Uherskohradišťský soudce Jiří Přibyl

Uherskohradišťský soudce Jiří Přibyl | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Kdo se jde podívat na rallye, musí s nehodou počítat, říká soudce

  • 898
Auto při rallye v Lopeníku zabilo čtyři dívky, traťový komisař, který je na zakázané místo pustil, přesto ve čtvrtek dostal jen podmínku. Soudce Jiří Přibyl to zdůvodňuje i tím, že závody jsou ze své podstaty nebezpečné. „Tento druh sportu prostě nese toto riziko, a kdo se ho účastní, musí s tím počítat,“ říká Přibyl.

Soudce Přibyl ve čtvrtek po roce ukončil kauzu Lopeník. Za usmrcení a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti potrestal třiadvacetiletého traťového komisaře Petra Pláška. Mladíka z Lopeníku, který byl při závodech traťovým komisařem a který dovolil, aby diváci stáli na místě, kde neměli co dělat. Havarované auto zabilo čtyři dívky ve věku od sedmi do dvaceti let.

Podmínka za čtyři zmařené životy působí docela mírně. Jak jste k ní dospěl?
Obžalovaný nebyl nikdy trestaný, je bezúhonný a šlo o nedbalost. Navíc je tady výrazná spoluzodpovědnost poškozených, ke které musíme přihlédnout. Proto jsem zvolil trest ve spodní hranici sazby. Je to výchovný trest. Není třeba působit na obžalovaného represivním způsobem.

Nebude tento rozsudek pro ostatní traťové komisaře precedentem, že vlastně o nic nejde?
To nevím. Ale je třeba si uvědomit jednu zásadní věc, že velkou část smrtelných úrazů při rallye má na svědomí neukázněnost diváků. I u daleko profesionálnějších závodů typu F1 se stávají smrtelné nehody. Tento druh sportu prostě nese toto riziko, a kdo se ho účastní, musí s tím počítat.

Obhajoba mladého komisaře namítala, že pravidla pro rallye jsou plná mezer. Našel jste je také?
K tomu bych se nevyjadřoval, to mi nepřísluší.

Takže na straně pořadatele žádnou vinu nevidíte?
Nezjistili jsme, že by pořadatelé rallye něco zanedbali tak, že by to mělo fatální důsledky pro bezpečnost jezdců nebo diváků. Podle bezpečnostního plánu byly jen tři divácké oblasti a všechny ostatní byly zakázané. Tam se diváci pohybovat nesměli. Bez ohledu na to, jestli tam byla cedule se zákazem, nebo ne.

Jak to měli diváci vědět ve vsi, kde se nikdy žádný závod nejel?
Od toho je právě komisař, aby tyto diváky z míst vykázal. Pokud by se mu to nepodařilo, měl zavolat vedoucímu rychlostní zkoušky. On by pak zkoušku zastavil nebo závod zrušil.

Bylo místo, kde se nehoda stala, označeno jako zakázané?
To je jediné, co je sporné. Jeví se to tak, že cedule mohla být na sloupu uchycená až spolu se žlutou páskou po nehodě. Je to okolnost ve prospěch obžalovaného, proto jsme mu ji připočetli k dobru. To však samo o sobě neznamená, že by to obžalovaného zbavilo viny a povinností komisaře. Ty evidentně porušil.

Komisař Petr Plášek však říkal, že školení v den závodu nebylo dostatečné. To nehrálo roli?
Samozřejmě, každý si z toho odnesl svoje. Je však věcí komisaře, zda se zeptá, má-li nejasnosti. Což i někteří dělali. Jde o to, jak zodpovědně komisař k této funkci přistupoval. Pokud dával pozor, tak to věděl a vše ostatní měl v příručce.