v průběhu roku za 160 milionů opraví.

Řidiči, kteří jezdí mezi Tetěticemi a Věžkami na Kroměřížsku, to moc dobře znají. Musejí tady být obzvlášť opatrní, protože silnice praská a byla na ní řada výtluků. Za což mohla z velké části i letošní zima, přestože byla mírnější než ty minulé.

Úseky, které na jaře opraví

Tetětice - Věžky 1 500 m

Jarohněvice - Šelešovice 900 m

Pašovice - Velký Ořechov 1 030 m

Staré Město - Jalubí 520 m

Sušice 710 m

Huslenky - Halenkov 980 m

Hošťálková 197 m

Němetice 913 m

Slopné - Loučka 1 825 m

Mysločovice 264 m

Halenkovice - Spytihněv 371 m

K radosti místních se začala před pár dny opravovat. "Přivítali jsme to všichni. Ta cesta byla jako tankodrom," reagovala starostka obce Počenice Tetětice Pavlína Procházková. "Ještě lepší by ale bylo, kdyby se opravil i průtah obcí," dodala.

Ve výčtu vozovek, které jsou ve Zlínském kraji v mizerném stavu, by se dalo dlouho pokračovat. Ať už jde třeba o spojnici mezi Slopným a Loučkou či cestu v Sušici a v Mysločovicích.

Silničáři si udělali seznam úseků, které podle nich nejvíce potřebují vyměnit rozbitý povrch. V první, nejakutnější sérii oprav položí během jara ve Zlínském kraji přes 11 kilometrů nového koberce na silnicích II. a III. třídy.

"Jde o místa, jejichž stav se přes zimu natolik zhoršil, že nutně potřebují opravit. Není jich ale tolik jako v letech, kdy bývá delší zima," poznamenal Radek Berecka z Ředitelství silnic Zlínského kraje.

Silničáři nebudou zasahovat do konstrukčních vrstev cest, vymění pouze jejich povrch, aby se po nich dalo pohodlněji jezdit. Tedy odfrézují starou živičnou vrstvu, již nahradí novou. "Takto obnovená vozovka by obvykle měla vydržet v dobrém stavu bez oprav minimálně deset let," upřesnil Berecka.

Opravy letos vyjdou asi na 160 milionů

Na výměny povrchů dočasně doplatí motoristé, protože stavební práce budou provázet částečné uzavírky. Někde krátkodobě i úplné. Řidiči jsou ale hlavně rádi, že se poničené vozovky změní. Nicméně někteří z nich se podivují seznamu silničářů.

"Nechápu, proč raději neopraví cestu mezi Cetechovicemi a Koryčany. Je na ní plno výtluků. Když po ní jedu, tak se mi celé auto třese. Je to hrozné," postěžovala si Pavla Lhotová. Jiný motorista, jehož MF DNES oslovila, zase upozornil na spojku z Lukovečku do Přílep.

"Víme i o těchto úsecích. Cest, které bychom potřebovali opravit, je mnohem víc. Nemáme na ně ale tolik peněz. Musíme to dělat postupně," vysvětlil Berecka. Upřesnil, že cesta z Cetechovic do Koryčan by měla přijít na řadu už v květnu.

Plošné i lokální vysprávky silnic budou letos stát asi 160 milionů korun. A silničáři na ně budou moci použít i peníze, které neutratili během zimní údržby. Tato zimní sezona totiž byla lehce podprůměrná. Stála 91 milionů korun, zatímco ta předcházející téměř 100 milionů.