Za dva a půl roku existence křižovatky u Bezměrova se tam stalo 36 dopravních nehod. Odborníci se shodují, že počet nehod by snížil nový kruhový objezd.
"To je nejbezpečnější typ křižovatky vůbec. Je o dvě třídy bezpečnější než jakkoliv řešená průsečná křižovatka," řekl Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu. Jenže na kruhový objezd chybějí peníze, a silničáři proto musejí zvolit jinou variantu.
Lidé doplácejí na psychologickou přednost, tvrdí odborník
Právě Skládaný pro zlínské Ředitelství silnic a dálnic vypracoval studii a popsal důvody, proč řidiči právě u Bezměrova pravidelně bourají. "Setkávají se tam celkem čtyři směry a všechny jsou problematické. Naprosto fatální tam je psychologická přednost. Po rekonstrukci totiž obě silnice vypadají jako hlavní," tvrdí Skládaný.
V křižovatce se potkávají nejen směry, ale také vlastníci silnic. Část patří Zlínskému a část Olomouckému kraji. "Dalším vlastníkem je stát," upřesnil krajský radní zodpovědný za dopravu Jaroslav Drozd. Ti všichni se musejí domluvit, co mohou pro záchranu lidských životů udělat.
Odborníci doporučují kruhový objezd a Ředitelství silnic a dálnic ve Zlínském kraji nyní zjišťuje, kolik by stál a jaké technické komplikace to přinese. "Objízdná křižovatka je totiž běžné řešení dopravní situace ve městech, ne v polích. Musí být osvětlená, tedy napájená elektřinou. Ale nemožné to není," vysvětlil Drozd.
Na křižovatce přibude stopka i přibržďovací ostrůvky
Je jisté jen to, že letos se stavět nezačne. "Problém jsme začali řešit ještě před poslední smrtelnou nehodou. Sešli jsem se s ostatními vlastníky a policií. Dohodli jsem se, že tam místo výstražných značek dáme stopku s reflexním podkladem a změní se i vodorovné dopravní značení tak, aby bylo plastické a zvukové," naznačil Drozd.
Ač jde o práci řádově na několik málo dní, povolit ji je administrativně náročný úkol. Do konce roku by ale mělo být upravené stávající vodorovné i svislé značení. Pak přijde na řadu zkrácení odbočovacích pruhů a vybudování ostrůvků, které donutí řidiče na vedlejší silnici přibrzdit.
Nejvíc nehod se v Bezměrově stalo tak, že auto přijíždějící po vedlejší silnici nedalo přednost autu na hlavní silnici. "Nedání přednosti. "To je výhradní příčina všech nehod u Bezměrova," řekla kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová.
Poslední tragédie se stala 8. července. Řidič Škody Felicia nedal přednost dodávce. V autě jeli tři mladí lidé, zemřeli dřív, než je hasiči stačili z vraku vyprostit.