Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zájem žen o práci v hromadné dopravě roste, pro lidi už nejsou raritou

  19:20
Ženy za volantem jsou prý opatrnější a vstřícnější k cestujícím, proto o ně dopravci stojí. Spolu s úřady práce pro ně chystají rekvalifikační kurzy, při kterých získají potřebné řidičáky.

Ve zlínské MHD cestující vozí také (zleva) Zdeňka Váňová, Ivana Hurtová a Marcela Frýdlová. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Léta byla profese řidiče autobusu považována za doménu mužů. To se ale v posledních letech mění.

Romana Navarová řídila autobus

Romana seděla poprvé za volantem autobusu - v úterý 7. 6. přineseme na stránkách OnaDnes.cz reportáž na vlastní kůži.

Žen za volantem velkých vozů pro přepravu cestujících postupně přibývá také ve Zlínském kraji. Dopravci si práci řidiček pochvalují a chtějí jejich počty nadále zvyšovat.

Třeba Zdeňka Váňová pracovala ještě před dvěma lety jako prodavačka. Toužila ale zkusit něco jiného a oslovila ji právě práce šoférky. Cestující se s ní setkávají na autobusových a trolejbusových linkách Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice (DSZO).

„Je to zajímavá práce, která mě baví. A nadšené jsou z ní i mé děti,“ poznamenala.

O opravy vozů pro MHD se postarají technici

Zatímco ještě před nějakými patnácti lety pro DSZO nejezdila ani desítka žen, dnes je jich jednačtyřicet. Celkem společnost zaměstnává 188 šoférů a šoférek.

S trolejbusem se jezdí o něco složitěji, říká zlínská řidička

Když před třemi lety přišla o místo ve firmě vyrábějící plasty, zvažovala, kam dál. „Holky z práce do mě furt hučely, že ráda řídím a ať to zkusím v dopravním podniku,“ zavzpomínala Marcela Frýdlová.

Na radu kolegyň skutečně dala a už dva roky ji tak mohou cestující ve Zlíně a Otrokovicích vídat za volantem trolejbusu nebo autobusu. V Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice ale začínala jako revizorka. „Šlo o asi roční období, při kterém jsem si dodělávala řidičáky. Byla to přestupní stanice,“ přiblížila.

Ještě jako revizorka prý měla štěstí, že se jí téměř vyhýbaly konfliktní situace. Navíc detailně poznala všechny linky, po nichž se autobusy a trolejbusy DSZO pohybují. „Když jsem pak sedla za volant, nestalo se mi, že bych omylem zajela mimo trasu,“ ocenila Frýdlová.

Řízení trolejbusu je podle ní o něco složitější než v případě autobusu. Přesto pod trolejemi jezdí raději. Také proto, že trolejbusy mají jemnější brzdy. „V autobusu člověk zatlačí na pedál a je na okně,“ usmála se.

Za volantem trolejbusu si naopak musí dávat pozor, aby nezůstala stát pod křížením trolejí nebo pod takzvaným izolákem, kde není napětí. „Při stání v koloně si kvůli tomu často musím před sebou udělat několikametrovou mezeru. Řidiči osobáků to moc nechápou a obvykle se mi tam vecpou,“ popsala šoférka.

Podobné myšky prý řidiči s oblibou autobusům a trolejbusům dělají i při jízdě. Velmi často ani nepustí vozy MHD ze zastávky. „Mohli by být ukázněnější,“ poukázala Frýdlová.

Nastupuje na denní, ale také noční směny. Zatímco dříve byly řidičky v MHD spíše raritou, v současnosti už je jich tolik, že je jejich kolegové ani cestující neberou jako žádnou zvláštnost.

„Chlapi ve firmě jsou naopak rádi, že mají v kolektivu taky nějaké ženské. Vzájemně si pokecáme, je to příjemné. Podobné je to i s cestujícími. Dokonce mě sem tam někdo z nich pochválí, že jezdím jako s kočárkem - pěkně a plynule,“ těší Frýdlovou.

„Stačí se podívat, kolik žen jezdí s osobáky. Nevím, proč by neměly řídit také autobusy nebo trolejbusy. Za volant jich chceme dostat ještě mnohem více,“ podotkl ředitel DSZO Josef Kocháň.

K tomu, že se ženy čím dál méně obávají jízd s mnohatunovými vozy, přispívá i jejich stále snazší ovládání. V mnoha ohledech už se dokonce blíží osobnímu autu.

„Máme pouze dva vozy s řadicí pákou, autoškolu a historický autobus značky Škoda. Zbývající využívají automatickou převodovku. Žádný šofér u nás ani vozy neopravuje, vše dělají servisní technici,“ přiblížil Kocháň.

Poněkud náročnější to mají v tomto ohledu řidiči linkových autobusů.

