Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři budou muset vystěhovat křečka z celé trasy R49 z Hulína

  8:00aktualizováno  8:00
Trable silničářů s křečkem, který žije v trase plánované rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku, nekončí. Hlodavce zřejmě budou stěhovat v celém úseku. Přesto by rádi začali stavět letos na podzim. Cesta má v budoucnu protnout Zlínský kraj a propojit Česko a Slovensko.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Chráněný křeček polní se stává s pomocí ekologických aktivistů největším nepřítelem silničářů, kteří plánují rychlostní silnici R49 z Hulína kolem Holešova do Fryštáku a dál ke slovenské hranici.

Před koncem loňského roku dostali souhlas krajského úřadu, aby chráněného hlodavce přestěhovali z lokality v okolí Alexovic a Třebětic, kde má čtyřproudová autostráda vést (více zde).

Tím ale vyhráli jen částečně. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) jako investor akce za zhruba osm miliard korun začne brzy zápolit s křečkem znovu.

„Ekologický dozor křečka objevil na dalších místech při přeložkách sítí. Budeme muset opět žádat o výjimku k zásahu do území s výskytem chráněných živočichů. Tentokrát v celé trase,“ přiblížil ředitel zlínské pobočky silničářů Karel Chudárek.

Spousta času a peněz

Průběh úředního procesu by měl být podle něho stejný jako v prvním případě, kdy krajský úřad souhlasil s tím, že silničáři křečka přestěhují do nedaleké a téměř prázdné Průmyslové zóny Holešov.

Studie, která v České republice zatím ojedinělý případ řešila, stála dva miliony korun. Chudárek věří, že nebude muset platit novou.

Nevyhne se však nové žádosti o výjimku, kterou chce na kraj podat příští týden. To znamená další časovou ztrátu.

Silnice R49, která má region napojit z druhé strany na dálnici a usnadnit dopravu na sousední Slovensko, se začala slavnostně stavět už v roce 2008. Nedostatek peněz, protesty ekologů a potíže s povoleními ale reálnou výstavbu pořád oddalují.

„Doufám, že se s křečkem vypořádáme a další průtahy už nenastanou,“ přeje si Chudárek.

Vyrazí bagry do polí na podzim?

Na cestu má stát vyčleněné peníze, avšak soud loni zrušil na základě žaloby ekologů stavební povolení, které si teď ŘSD znovu vyřizuje na ministerstvu dopravy. To však kvůli nedostatečným podkladům řízení na dva úseky (11. až 18. kilometr a přivaděč do Holešova) na začátku ledna přerušilo.

„Ředitelství silnic a dálnic musí doplnit aktuální stanoviska dotčených orgánů. Nepředpokládáme ale, že by to zpozdilo předpokládaný termín výstavby silnice,“ upřesnil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Na doplnění má ŘSD čas do léta. Chudárek si myslí, že ho dodrží a na podzim bude mít v ruce stavební povolení a do polí u Hulína se konečně vydají bagry. Musí však počítat s tím, že ekologičtí aktivisté o sobě dají ještě vědět.

Novou čtyřproudovou silnici považují za zbytečnou. Podle nich by stačilo opravit stávající cesty a vybudovat obchvaty měst, což by bylo levnější a šetrnější k životnímu prostředí.

„R49 je celkově zastaralý, nedomyšlený projekt, který se za léta rozhodování nepovedlo kultivovat,“ shrnul Miroslav Mach ze sdružení Unie pro řeku Moravu.

Podle něho šel krajský úřad při prvním povolení stěhování křečka na ruku silničářům.

Počkají, až se vyspí

S odchytem hlodavce, který byl v 50. a 60. letech minulého století na pokraji vyhubení a od roku 1992 je chráněný jako silně ohrožený druh, začne specializovaná firma na jaře.

Teď má křeček polní období zimního spánku. Probouzí se jen každých pět až sedm dní a krmí se zásobami.

Až na jaře úplně procitne, odborníci ho pochytají do síťovaných pastí a vypustí ho do nově vyvrtaných nor. Prázdná průmyslová zóna je k tomu vhodná, neboť je poblíž zdroj potravy, hlavně obilí.

Ekologové objevili křečka podle nor a trusu. Šlo odhadem o 30 až 40 párů. V celé trase cesty, již prosazují podnikatelé i politici v čele s premiérem, jich žije mnohem více.

Z Fryštáku má vést dálniční přivaděč do Zlína, takže cestu by využívali i řidiči v krajském městě. Silnice R49 má také pomoci obsadit průmyslovou zónu, což by ale bylo osudné pro křečka. Možná by přišlo jeho další stěhování.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Betonování dálničního mostu u Zástřizel.
Po Baťových dálnicích zůstaly jen mosty, práce ukončila válka

Baťova dálnice, která se začala chystat před druhou světovou válkou, měla protínat Československo z východu na západ. Zůstala z ní ale pouze torza mostů v...  celý článek

Lokalitu Mezicestí archeologové zkoumali od roku 1999.
Zlínské Mezicestí překryly obchody, bohaté naleziště archeologové opustili

Našli tu zbraně, nástroje, ozdoby, keramiku i tajemné kosterní pozůstatky. Objevili stopy po obydlích či zemědělských stavbách. Získali tady řadu artefaktů...  celý článek

Vybavení sálu pro pražský Institut klinické a experimentální medicíny vyvíjí,...
Superčisté operační sály pro IKEM za desítky milionů vznikají na Valašsku

Valašskomeziříčská firma BLOCK vyvíjí, vyrábí a dodává vybavení operačních sálů. Že je úspěšná, dokazuje i spolupráce se špičkovým pracovištěm pražského...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.