Po tomto přechodu lidé přecházeli Dlouhou ulici ve Zlíně naposledy ve středu, od čtvrtka už je zrušený. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Odborníci doporučili Zlínu přechod v centru města, radní to odmítli

  • 27
Přestože pro návrat přechodu na velmi vytíženou Dlouhou ulici ve Zlíně byli obyvatelé města i odborníci, zebra se na silnici nakonec neobjeví. Podle radních by příliš brzdila dopravu, obzvlášť MHD.

Někteří lidé jsou rozzlobení, část odborníků se podivuje, jiní jsou shovívavější či přímo spokojení. Tak různorodé reakce vyvolalo rozhodnutí zlínských radních o tom, že se do frekventované Dlouhé ulice v centru Zlína nevrátí přechod pro chodce.

Město ho odstranilo v roce 2011 z bezpečnostních důvodů (více zde). Z naprosto stejných důvodů by ho tam ale mělo podle odborníků z Vysokého učení technického v Brně zase vrátit. Hovoří se o tom v posudku, který škola pro radnici zpracovala.

"Doporučujeme zřízení přechodu v jižní větvi ulice Dlouhá. Přechod vyžaduje řízení pomocí světelné signalizace," napsal v závěru autor posudku Michal Radimský.

Zebra by tedy měla být na jiném místě, než byla - nad křižovatkou s ulicemi Kvítková a Zarámí. Toto řešení může podle Radimského zabránit tomu, aby auta srazila chodce, kteří tady čtyřproudovou cestu, po níž denně projede přes 10 tisíc aut, přebíhají.

"Můžeme čekat, až se něco stane, nebo tam dát přechod," poznamenal Radimský.

Opírá se přitom také o normy, podle nichž má zebra být v místě, kterým projde více než 50 chodců za hodinu. V Dlouhé jich chodí skoro čtyři tisíce denně, ve špičkách 380 za hodinu.

Podle radnice by hrozila zpoždění autobusů

Navzdory tomu radní rozhodli opačně. Přimělo je k tomu dodatečné zhodnocení toho, jak moc by přechod brzdil dopravu, především pak MHD. Trolejbusy by mohly nabírat manko deset sekund, ve špičkách až čtvrt minuty. Navíc by hrozilo, že se budou tvořit kolony.

"Nemůžeme dopustit, aby kolabovala doprava. Posudek z Vysokého učení technického to neřešil," argumentoval radní Josef Novák.

Radimský souhlasí, že následky na dopravu neřešil. Avšak proto, že to neměl v zadání. Město přitom letos v únoru vyhlásilo, že si nechá zpracovat "nezávislou studii, která navrhne dopravní řešení v této lokalitě".

Tímto materiálem byl právě posudek Vysokého učení technického, jehož závěry ale radní nerespektovali. "Chtěli jsme problém zpracovat podrobněji, abychom neudělali chybu," vysvětlil primátor Miroslav Adámek.

Pro nespokojené obyvatele, kteří kvůli přechodu sepsali petici s více než tisíci podpisy a s radními průběžně jednají, bylo zamítnutí jejich požadavku menším šokem.

"Bylo to nepříjemné překvapení. Předpokládám, že to lidé budou řešit na nejbližším zastupitelstvu," naznačil jeden z organizátorů petice Jiří Vrba, že čtvrteční jednání zastupitelů může být bouřlivé.

Lidé mají k dispozici další přechod a podchod

Kritici si myslí, že radní za žádnou cenu přechod vrátit nechtějí a vždy si pro to najdou nějaký argument. Také někteří odborníci mají ve věci jasno.

"Každý dopravák vám řekne, že tam přechod má být. Na to ani nepotřebujete posudek," reagoval zlínský expert, který chtěl zůstat v anonymitě.

Na druhou stranu je fakt, že něco málo přes sto metrů severně od bývalého přechodu je přechod se semafory a zhruba stejně daleko jižně podchod. Možnosti tedy jsou. Radnice si nechala kvůli přechodu zpracovat už čtyři posudky, které stály přes sto tisíc.

"I odborníci se v názorech rozcházejí," řekl náměstek primátora Jiří Kadeřábek. "Mám také signály od mnoha lidí, kteří se bojí toho, že se přechod vrátí," dodal.

Za podchod nebo naopak přechod bojují také různí obchodníci, kteří se snaží přivést ke svým prodejnám co nejvíc potenciálních zákazníků.

Ve sporu jde ale rovněž o to, zda dát ve městě přednost chodcům, či řidičům. V Dlouhé je ale obou skupin příliš.

"Mělo by to být v jisté harmonii, což je však v tomto místě problém," nastínil Radimský.

Zlínští radní návrat přechodu na křižovatku ulic Dlouhá, Kvítková a Zarámí odmítli.