Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchodní galerie ve Vsetíně zřejmě nebude, zbrzdí to i opravu nádraží

  9:25aktualizováno  9:25
Firma Valatrans zastavila přípravu obchodní galerie u vsetínského nádraží, kterou měl podchod propojit s nástupišti u vlaků. Plánovaná přestavba samotného nádraží tak nejspíš nabere zpoždění.

Vlakové nádraží ve Vsetíně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Když vsetínský starosta Jiří Čunek v pondělí rozdával zastupitelům na jejich jednání dopis od firmy Valatrans, bylo poznat, že je hodně naštvaný. Společnost totiž oznámila, že odstupuje od výstavby obchodní galerie s podzemními garážemi u místního vlakového nádraží.

„Stav, kdy dochází k neustálému odkládání výstavby, je pro nás nadále neudržitelný,“ uvedl předseda představenstva firmy Jaroslav Vala.

Valatrans chtěl začít stavět už letos v lednu, poté co měla jít k zemi budova ČSOB naproti nádraží. Jenže její plány nabouralo odvolání proti územnímu rozhodnutí, které podal spolek Vsetínské fórum. Za ten vystupují opoziční zastupitelé Michal Berg a Tomáš Husa z Koalice pro otevřený Vsetín. Podle nich měl projekt nedostatky v parkování (více zde).

„Přiláká mnoho nových lidí, kteří sem přijedou autem a nebudou mít kde zaparkovat. Auty se zaplní celé centrum, které už teď má problémy s parkováním. Galerie navíc zastíní okolní budovy,“ vysvětlil Berg.

„Nechal jsem si udělat právní rozbor podaných námitek a je zřejmé, že jsou právně irelevantní. Nemohou stavbu zastavit, pouze ji zdrží o měsíce či roky,“ reagoval Čunek.

Odvoláním se přesto musí zabývat krajský úřad. A verdikt o územním rozhodnutí se oddálí, což Valatransu vadí.

„Máme vyřízený úvěr, zajištěné financování stavby a nasmlouvané nájemce. Kvůli průtahům ale ztrácíme důvěru bank i obchodních partnerů. Přitom máme vše projekčně připraveno až do stavebního povolení,“ prohlásil Vala.

Změní se i projekt opravy vlakového nádraží

Společnost bude po Vsetínu zřejmě požadovat náhradu financí, které investovala do nákupu pozemků, projekčních prací a také kvůli ušlému zisku. Má jít o miliony korun.

„Město má své smlouvy vystavené tak, že této nepřízni vystaveno není. Tratit ale budeme, protože už jsme na přípravu projektu vynaložili z rozpočtu zhruba dva miliony korun. Je to ohromná komplikace,“ připustil Čunek.

„Nejsme proti stavbě obchodní galerie jako takové, ale proti jejímu současnému rozsahu. Díky němu je totiž stavba podle našeho právního názoru v rozporu se zákonem. A pokud tak zásadní projekt má podezření na nesoulad se zákonem, je potřeba tuto věc vyřešit. Proto jsme museli podat odvolání,“ řekl Berg.

V souvislosti s rekonstrukcí vlakového nádraží a snahou vylepšit dopravní situaci přitom vedení města přesvědčilo společnost Valatrans, aby budovu ČSOB banky nerekonstruovala, ale zbourala. Moderní galerie měla stát dál od Nádražní ulice a nově dodržovat uliční čáru.

„Pokud budova ČSOB zůstane na místě, s nádražím se na místo nevejdeme. To si vyžádá další náklady na projektování a zdržení výstavby,“ poukázala radní Martina Hovořáková.

Galerie s obchody a restauracemi měla cestujícím sloužit jako místo k trávení času mezi přestupy z jednotlivých spojů. Ústit do ní měl také připravovaný podchod od vlakových nástupišť, který má v opačném směru vést do Rokytnice. Ten nyní zřejmě bude muset končit uprostřed parkoviště u věžového domu.

Zdržení se pravděpodobně dotkne i navazující přestavby nádraží a jeho okolí, kde by měly vyrůst nové zastávky pro autobusy. Vznikne společná nástupní hrana, přestupní časy mezi vlaky a autobusy se tak zkrátí na vteřiny. Jedná se o společnou investici Správy železniční dopravní cesty a města za více než 1,5 miliardy.

SŽDC hodlala začít stavět na sklonku příštího roku, případně v roce 2019. Termín se ale nejspíš nepodaří dodržet. „Stavba se může zpozdit v řádu měsíců až jednoho roku. Zcela ohrožena ale není,“ poznamenal Petr Pšenička z odboru strategie SŽDC.

Kvůli chybějící galerii, která měla cestujícím nabídnout řadu služeb, bude totiž nutné znovu vyprojektovat výpravní budovu.

„Původně mělo jít o spíše menší budovu s čekárnou a prodejnou lístků. Teď musíme doplnit další služby, s kterými jsme nepočítali,“ naznačil Pšenička.

Vsetínská radnice avizovala, že se v příštích týdnech pokusí rozhodnutí Valatransu změnit. „Pevně věřím, že se nám společnost podaří přesvědčit, aby ještě vydržela,“ řekl Čunek.

„Nikdo z města mě ještě po zasedání zastupitelstva nekontaktoval. Odstoupení od záměru je tedy z naší strany prozatím definitivní,“ reagoval včera Vala.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mytí oken na zlínském mrakodrapu, který je sídlem Zlínského kraje.
Mapa financí ukáže, kam a na co jdou dotace kraje. Je veřejně dostupná

Nový program řekne, kolik peněz a na jaký účel dostala z kraje kterákoliv obec či město. Hejtmanství tím chce nastavit spravedlivá kritéria rozdělování...  celý článek

Baťův mrakodrap ve Zlíně
Kraj ruší pracovní místa. Na platech a odměnách ušetří 8 a půl milionu

Nové vedení kraje snižuje náklady na svůj provoz. Na úřadě tak před pár dny ze seznamu zmizela dvě oddělení, snížil se maximální počet zaměstnanců a v...  celý článek

Alena Gajdůšková, ČSSD
Lidé z ČSSD kritizují změny ve vedení strany. Tři šéfy prý volič nepochopí

Změny v ČSSD, kdy Bohuslava Sobotku nahradil v čele strany Milan Chovanec, dopadají i na Zlínský kraj. Sociální demokraté nejsou zajedno, zda tato obměna bude...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.