Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peníze máme, schází povolení, tvrdí Sobotka o klíčových cestách R49 a R55

  9:31aktualizováno  9:31
Premiér Bohuslav Sobotka ve Zlínském kraji potvrdil, že na výstavbu rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku má stát přichystané peníze. Vázne ale příprava a termín zahájení prací není stále jasný.

Premiér Bohuslav Sobotka se při návštěvě města podepsal do otrokovické kroniky. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Pokud by výstavba rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku a dál ke slovenské hranici stála jenom na slovní podpoře předsedy vlády Bohuslava Sobotky, musely by v trase plánované důležité cesty už dávno jezdit minimálně bagry.

Minulý rok totiž při návštěvě Zlínského kraje na adresu této státní investice za zhruba osm miliard korun prohlásil: „Je třeba začít stavět co nejdříve, už se hodně času ztratilo.“

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Cestu podporoval i při loňské návštěvě Slovenska, kde jednal s tamním premiérem Robertem Ficem o tom, aby se silniční spojení obou zemí zlepšilo. A ani při pondělní návštěvě Zlínského kraje Sobotka nezapomněl. Podpořil také dostavbu otrokovického obchvatu, tedy budování rychlostní silnice R55 dál na jih k Uherskému Hradišti.

„Snažíme se věci urychlovat. Pro mě osobně jsou R55 a R49 klíčové priority,“ řekl Sobotka na tiskové konferenci v Otrokovicích a připojil i dobrou zprávu, která se týkala financování.

„Byli jsme opakovaně ujištěni na jednání vlády ministrem dopravy, že na všechny připravené úseky rychlostních komunikací stát bude schopen zajistit peníze. Finanční problém v tomto není,“ ujistil.

O termínu mluvit nechtěl

Ovšem je zde jiné úskalí, které obě důležité stavby brzdí. A to je ověření už provedeného řízení EIA, které posuzuje dopad stavby na životní prostředí. Požaduje ho Evropská komise a bez něj Brusel nepošle na cesty ani euro, což si uvědomuje i Sobotka.

V případě cesty R49 je to palčivější o to víc, že silničáři v současné době čekají na vydání ověření a veškerá ostatní příprava stojí.

„Jakmile ministerstvo životního prostředí ověří řízení EIA, pak bude možné získat stavební povolení a zahájit výstavbu prvního úseku,“ nastínil premiér.

O termínu však nechtěl mluvit. „Nejsem tady od toho, abych řekl, kdy se začne,“ reagoval Sobotka na dotaz MF DNES.

Termín je skutečně ve hvězdách, přestože ještě na začátku roku existovala naděje, že se začne stavět už letos. Schválení zákona, který vyžaduje ověření řízení EIA, však přípravu zbrzdilo.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stále čeká na vyřízení žádosti, i když na ni má ministerstvo životního prostředí třicet dnů a lhůta už vypršela.

„Projekt stojí. Nemůžeme žádat ani o vystěhování křečka z trasy silnice a žádat o vyjádření dotčené orgány státní správy,“ posteskl si šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek, který se v pondělí se Sobotkou sešel.

A jaký podle něj může být termín zahájení výstavby cesty R49, která měla být podle původních plánů už několik let hotová? „Nevím. Když nefungují ani složky státu, tak je to těžké říct,“ pokrčil rameny Chudárek.

Obchvat Otrokovic začnou stavět zřejmě na podzim 2016

Ministerstvo životního prostředí přitom ujišťovalo, že projekty brzdit nebude a potřebná stanoviska vydá včas. Teď však jeho náměstek jedná s protějškem z ministerstva dopravy o „koncepčním přístupu k vydávání stanovisek EIA“.

„Zároveň ŘSD stále dodává podklady pro řádné posouzení projektů. Do doby jejich dodání není na místě hovořit o lhůtě pro vydání ověření,“ brání ministerstvo životního prostředí jeho mluvčí Petra Roubíčková.

„Když vezmeme v úvahu, kolik staveb ministerstvo musí zvládnout, tak to nemá z hlediska kapacit jednoduché. Proto dochází k posunům,“ reagoval hejtman Stanislav Mišák.

„Každý posun stojí peníze. A každým rokem narůstá cena,“ zdůraznil.

Naopak u jihovýchodní části obchvatu Otrokovic je termín jasnější. Začít by se mohlo na konci roku 2016.

Zahájení stavby se oddálilo také kvůli složitým výkupům pozemků. Podle Chudárka nyní zbývá vykoupit osm pozemků, prakticky u všech již bylo zažádáno o vyvlastnění kvůli složitým jednáním s majiteli, exekucím či komplikovanému dědickému řízení. Stavba by měla trvat tři roky.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.