Silnice R49 vedoucí přes Zlínský kraj by měla být důležitou spojnicí západní a východní Evropy. Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Cesta na Slovensko může mít povolení ještě letos, R49 podpořil i Sobotka

  • 38
Ministr dopravy Antonín Prachař sice zrušil stavební povolení na rychlostní silnici R49 z Hulína do Fryštáku, přesto je reálné, že se začne stavět ještě letos na podzim. Stavbu rychlostního tahu na Slovensko podpořil během své návštěvy Zlína premiér Bohuslav Sobotka. Za liknavost pak zkritizoval předchozí vládní kabinety.

Kolem důležité rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku a dál na Slovensko, která má být součástí spojnice západní a východní Evropy, je hodně živo. Konkrétně jde o pět kilometrů dlouhý úsek z Třebětic do Martinic.

Stavební povolení na tuto část před pár dny zrušil ministr dopravy, protože v podkladech chyběly důležité dokumenty (více zde). Přitom Ředitelství silnic a dálnic ČR počítalo s tím, že letos na podzim začne stavět. Tento termín je teď v ohrožení. Stále však není nemožný.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy věří, že se podaří nové povolení rychle vyřídit a v září skutečně vyjedou do terénu první stroje. Tento záměr v pondělí ve Zlíně podpořil i premiér Bohuslav Sobotka, který jednal s místními podnikateli a politiky.

"Hovořili jsme o tom, jak vytvořit co nejlepší podmínky pro to, aby mohli přijít do holešovské průmyslové zóny investoři. Klíčovou podmínkou je její napojení na dálniční infrastrukturu," naznačil Sobotka.

"Proto je třeba, aby stát pokročil v přípravě silnice R49. Je třeba začít stavět co nejdříve, už se hodně času ztratilo," zdůraznil.

Tato odhodlaná vyjádření však narážejí na tvrdou realitu. A dá se říct, že opakovaně. Vypadá to skoro jako seriál na pokračování. Vždyť přesně před rokem tehdejší premiér Petr Nečas ve Zlíně sliboval, že na silnici peníze budou a stačí jen vyřídit potřebná povolení (více zde).

Sobotka: Rozklad ležel na ministerstvu několik let, to je strašné

Povolení se však zajistit pořád nedaří, i když peníze už skutečně vyčleněny jsou - i s dotací z Evropské unie zhruba miliarda.

Na zmíněný úsek ministerstvo dopravy vydalo povolení už v roce 2008, napadly ho však ekologické organizace a nakonec u soudu také uspěly. Ministerstvo dopravy na to však dlouho nereagovalo.

"Dnes jsem zjistil, že rozklad ležel na ministerstvu několik let. To je strašný přístup ze strany vlády," zkritizoval premiér Sobotka předešlé vládní kabinety.

Současnému ministru dopravy Antonínu Prachařovi nezbylo nic jiného, než stavební povolení zrušit. "Důvodem zrušení bylo především to, že před vydáním stavebního povolení nebyla udělena výjimka ze zákazu u zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů, ačkoliv samotná existence takových druhů byla prokázána," upřesnil mluvčí ministerstva Martin Novák.

Povolení můžeme za půl roku získat, věří silničáři i ministerstvo

Tento a další nedostatky už jsou nyní vyřešeny. Stát proto doufá, že se může podařit vyřídit nové stavební povolení mnohem rychleji, než to původní a na podzim se stavba konečně zahájí.

"Máme na to ještě půl roku. Věřím, že se to dá stihnout," prohlásil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

"Pokud to začne ŘSD hned řešit, mohli bychom to zvládnout," potvrdil mluvčí Novák.

Ovšem podobných záměrů, slibů a přání už byla celá řada. Podle zcela původního časového plánu mělo být cesta už hotová. Stále však něco schází: buď peníze, nebo - jako teď - povolení.

"Kdyby byly ŘSD a MD normálně fungujícími úřady, bylo by vydání pravomocného stavebního povolení do září reálné," připustil ekologický aktivista Miroslav Mach ze sdružení Unie pro řeku Moravu.

"Vzhledem ke špatné přípravě a dosavadním zkušenostem to ale není pravděpodobné. Možná jej opravdu vydají, pak ale nebude moc kvalitní," dodal Mach.

Ekologové: Nestavte dálnici, lepší jsou obchvaty obcí

Ekologové nezpochybňují jenom termín vydání stavebního povolení ale i smysl celé investice za zhruba 8 miliard korun. Podle nich by - zjednodušeně řečeno - stačily obchvaty města. "Politikům schází odvaha říct, že tato silnice je zbytečná," shrnul Mach.

Sobotkova návštěva ekology namíchla ještě v jednom směru. Vadí jim, že se nesetkal s lidmi z měst a obcí, jejichž území plánovaná silnice zasáhne.

Mají na mysli její další úsek, který povede z Fryštáku ke slovenské hranici. Naplánovaný je přes přírodní park Vizovické vrchy a podle aktivistů jej může poškodit. Také ministerstvo životního prostředí má k této části trasy výhrady.

"Pokud politici chtějí zlepšovat kvalitu života v regionu, měli by se soustředit na to, co je skutečně potřeba, například na dostavbu obchvatů obcí, které jsou nadměrným hlukem postižené," vzkázal Miroslav Kutal z Hnutí Duha Olomouc.

Sobotka to odmítá, plánuje jednání se slovenskou vládou o co nejrychlejším dálničním propojení obou zemí. Podle místních podnikatelů to může vést ke vzniku nových pracovních příležitostí.