Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Letadlo L-610 mělo být českou chloubou, prototypu vrátí lesk studenti

  8:40aktualizováno  8:40
Kdysi měl šanci stát se chloubou celé země. Letoun L-610 vznikal v 80. letech v tehdejším Letu Kunovice jako největší dopravní letadlo v Československu, do sériové výroby už se ale nedostal. Jeden z prototypů nyní zrenovují studenti letecké školy, do vzduchu už se ale nedostane.

„Dřívější chlouba podniku po mnoha letech pobytu v temném hangárovém zákulisí znovu spatřila denní světlo. Stojí v hlavní výrobní hale,“ řekla mluvčí Aircraft Industries Nora Strádalová.

Právě tady už brzy začnou konzervační práce. Firma by ráda celý stroj zrenovovala a jako jeden z celkem pěti vyrobených prototypů L-610 jej v továrně vystavila.

Prototyp letounu L-610 s označením OK-XZA se v roce 1993 zúčastnil například i...

Prototyp letounu L-610 s označením OK-XZA se v roce 1993 zúčastnil například i letecké přehlídky v Paříži.

Aspoň pro návštěvníky a zaměstnance tak bude připomínat, jak blízko byly Kunovice k jedinečnému výrobku. Práce by měli mít na starosti studenti místní střední letecké školy.

„Jde o velkou plochu a fyzicky náročnou práci. Nejdříve se pustíme do exteriéru, kdy doplníme chybějící části potahu letadla, zaslepíme některé otvory a přeleštíme zašlý lak,“ řekl ředitel Střední školy letecké v Kunovicích Hynek Horňáček.

Doplní i nekompletní kabinu pro cestující?

Na letounu budou během hodin praxe pracovat především budoucí mechanici z druhého ročníku.

Stejný stroj už před několika lety zrenovovali jejich předchůdci a teď je součástí areálu firmy Rec Group ve Starém Městě (více zde).

Interiér L-610 by měl zatím sloužit jako ukázka pro odborníky a žáky. V této pracovní verzi totiž kabina pro cestující není kompletní a firma až po dokončení renovace rozhodne, jestli ji doplní a zpřístupní návštěvníkům.

Do vzduchu už se ale letadlo pochopitelně znovu nedostane.

Slibný projekt skončil těsně před finální certifikací

Dopravní letoun až pro 46 pasažérů vyrobila kunovická společnost před více než třiceti lety. Odborníci ho vymysleli, vyprojektovali, vyrobili několik prototypů a začali s letovými zkouškami.

K vidění byl i na několika předváděcích akcích, konkrétně stroj s označením OK- XZA, který nyní čeká na renovaci, se například v roce 1993 představil na letecké přehlídce v Paříži.

Vše trvalo přes deset let a cílem bylo nabídnout letoun, který pojme více cestujících než legendární a stále vyráběný L-410. Noví vlastníci ale projekt do konce nedotáhli.

„Kvůli naprosté neschopnosti, nezájmu a obrovským dluhům majitelů z let 1998 až 2003 nakonec skončil těsně před finální certifikací a zahájením prodeje velmi nedůstojným způsobem,“ zdůraznila mluvčí firmy.

„I dnes by přitom L-610 mohla létat na mnoha místech a být konkurencí jiným letadlům stejného typu,“ dodala.

Z Kunovic do Číny a Las Vegas. Legendární L-410 obletěl svět (článek a videa z cesty najdete zde):

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Zlínský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Poslanec za ČSSD Antonín Seďa.
Poslanci chtějí zase uspět, nové tváře se strany bojí nasadit výš

Většina stran ve Zlínském kraji, které jdou do parlamentních voleb, sází na staré známé tváře. Noví lidé na čelných pozicích spíš scházejí. Podle politologů...  celý článek

Dobrovolní hasiči už od 19. století fungovali takřka v každé vesnici či městě
Někde smetánka, jinde chudí. Spolky měly v minulosti velký význam

O společenský život se ve druhé polovině devatenáctého století starali hasiči, vojenští vysloužilci či prominentní milovníci četby. Řada těchto spolků zanikla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.