Do zimní údržby silnic se letos poprvé zapojí soukromá firma. (Ilustrační snímek)

Do zimní údržby silnic se letos poprvé zapojí soukromá firma. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Fanta, MAFRA

S údržbou hlavních tahů pomohou ve Zlínském kraji sypače najaté firmy

  • 6
Revoluční změnu v systému uklízení sněhu ze silnic přineslo do Zlínského kraje ministerstvo dopravy. Letos poprvé nebude za údržbu zodpovídat pouze Krajská správa a údržba silnic, ale také soukromá firma. Soutěž vyhrála společnost AVE CZ odpadové hospodářství z Prahy.

Najatá firma bude uklízet výhradně hlavní tahy, silnice druhých a třetích tříd zůstanou v péči krajských silničářů.

"Může vzniknout naprostý chaos. Řidiči budou potkávat sypače se zvednutými radlicemi a klepat si na čelo, že jsme se zbláznili," varuje šéf silničářů ze Vsetínska Jaromír Kořistka.

Silnice, které má v péči AVE CZ Praha

I/57 – ze Starého Města do Otrokovic a z Nového Jičína přes Valašské Meziříčí, Vsetín, Horní Lideč, Valašské Klobouky až po hranici se Slovenskem

I/35 – z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm (po křižovatku u hotelu Eroplán)

I/49 – z Otrokovic do Valaš. Polanky

I/69 – z Vizovic do Vsetína

Pohled na silničáře, kteří ignorují sníh, se může řidičům naskytnout tam, kde budou využívat hlavní cesty k přejezdům mezi krajskými silnicemi. Vyřešená zatím není ani případná spolupráce firem při sněhové kalamitě.

Pozitivní zase může být fakt, že sypačů bude na cestách víc. Kraští správci se nemusejí "zdržovat" úklidem hlavních cest a dřív se dostanou k čištění silnic druhých a třetích tříd.

"Co nám vadí, je to, že firma z Prahy nezná podmínky ve Zlínském kraji, a ty jsou v zimě hodně specifické," upozornil krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Kučera.

"Když na některých úsecích, například v Sirákově nebo na křižovatce u Jablůnky, neuděláte údržbu velmi rychle, provoz se tam zastaví," dodal.

Právě to však vyžaduje znalost místních podmínek. Mluvčí Ave CZ Jana Vondráková ale ujišťuje, že to nebude problém. "Zkušenosti máme, děláme zimní údržbu i na řadě vysoce položených míst," řekla Vondráková.

Podle smlouvy se státem musí firma vyjet do 30 minut po zjištění nedostatku ve sjízdnosti. Totéž ukládá i zákon.

"Do dvou hodin pak musí zajistit sjízdnost na dálnicích a rychlostních komunikacích a nejpozději do tří hodin na silnicích první třídy," vyjmenoval mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Změna se týká jen dvou částí kraje, firma bude působit na Zlínsku a Vsetínsku. Nápad se totiž musí nejdřív ověřit, kromě Zlínského kraje se bude testovat ještě ve třech lokalitách na Karlovarsku.

Příští rok ministerstvo plánuje vypsat soutěže i v dalších částech země. Smlouvu má společnost na čtyři roky a ministerstvo dopravy tak ušetří přes čtyři miliony.

"Myslím, že tady převládla snaha šetřit nad zájmy lidí. Vzniknou nebezpečné situace," uvažoval Kučera.

Na Kroměřížsku jsou změny v zimní údržbě jen formální. I tady bude působit firma Ave CZ, ale ve sdružení se zdejší správou a údržbou silnic.

"O sníh se budeme starat my, kolegové budou mít na starosti třeba sečení trávy," reagoval jednatel Správy a údržby silnic Kroměříž Emil Vraník.