Zdá se to neuvěřitelné, ale ani taková úprava křižovatky u Bezměrova nedaleko

Zdá se to neuvěřitelné, ale ani taková úprava křižovatky u Bezměrova nedaleko Kroměříže nedonutí řidiče dát přednost. (4. listopadu 2011) | foto: Policie ČR

Nahradí křižovatku smrti rondel? Policie je pro, silničáři nesouhlasí

  • 9
Na křižovatce u Bezměrova na Kroměřížsku se v roce 2009 změnila přednost v jízdě a poté se zde staly desítky vážných nehod. Chystaný rondel, který doporučují experti a policisté, však možná vůbec nevznikne. "Proč dělat něco, co není potřeba," tvrdí třeba krajský šéf silničářů Karel Chudárek.

O tom, zda se "křižovatka smrti" u Bezměrova změní na rondel, rozhodne září. Úřady sice před časem daly souhlas, že na jejím místě může vzniknout kruhový objezd, podle investora to ovšem není třeba.

"Peněz není nazbyt a my s nimi šetříme, jak můžeme. Máme vyhodnocenou nehodovost a čísla jednoznačně říkají, že došlo k obrovskému poklesu," řekl Karel Chudárek, ředitel zlínské správy státního Ředitelství silnic a dálnic.

Policejní statistiky potvrzují, že poté, co se na křižovatce změnila přednost jízdy na nový dálniční přivaděč, došlo zde mezi lety 2008 a 2011 ke 47 nehodám, z toho k 18 jen první rok.

Když při vážné nehodě 8. července předloňského roku přibyli k celkovým 55 zraněným i tři mrtví (více zde), zvýraznilo ŘSD na křižovatce výstražné vodorovné a svislé značení. V letech 2012 a 2013 se zde pak stala jen jedna lehčí nehoda.

Expert: Pár let bez nehod nic neznamená

Dopravní experty, kteří tehdy úpravy navrhli, to však neuklidňuje.

"Nehoda je věc náhody. Že se na křižovatce pár let nestane nehoda, neznamená, že je bezproblémová," myslí si Jindřich Frič, který je v Centru dopravního výzkumu ředitelem divize bezpečnosti a dopravního inženýrství.

Počet nehod u Bezměrova

Při vážné nehodě dvou osobních aut u Bezměrova na Kroměřížsku se zranilo pět lidí.
  • Rok 2008 - 18 nehod
  • Rok 2009 - 7 nehod
  • Rok 2010 - 12 nehod
  • Rok 2011 - 10 nehod
  • Rok 2012 - 1 nehoda
  • Rok 2013 - 0 nehod

Zdroj: Policie ČR

"Jestli zmíněná křižovatka někomu připadá bezpečná, tak je to smutné. Podkladů a studií k našemu tvrzení je dost," dodal.

Podle něj byla přijatá opatření provizorní a místní lidé se tudy naučili jezdit. "To ale neznamená, že až tudy pojede někdo nový, že to nedopadne podobně. Systémovým řešením je postavit okružní křižovatku," trvá na svém.

Investor však opakuje, že pokles nehod podle něj výdaje na rekonstrukci neospravedlňuje.

"Experti z Centra dopravního výzkumu nejsou zodpovědní finančně. Kritiku bez peněz bych dovedl taky. Nevidíme důvod, proč dělat něco, co není potřeba," odpověděl Chudárek.

Schůzka v září rozhodne

Klíčová bude zářijová schůzka za účasti zástupců Zlínského a Olomouckého kraje, Ředitelství silnic a dálnic a policie, na které se bude rozhodovat, zda je potřebné křižovatku přestavovat.

"Jestli se shodneme, že to je potřeba, pak stavět budeme. Pokud ne, tak rondel nebude," shrnul Chudárek.

Rozhodnutí o umístění stavby vydal kroměřížský stavební úřad 12. června, symbolicky krátce před druhým výročím tragické dopravní nehody.

Průměr kruhového objezdu má být podle dokumentace 35 metrů, jeho půdorys je tedy o něco větší než u dnešní křižovatky. Příjezdové cesty od Brna a Kroměříže se podle plánu rondelu rozšíří a na všech čtyřech ramenech silnic vzniknou bezpečnostní směrové ostrůvky. Uprostřed kruhového objezdu bude travnatá plocha a celá křižovatka bude nasvícena stožáry s lampami.

Kroměřížská policie, které křižovatka přidělala starosti, chystanou změnu vítá.

"Na tu křižovatku jsme se víc zaměřili. Provádíme tam pravidelné kontroly, a když máme dopravně bezpečnostní akce, krouží vrtulník obvykle i nad tímto místem," sdělila policejní mluvčí Simona Kyšnerová.

Pokles nehod, který i díky tomu statistiky vykazují, podle ní ještě neznamená, že je na stavbu rondelu pozdě.

"To, že se tam teď žádná nehoda nestala, ještě neznamená, že někomu, kdo to tam nezná, se nemůže stát. I kdyby měl ten kruhový objezd zachránit jediný život, je to dost," zdůraznila mluvčí.

Nebezpečná křižovatka u Bezměrova vznikla po dotažení dálnice D1 ke Kroměříži.

Nebezpečná křižovatka u Bezměrova vznikla po dotažení dálnice D1 ke Kroměříži.