Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Plán silničářů: nejdřív přestěhovat křečka, pak stavět silnici R49

  • 21
Boj o zhruba třicet párů křečků vyhráli silničáři nad ekologickými aktivisty. Rychlostní silnici R49 z Hulína do Fryštáku a dál ke slovenské hranici tak budou moci vést v původní trase kolem Alexovic a Třebětic, kde žije chráněný hlodavec. Stavba za osm miliard korun má začít na podzim 2015.

Ovšem pod klíčovou podmínkou, že silničáři vůbec poprvé křečka přestěhují, protože mu poškodí prostředí, v němž žije.

„Nechali jsme si zpracovat obsáhlou studii, která řeší transfer křečků. Přeneseme je o pár kilometrů dál, kde budou mít podobné podmínky,“ přiblížil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

Ekologové objevili křečka polního podle nor a trusu. Jeho novým domovem se stane téměř prázdná průmyslová zóna v Holešově, kde už žije jeho početná populace.

„Muselo jít o území, které je křeček ochoten osídlit, protože má blízko zdroj potravy, tedy hlavně obilí. V průmyslové zóně ji má a je tam díky tomu už zabydlený,“ upřesnil vedoucí oddělení ochrany přírody a krajiny krajského úřadu Jaroslav Hrabec.

V praxi to bude vypadat tak, že „stěhováci“ chytí hlodavce do síťovaných pastí na nějakou dobrotu. Ještě než ho převezou, vyvrtají mu v průmyslové zóně do země nové nory.

„Budou to spíš díry, do kterých se vypustí. Díry se pak uzavřou plastovou lahví a křeček začne hrabat. Když se otvor po několika hodinách otevře, má hotový základ nory,“ popsal Hrabec.

Celý proces může působit až úsměvně. I pro silničáře je neobvyklý, avšak jde o jediný způsob, díky němuž se můžou pohnout z místa. Když jim totiž stát po několika chudých letech slíbil stovky milionů korun na cestu, která spojí region se Slovenskem, soud zrušil na základě žaloby ekologů stavební povolení.

Obstrukce, nebo boj o život zvířat?

Mimo jiné z důvodu, že silničáři neměli výjimky k zásahu do území chráněných rostlin a živočichů, hlavně ptáků a obojživelníků. Ředitelství silnic a dálnic si je vyřídilo a zajišťuje teď u Ministerstva dopravy nové povolení.

Ekologové však přišli s tím, že v trase čtyřproudové cesty žije křeček, který je od roku 1992 chráněný. Chudárek to považuje za účelovou obstrukci, aktivisté za boj za život zvířat. A se stěhováním křečka nesouhlasí.

„ŘSD o počtu křečků polních a jejich způsobu života skoro nic nezjistilo. Obáváme se, že náhradní lokalita není vhodná k tomu, aby přežili,“ reagoval Miroslav Mach ze sdružení Unie pro řeku Moravu.

O stěhování rozhodl kraj O povolení stěhování křečka, který byl v 50. a 60. letech minulého století jako nepřítel zemědělců na pokraji vyhubení, rozhodl zatím nepravomocně krajský úřad. „Krajský úřad rozhoduje podle politického zadání,“ zlobí se Mach.

Ekologové jsou navíc přesvědčení, že čtyřproudová cesta R49 z Hulína na Slovensko je zbytečná, protože Zlín je na dálnici napojený přes silnici R55 vedoucí do sousedních Otrokovic.

„Nelíbí se nám, že chybí kvalitní biologické hodnocení a silnice je navržena bez adekvátních kompenzačních opatření. R49 je celkově zastaralý, nedomyšlený projekt, který se za léta rozhodování nepovedlo kultivovat,“ řekl Mach.

Z Fryštáku má vést dálniční přivaděč do Zlína, takže cestu by využívali i řidiči v krajském městě. Zdejší podnikatelé projekt podporují. Za důležitý ho považuje i premiér Bohuslav Sobotka, který o něm opakovaně jednal na Slovensku. „Je třeba začít stavět co nejdříve, už se hodně času ztratilo,“ prohlásil Sobotka, který připomněl i význam stavby pro obsazení průmyslové zóny Holešov.