Na křižovatce u Bezměrova se protínají dálniční sjezd směrem na Kojetín a

Na křižovatce u Bezměrova se protínají dálniční sjezd směrem na Kojetín a silnice z Kroměříže na Vyškov, jež byla dlouhá léta hlavním tahem. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Před „křižovatkou smrti“ u Bezměrova bude řidiče varovat stopka

  • 8
Od července, kdy při nehodě u Bezměrova zemřeli tři lidé, se jí říká křižovatka smrti. Protínají se na ní dálniční sjezd směrem na Kojetín a silnice z Kroměříže na Vyškov, jež byla dlouhá léta hlavním tahem. Jde o jeden z nejnebezpečnějších úseků ve Zlínském kraji, nyní by se měl změnit. Na velkou přestavbu ale chybí peníze.

Za dva a půl roku existence křižovatky u Bezměrova se tam stalo 36 dopravních nehod. Odborníci se shodují, že počet nehod by snížil nový kruhový objezd.

"To je nejbezpečnější typ křižovatky vůbec. Je o dvě třídy bezpečnější než jakkoliv řešená průsečná křižovatka," řekl Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu. Jenže na kruhový objezd chybějí peníze, a silničáři proto musejí zvolit jinou variantu.

Lidé doplácejí na psychologickou přednost, tvrdí odborník

Právě Skládaný pro zlínské Ředitelství silnic a dálnic vypracoval studii a popsal důvody, proč řidiči právě u Bezměrova pravidelně bourají. "Setkávají se tam celkem čtyři směry a všechny jsou problematické. Naprosto fatální tam je psychologická přednost. Po rekonstrukci totiž obě silnice vypadají jako hlavní," tvrdí Skládaný.

V křižovatce se potkávají nejen směry, ale také vlastníci silnic. Část patří Zlínskému a část Olomouckému kraji. "Dalším vlastníkem je stát," upřesnil krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Drozd. Ti všichni se musejí domluvit, co mohou pro záchranu lidských životů udělat.

Na křižovatce u Bezměrova se stalo za dva a půl roku 36 vážných nehod kvůli nedání přednosti v jízdě.Odborníci se shodují, že by byl v místě vhodnější kruhový objezd.

Na křižovatce u Bezměrova se stalo za dva a půl roku 36 vážných nehod kvůli nedání přednosti v jízdě.Odborníci se shodují, že by byl v místě vhodnější kruhový objezd.

Odborníci doporučují kruhový objezd a Ředitelství silnic a dálnic ve Zlínském kraji nyní zjišťuje, kolik by stál a jaké technické komplikace to přinese. "Objízdná křižovatka je totiž běžné řešení dopravní situace ve městech, ne v polích. Musí být osvětlená, tedy napájená elektřinou. Ale nemožné to není," vysvětlil Drozd.

Na křižovatce přibude stopka i přibržďovací ostrůvky

Je jisté jen to, že letos se stavět nezačne. "Problém jsme začali řešit ještě před poslední smrtelnou nehodou. Sešli jsem se s ostatními vlastníky a policií. Dohodli jsem se, že tam místo výstražných značek dáme stopku s reflexním podkladem a změní se i vodorovné dopravní značení tak, aby bylo plastické a zvukové," naznačil Drozd.

Ač jde o práci řádově na několik málo dní, povolit ji je administrativně náročný úkol. Do konce roku by ale mělo být upravené stávající vodorovné i svislé značení. Pak přijde na řadu zkrácení odbočovacích pruhů a vybudování ostrůvků, které donutí řidiče na vedlejší silnici přibrzdit.

Nejvíc nehod se v Bezměrově stalo tak, že auto přijíždějící po vedlejší silnici nedalo přednost autu na hlavní silnici. "Nedání přednosti. "To je výhradní příčina všech nehod u Bezměrova," řekla kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová.

Poslední tragédie se stala 8. července. Řidič Škody Felicia nedal přednost dodávce. V autě jeli tři mladí lidé, zemřeli dřív, než je hasiči stačili z vraku vyprostit.

,