Pro řidiče je to učiněný ráj na silnici. Řítí se rychlostí přes 100 kilometrů za hodinu po dálnici. Před sebou vidí dvě auta, ve zpětném zrcátku jedno.
Tak to často vypadá na D1 mezi Kroměříží a Hulínem i na navazující R55 z Hulína do Otrokovic. Obě se s velkou slávou otevřely před koncem roku 2010 a měly být spásou pro celý Zlínský kraj, který dlouhé roky doplácel na špatnou dopravní dostupnost.
Zatím ale čtyřproudové silnice (úsek měří 18,5 kilometru) spíš leží ladem. Podle statistik po nich denně projede pouze necelých 11 tisíc aut. Tedy asi sedm za minutu.
Proč tomu tak je? Hlavní důvody jsou zřejmě tři.
Je to hlavní důvod, který je podpořen i sčítáním dopravy. Ještě před Vyškovem projede denně po dálnici D1 skoro 40 tisíc aut. O pár kilometrů dál za městem směrem na Kroměříž ale už jen necelých 10 tisíc. Většina řidičů totiž odbočí na Ostravu, přes kterou se dá projet až do Polska.
Otrokovice, potažmo sousední Zlín, jsou ale naopak na konci slepými větvemi dálnice. "Až silničáři postaví druhou část otrokovického obchvatu a navazující rychlostní cestu dál na jih, bude tady jezdit třikrát víc vozidel," myslí si šéf krajské hospodářské komory ve Zlíně Miroslav Lukšík.
Podle Lukšíka má ale dálnice i tak svůj velký smysl. "Šetří firmám čas i peníze," je přesvědčen Lukšík, který je současně ředitelem firmy Pozemní stavitelství Zlín.
Důležité bude také postavit rychlostní silnici R/49 z Hulína, kde se napojí na dálnici do Fryštáku a dál ke slovenské hranici. Na nové úseky cest stát ale nemá peníze. Šetří. A kdy bude mít peníze, neví.
Nezdá se to, ale je to tak. Šoféři osobních aut si na dálnici zřejmě ještě nezvykli. A to i přes to, že už je otevřená přes rok.
"Rok je zkušební doba. Intenzita dopravy se bude ještě zvyšovat s tím, jak si budou řidiči zvykat," je přesvědčena mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Jen pro ilustraci lze uvést, že v průměru po dálnici v Česku projede za den kolem 30 tisíc aut. Toto číslo se postupně zvyšuje s tím, jak přibývá aut.
Třetí důvod souvisí s druhým. Místní řidiči nejezdí po dálnici i proto, že nechtějí utrácet za dálniční známku. Raději to berou po okreskách. Loni stála roční známka 1 200 korun, letos je o 300 Kč dražší.
"Nestojí mi za to. Sice se někdy někde trochu zdržím, ale zase ne tolik," říká Martin Petrásek ze Zlína. V zaměstnání jezdí celý den, většinou po Zlínském kraji. Dálniční známku si ale nekoupí.
Jsou však i jiní řidiči. Iva Karlová z Kroměříže si dálniční spojení pochvaluje. "Díky němu se dostanu z centra Zlína do Kroměříže autem za 25 minut," říká Karlová. Řidiči se ale můžou "zasekat" na cestě mezi Zlínem a Otrokovicemi, která se má ještě rok rozšiřovat.