Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Silnice R49 chybí v rozpočtu pro příští rok. Peníze budou, ujišťuje Ťok

  • 38
Stavbu klíčové trasy z Hulína do Fryštáku silničáři odložili na příští rok, v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který schválila vláda, ale silnice R49 chybí. Je na ni potřeba osm miliard korun. Ministr dopravy ale ujišťuje, že s penězi problém nebude.

Když premiér Bohuslav Sobotka navštívil před pár dny Zlínský kraj, místním lidem slíbil důležitou věc: až budou připravené důležité rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku a R55, jejíž součástí je dokončení obchvatu Otrokovic, ministerstvo dopravy na jejich výstavbu pošle peníze (více zde).

Jenže v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2016, který minulý týden schválila vláda, cesta R49 nefiguruje. Přitom pokud nenastanou další komplikace, příští rok by na ni mělo být vydáno stavební povolení.

„Ve fondu dopravní infrastruktury je dostatek peněz pro to, abychom nejen pokračovali v těch stavbách, které máme rozestavěné, ale také abychom všechny projekty, které teprve získají stavební povolení, mohli zahájit. Jsem přesvědčen, že peníze na zahajování nových staveb nebudou problém,“ prohlásil ministr dopravy Dan Ťok.

To jinými slovy znamená, že by se desítky až stovky milionů korun na zahájení prvního úseku cesty R49 z Hulína přece jenom měly najít.

„Jakmile bude akce připravená, dostane se mezi projekty, na které peníze jsou,“ ujistil mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Potřebují stavební povolení

Kromě schválených investic totiž existuje seznam důležitých akcí, na něž se nedostalo, protože nemají povolení.

„Silnice R49 je na čelních místech tohoto seznamu. Všichni mi garantovali, že když si zajistíme stavební povolení, peníze budou. Věřím tomu,“ reagoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Podle něho by se finance mohly vyčlenit rozpočtovým opatřením nebo přesunout v rámci ředitelství silnic. To by se ale musely vzít z jiné, méně důležité akce. V úvahu by přicházela ještě žádost na ministerstvo financí.

Mluvčí Neřold zmínil také možnost, že by peníze přece jen byly v dopravním fondu, přestože je oproti loňsku chudší. Včetně dotací z Evropské unie čítá 65,7 miliard korun.

„Finanční bilanci fondu mohou zlepšit výběrová řízení na dodavatele, při nichž se dá oproti předpokládané ceně hodně ušetřit,“ vysvětlil Neřold.

Čekání na ministerstvo životního prostředí

Vypadá to tedy, že i když stát aktuálně nepočítá s cestou R49, na niž bude potřeba kolem osmi miliard, na vedlejší kolej ji neodsunul.

Na silničářích teď je, aby co nejdříve získali stavební povolení. To se však komplikuje.

Momentálně čekají na vyjádření ministerstva životního prostředí, kde žádají o ověření řízení EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí (více zde).

„Projekt stojí,“ konstatoval Chudárek.

Teprve až budou silničáři ověření řízení EIA mít, mohou v přípravách pokračovat. K tomu, aby měli cestu volnou, budou muset ještě požádat o stěhování křečka, který žije v trase silnice.