Kromě křižovatky na hlavním tahu brzdí v současnosti provoz v části Prštné i další semafor za řekou Dřevnicí. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Zlín připravuje Prštenskou příčku, unikátní nadjezd pomůže dopravě

  • 25
Dopravu na čtyřproudém výjezdu ze Zlína do Otrokovic zjednoduší a zrychlí Prštenská příčka. Půjde o estakádu, která v části Prštné povede přes hlavní tah, koleje i řeku Dřevnici.

Po hlavní cestě mezi Otrokovicemi a Zlínem denně projede kolem 30 tisíc aut. A musejí stát před semafory. Jedním z míst, kde ztrácejí nejvíc času, je křižovatka v Prštném u hypermarketu Albert. Ta se ale celá promění: zmizí odsud semafory, přibude podchod a nadjezd. Přesněji řečeno estakáda, jež povede nad hlavním silničním tahem, sousedními kolejemi a nedalekou řekou Dřevnicí.

„Význam Prštenské příčky spočívá v tom, že se zlepší průjezd na silnici ze Zlína. Odlehčí také centru města od automobilové dopravy,“ přiblížil zlínský radní Josef Novák.

Situační plánek plánované Prštenské spojky ve Zlíně.

Více řidičů bude jezdit přes Prštenskou příčku na sídliště Jižní Svahy, čímž se vyhnou středu města. Dnes tudy mohou jezdit také, avšak po Přímé ulici, která nezvládá nápory aut. Navíc za řekou Dřevnicí je další křižovatka, která brzdí dopravu. Díky nové estakádě tyto přetížené dopravní uzly zmizí.

„Zmizí velký dopravní problém. Jízda autem bude plynulejší i bezpečnější,“ zmínil vedoucí odboru koncepce a realizace dopravních staveb radnice Karel Říha.

Na hlavní výpadovce ze Zlína budou stále dva jízdní pruhy v obou směrech. Mezi nimi ale přibudou dva stoupající na estakádu a dva klesající z ní. Takže řidiči, kteří pojedou do Otrokovic, nebudou čekat před semaforem, stejně jako ti, kteří budou chtít odbočit.

„Odstraníme tak původní křižovatku, která na hlavní cestě způsobuje největší zdržení,“ upozornil Říha.

Toto řešení je málo náročné na prostor a v České republice zatím hodně ojedinělé. Estakáda bude na jedné straně končit sjezdem v ulici L. Váchy před detašovaným pracovištěm magistrátu, na straně druhé kruhovou křižovatkou v průmyslovém areálu Rybníky, kde se bude muset zbourat několik budov. Odtud se napojí na stávající cestu, která vede podél Dřevnice.

Pět metrů nad zemí

Pozemky pod plánovanou kruhovou křižovatkou patří společnosti Cream.

„Nemáme problém o tom jednat, potřebujeme mít ale nějaké podklady k jednání,“ naznačil mluvčí Creamu Robert Jašek.

Prštenská příčka povede mezi hypermarketem a svitovským areálem zhruba pět metrů nad zemí, aby pod ní mohly jezdit trolejbusy. Po jedné její straně povede chodník, po druhé cyklostezka, která se napojí na páteřní trasu mezi Zlínem a Otrokovicemi.

Přímá ulice se zaslepí a na jejím konci vznikne podchod pod hlavním tahem.

„Chtěli bychom tuto ulici upravit, mohla by tam vzniknout odpočinková zóna,“ nastínil Říha.

Na stavbu musí sehnat peníze město

Prštenská příčka je součástí elektrifikace a zdvojkolejnění železniční trati ze Zlína do Otrokovic. Tuto investici za devět miliard korun připravuje stát a chce s ní začít v roce 2019 (více zde).

„Zatím jde ale všechno tak, jak má,“ nastínil Martin Hryzbil z technického úseku Správy železniční dopravní cesty.

„Jakmile projektant vypracuje přípravnou dokumentaci, požádáme v první polovině roku o územní rozhodnutí. Chtěli bychom ho získat do konce roku,“ upřesnil.

Prštenská příčka ale bude podle Nováka v režii města, které na ni bude muset sehnat peníze.

„Pokud bude možné získat dotace, budeme o ně usilovat,“ řekl Novák.

Na elektrifikaci železniční trati bude navazovat výstavba dopravního terminálu, na němž město spolupracuje s krajem a soukromými firmami. V jeho rámci vznikne nové vlakové i autobusové nádraží.