Také nízká budova 13 B má mít cihlové obložení. | foto: vizualizace PMT Real

V baťovském areálu ve Zlíně nahradí ještě letos nízkou budovu obchody

  • 11
Vedle letos otevřeného obchodního domu ve 13. budově v bývalém baťovském areálu ve Zlíně vzniká kryté parkoviště a obchodní molo. Hotovo má být do konce roku. Tím se završí rekonstrukce další budovy v areálu.

Velký jeřáb před 13. budovou v baťovském areálu budil v minulých dnech zájem kolemjdoucích. Jeho rameno právě strhává jednu z posledních částí ocelové konstrukce objektu, který je vtěsnán mezi 12. a 13. budovu a nese označení 13 B. Nepřehlédnutelný byl díky lomené střeše.

Na jeho místě vyroste stavba, která bude sloužit jako parkoviště a obchodní molo, jež bude spojené se sousední 13. budovou.

„Museli jsme odstranit střechu z drátoskla i horní části nosníků. Byly ve špatném technickém stavu a hrozily pádem,“ přiblížil Josef Janíček, majitel firmy PMT Real, která budovy 13 A i B vlastní.

Dole bude parkoviště, nahoře vznikne obchodní molo

Baťovský areál je součástí památkové zóny a je třeba v něm při opravách dodržovat přísnější pravidla, aby se zachovala jeho architektonická hodnota. Památkáři proto schvalovali i budoucí podobu budovy 13 B. Ta vyrostla až v roce 1956 na místě původního parku.

„Investorovi jsme schválili žádost tak, jak si ji podal. Objekt 13 B byl dostavěn až později, není časově shodný s 13. budovou, která je už z roku 1918,“ uvedl Ladislav Buchta z Národního památkového ústavu v Kroměříži.

Opravená budova by tak měla zapadnout do zdejšího funkcionalistického prostředí.

„Obklad cihelným páskem jsme rovněž schválili,“ poznamenal památkář.

Nyní už je budova zcela vybourána, zbývá z ní jen čelní fasáda s lomenými oblouky.

„Klenby v takové podobě, jaké tam jsou dnes, nezůstanou. Je to až pozdější dodělávka, proto jsme při rekonstrukci nechtěli mezi dvě historicky významné budovy vsunout něco, co tam nepatří. Baťovské rastrování ale samozřejmě zachováváme,“ ujistil projektový manažer firmy PMT Real Martin Jankůj.

V přízemí rekonstruované budovy bude parkoviště pro zhruba padesát aut. Nad ním vznikne obchodní molo, které bude propojeno se sousedním obchodním domem.

Vznikne tak souvislá obchodní plocha přes tři tisíce čtverečních metrů.

„Režim parkování ještě ladíme a musí být nastaven tak, aby zákazníci OD 13 měli kde zaparkovat, ale aby tady nestála vozidla celodenně na úkor právě našich zákazníků a rezidentů,“ řekl Jankůj.

Majitel: Sousední Fabrika nás neohrozí

Investor musel parkoviště postavit právě kvůli sousednímu obchodnímu domu OD 13, který odstavné plochy pro auta nemá.

A aby nebyl lukrativní pozemek zastavěný pouze auty, bude nad ním obchodní molo s menšími obchody a službami.

„Chtěli bychom otevřít do konce roku, ale může se to o něco prodloužit. Během ledna však první zákazníky uvítáme,“ naznačil Janíček.

Zároveň věří, že se mu investice vrátí a lidé si do „třináctek“ najdou cestu i poté, kdy by nedaleko odsud vyrostlo místo zbouraných budov 24, 25 a 26 velké obchodní centrum Fabrika. To je záměr společnosti Cream, která v areálu vlastní víc nemovitostí.

„Fabrika nás neohrozí. Jsme blízko sídla fakulty vysoké školy, kolem prochází hodně lidí,“ vypočítal Janíček. „Jsme zaměření spíše na střední třídu.“

Fabriku investor plánuje jako multifunkční centrum, které počítá s obchodní pasáží, hypermarketem, službami, kancelářskými plochami i parkováním zdarma.

„Projekt je ve fázi projednávání územního rozhodnutí,“ poznamenal ředitel společnosti Cream Martin Jarolím.

Plocha po zbouraných budovách zatím slouží jako obří placené parkoviště (více zde).

,