Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Nové vedení Zlínského kraje soutěž na dopravce nezruší, jen ji prodlouží

  • 0
Hejtman Jiří Čunek nakonec nebude rušit výběrové řízení Zlínského kraje na autobusové dopravce, které vypsala minulá koalice. Prodlouží ale její trvání, aby ze zadání odstranil nedostatky.

Je to krajská zakázka za devět miliard korun. A proto musí být vypsaná precizně. S tímto odůvodněním chtěl ještě na konci listopadu lidovecký hejtman Jiří Čunek zrušit výběrové řízení na autobusové dopravce (psali jsme zde).

Nakonec se nedávno zvolená krajská rada pod jeho vedením přiklonila k mírnějšímu řešení - prodlouží tendr do konce března.

„Zakázku prodloužíme a mezitím budeme pracovat na změně zadání, abychom z něho odstranili nedostatky. Tím dosáhneme stejného výsledku, jako bychom ji zrušili a vypsali znova. A přitom dodržíme potřebné lhůty,“ přiblížil Čunek.

Zakázku vypsala letos v červenci bývalá koalice ČSSD, KSČM a Strany práv občanů a chtěla ji uzavřít zhruba do tří měsíců (o výběrovém řízení zde).

Sama už její zadání na popud autobusových dopravců upravovala, v čemž teď pokračuje nová koalice KDU-ČSL, ANO, STAN a ODS.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Důležité přitom je, že Evropská unie požaduje, aby po kraji jezdily vysoutěžené autobusy od roku 2018. Proto Čunek mluvil o dodržení lhůt, avšak nevyloučil, že by se mohl březnový termín uzavření tendru ještě oddálit.

„Pokud zjistíme, že v zakázce budou další kritické body k řešení, nelze vyloučit, že dojde k dalšímu prodloužení,“ upozornil.

Podle něho bylo potřeba zakázku aktuálně prodloužit proto, že se musí přísněji posuzovat, jaká bude obměna autobusů či jak budou vybavené.

„Musíme také posoudit, jestli je dobře nastavená četnost spojů a velikost autobusů. Na některé trasy můžou být nasazené vozy pro 65 lidí, na jiné - méně vytížené - pro 35 lidí,“ naznačil náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek.

Výhrady k původnímu zadání měli i dopravci

Po regionu jezdí v současné době autobusoví dopravci, které před lety kraj přímo oslovil a jimž platí ztráty, jež prokážou. Ročně jde o více než 300 milionů korun, na což přispívají i obce. Soutěží by se měly náklady snížit.

Dopravci prodloužení soutěže a upravení podmínek vítají, k původnímu zadání totiž měli výhrady.

„Nelíbil se nám třeba požadavek na průměrné stáří vozů šest let, mělo by být kolem osmi let. Čím je požadavek na stáří nižší, tím jsou ceny na dopravu vyšší, protože musíme kupovat nové autobusy,“ upozornil zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus.

S tím souhlasí i šéf ČSAD Vsetín Oldřich Holubář, v jehož firmě mají autobusy průměrné stáří deset let.

Podle Botka tato podmínka stojí za zvážení. „Ale musíme dbát i o kvalitu, byť by to bylo o něco dražší,“ vzkázal.

Bezkontaktní čipová karta má fungovat od roku 2018

Holubář poukázal také na to, že jsou některé podmínky příliš detailní.

„Řeší se například velikost větracích podmínek. Vadilo nám i to, že musíme přistoupit k integrovanému dopravnímu systému, který ale v kraji zatím neexistuje,“ vyjmenoval.

V soutěži jde o 19 milionů naježděných kilometrů ročně, ale rozdělených do šesti spádových oblastí: Zlín, Uherské Hradiště, Kroměříž, Vsetín, Valašské Meziříčí a Valašské Klobouky.

Podle bývalého krajského radního přes dopravu Jaroslava Kučery z KSČM by byla chyba soutěž rušit a vypisovat znovu.

Upozornil na to, že pokud jde o drobné úpravy, mohou se udělat právě v rámci prodloužení tendru.

„Soutěží se sníží náklady, a čím později bude, o to víc to bude pro kraj ekonomicky nevýhodné,“ uvedl Kučera.

Podle něho už v první fázi bude po kraji jezdit padesát procent nových autobusů.

Zásadní změnou od roku 2018 bude i to, že začne fungovat bezkontaktní čipová karta, s níž lidé budou moci platit u všech autodopravců ve Zlínském i Moravskoslezském kraji. Karta by měla být kompatibilní i s Českými drahami.