„Musejí technicky zvládnout menší závady, které je postihnou na cestě,“ nastínil ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Jezdí opatrněji, jsou vstřícnější

Přesto i největší autobusový dopravce ve Zlínském kraji hlásí postupný nárůst počtu žen-šoférek.

„Před pěti šesti lety jsme neměli ani jednu, teď jich u nás jezdí deset, například na Zlínsku, Vsetínsku i v okolí Slavičína,“ vypočítal Holubář.

Naopak v kroměřížské společnosti Krodos Bus nemají zatím řidičku žádnou, u ČSAD Uherské Hradiště jen jednu.

Přesto se všechny oslovené firmy shodují, že šoférky v autobusech chtějí.

„Ženy jezdí opatrněji a často mají k cestujícím vstřícnější přístup než muži,“ podotkl Ivan Kallus, zástupce ředitele ČSAD Uherské Hradiště pro autobusovou dopravu.

Podobně hovoří i ředitel Krodos Bus Luděk Ferenc. „S ženami-řidičkami máme jen pozitivní zkušenosti. V inzerátech se proto snažíme oslovovat jak muže, tak právě i ženy,“ přiblížil.

Volné víkendy i svátky

Mnoho žen zkouší uspět v nové práci po mateřské dovolené. Zatímco u linkových autobusů, v nichž stráví i 10 až 12 hodin denně, je skloubení jejich zaměstnání s péčí o děti poměrně obtížné, v MHD to jde přece jen snáz.

„Víkendy a svátky mívají volné, ve všední dny jezdí například od 5 do 10 a pak od 13 do 17 hodin,“ poznamenal Kocháň.

Dopravci přitom bojují s nedostatkem řidičů. Řada z nich odchází do důchodu, jiní zkoušejí práci v kamionové dopravě.

JobDNES.cz - pracovní portál s nabídkou volných míst a brigád

„Ze strany zaměstnavatelů jsou řidiči dlouhodobě jednou z nejpoptávanějších pozic,“ potvrdila ředitelka krajského úřadu práce Miriam Majdyšová.

Rekvalifkační kurz plně hradí úřad práce

Také proto úřad na základě zájmu autobusových dopravců o zaměstnávání řidiček připravuje rekvalifikační kurzy, jež navíc plně hradí.

Trvají dva až čtyři měsíce. Při kurzech získají ženy potřebná řidičská oprávnění C a D. Přímo ve firmách si pak doplní profesní průkaz a další potřebná oprávnění k řízení autobusů, respektive trolejbusů.

Ve výši platu mužů a žen pak firmy provozující autobusovou dopravu nedělají rozdíly.

„Žádná diskriminace u nás neexistuje. Máme kariérní řád s několika třídami, který zohledňuje pouze to, jak dlouho už u nás zaměstnanec pracuje,“ ujistil Holubář.

S jakými řidiči v MHD raději cestujete?

celkem hlasů: 286

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 9. června 2016. Anketa je uzavřena.

neřeším to
neřeším to 216
se ženami
se ženami 41
s muži
s muži 29
  • Nejčtenější

Koncert za veřejné peníze? Půlmilionový honorář nechám v kraji, navrhl Mareš

24. dubna 2024  10:32,  aktualizováno  11:22

Zpěvák a moderátor Leoš Mareš nabídl, že svůj honorář za vystoupení na zářijovém Dnu Zlínského...

Kraj dá za koncert Mareše půl milionu, za stejnou sumu loni hrály tři kapely

23. dubna 2024  16:37

Vedení Zlínského kraje chce šetřit, přesto vyplatí bezmála půl milionu korun za vystoupení Leoše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

POHLED: Formát, co postrádá smysl. Má vůbec cenu sledovat hokejovou baráž?

23. dubna 2024

Premium Z triumfu v první hokejové lize se ani nestihl radovat. Místo oslav musel věnovat pozornost...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smoleňák vyhodil kameramana z kabiny, pak se omlouval. Vážím si práce ČT, řekl

22. dubna 2024  9:08

Ve stejný den, kdy se pardubický trenér Marek Zadina opřel do hokejové sekce České televize,...

Ředitelem školy se stal městský radní, komise přitom doporučila konkurenta

27. dubna 2024  9:45

Jmenování ředitele I. Základní školy (I. ZŠ) vzbudilo v Holešově vášně. Zařízení od července povede...

Nechceme uhrát jen bod, slibuje kouč Červenka. Rozhodčím věří i bez videa

27. dubna 2024  9:29

Jde do tuhého. A dobře to ví i trenér fotbalistů Zlína Bronislav Červenka. Nedělní vítězství v...

Velké zklamání sadařů. Mráz poničil květy i plody ovocných stromů

26. dubna 2024  15:47

Noční mrazíky v posledních dnech na mnoha místech nemilosrdně poničily ovocné stromy ve Zlínském...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...