Lidem se nelíbí, že plánovaný jihovýchodní obchvat Holešova přetne jedinou silnici mezi obcí a sousedním Holešovem. Křižovatka, která tak vznikne, přitom bude přímé křížení dvou cest. A to považují za nebezpečné. "Je to nejhorší řešení ze všech možných," varoval už dříve starosta Přílep Rudolf Solař.
Lidé chtějí kruhový objezd nebo mimoúrovňové křížení. "Skutečně se bojíme toho, že na křižovatce mohou být časté dopravní nehody," uvažuje zástupce petičního výboru Ladislav Vojtášek.
Navíc když se nehoda stane, zablokuje jedinou přístupovou cestu do Přílep. Objízdná trasa by pak vedla přes Fryšták, což tříkilometrovou trasu protáhne o dalších 15 kilometrů.
V Přílepech žije 930 obyvatel včetně dětí. Pod peticí jsou však podpisy také lidí z blízkého Fryštáku, Žop či Holešova. Přidali se například i cyklisté, kteří zrovna projížděli. "Ten zájem nás překvapil, podpisová akce totiž trvala jen šest dnů," uvedl Vojtášek.
Vedení obce pak k petici přidalo ještě otevřený dopis. "Ten jsme adresovali hejtmanovi, vyzvali jsme ho, aby se myšlenkou na kruhový objezd zabýval," uvedl místostarosta Přílep Miroslav Sovadina.
Stavět se začne už v květnu
Jihovýchodní obchvat Holešova se podle posledních informací Ředitelství silnic Zlínského kraje začne stavět na začátku května. Od kruhového objezdu u Martinic povede přes pole na okraj Holešova, do Dobrotic. Zatím ale není jasné, kde přesně stavba začne, ani jak bude během prací zajištěna dostupnost Přílep.
Nová silnice má odvést tranzitní dopravu z centra Holešova. Především tu, která míří ze Zlína do Bystřice pod Hostýnem a dál, třeba na Přerov nebo dálnici k Ostravě a státní hranici. Kromě toho však má obchvat tvořit jednu ze tří hlavních spojnic průmyslové zóny v Holešově s okolním světem.
Celá stavba přijde na 380 milionů korun a kromě silnice do Přílep přetne i příjezd do holešovské místní části Žopy. Tam ale město počítá s tím, že zaplatí stavbu podchodu pro pěší a cyklisty.
Na stavbu kruhové křižovatky u Přílep v rozpočtu peníze nejsou, získat se však dají i v průběhu stavby, například z dotací na bezpečnost provozu. Jestli se to podaří, ale není možné dopředu odhadovat. "Obavy lidí chápu, ale je celá řada podobných křižovatek, kde nejsou problémy," reagoval krajský radní pro dopravu Jaroslav Drozd.
Oficiální odhady, jak hustá doprava na obchvatu bude, nejsou k dispozici. Hodně bude záležet na tom, jestli se někdy v budoucnu podaří naplnit průmyslovou zónu. Jestliže ale kraj investuje stamiliony do stavby nové silnice, pravděpodobně počítá s tím, že cesta bude vytížená.