Vlakové nádraží ve Zlíně

Vlakové nádraží ve Zlíně | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Nové koleje a elektřina mají do Zlína vést v roce 2024, přibude vlaků

  • 31
Tolik potřebná elektrifikace trati Otrokovice - Zlín - Vizovice je zase o kus dál. Správa železniční dopravní cesty už začala zpracovávat dokumentaci pro územní rozhodnutí, stavět by se mohlo začít do tří let.

Když loni v únoru ministerstvo dopravy posvětilo projekt modernizace trati z Otrokovic do Vizovic a výstavbu nového nádraží ve Zlíně, byla to pro obyvatele regionu dobrá zpráva. A těšit je může také to, že tím smělé plány na zlepšení dopravy po železnici neskončily.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako investor akce za zhruba devět miliard korun před koncem minulého roku vybrala firmu, která už začala zpracovávat rozsáhlou dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí.

Práce jí budou trvat asi rok, protože jde o velký projekt, který je o to složitější, že je z velké části navržený v zástavbě.

„Projektujeme v podstatě ve městě. Něco jiného by bylo, kdybychom byli na zelené louce. Takto je to technicky mnohem náročnější,“ nastínil Martin Hryzbil z technického úseku SŽDC.

Trať odpovídá třicátým letům minulého století

Zaostalá železniční trať, která podle odborníků odpovídá třicátým letům minulého století, se má ve zhruba deset kilometrů dlouhém úseku z Otrokovic do Zlína zdvojkolejnit. To může být obtížnější tam, kde jsou blízko trati obytné či výrobní budovy.

Další částí projektu je elektrifikace celé trati až do Vizovic, tedy v délce 24 kilometrů.

Díky oběma inovacím budou vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit každých 15 minut s tím, že mohou pokračovat do Přerova, Kroměříže či Uherského Hradiště. Krajské město tak bude mít mnohem lepší přímé spojení s nejbližšími okresními městy. A nejen s nimi.

„Modernizace této trati umožní přímé rychlíkové spojení mezi Brnem a Zlínem,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.

A jak bude pokračovat další příprava investice?

Před koncem příštího roku by se mohl začít vypracovávat podrobnější projekt pro stavební řízení. V něm už budou řešeny vztahy k pozemkům, které budou pro zvýšení kapacity trati potřeba.

Pokud vše půjde podle představ, počítá časový harmonogram se stavebním povolením v březnu 2019.

„V letech 2019 až 2024 pak plánujeme realizaci stavby,“ řekl Hryzbil.

Ve Zlíně se propojí vlaky, autobusy a trolejbusy

Zlín se pak může těšit na nové vlakové nádraží, které se stane součástí dopravního terminálu. Ve srovnání se současným neutěšeným stavem, který je ostudou krajského města, to bude radikální obrat k lepšímu.

„Koleje vedené podél nástupišť umožní vjezd i odjezd rychlostí 80 kilometrů za hodinu. Celkem je ve stanici navržených sedm kolejí, čtyři budou sloužit osobní dopravě,“ píše se ve zprávě SŽDC.

Na přípravě dopravního terminálu pracuje i město s krajem a firmami, před časem uzavřely memorandum. Klíčový byl podpis podnikatele Zdeňka Zemka, majitele ČSAD Vsetín, jehož firma Bent vlastní autobusové nádraží i část ploch, na nichž má stát nová výpravní budova železnice.

„Počítáme s dopravním terminálem evropské úrovně, díky němuž budou mít lidé na jednom místě vlakovou a autobusovou dopravu i taxislužbu,“ zdůraznil už dříve Zemek.

„Hrubým odhadem by to mohlo stát 300 milionů korun. Včetně administrativních a obchodních prostor,“ doplnil Zemek s tím, že většinu peněz by měla poskytnout Evropská unie.

Podstatné na terminálu bude, že se lidem zkrátí vzdálenosti při přecházení z autobusu na vlak či trolejbus. Zastávka městské hromadné dopravy je hned vedle u nadjezdu.