„Při porušení předpisu může dojít k závažné nehodě. Čas na hájení proto řidičům neposkytneme,“ řekla zlínská krajská policejní mluvčí Lenka Javorková.
Pokud hlídka na šoféra v autě obaleném sněhem nebo ledem narazí, hrozí mu na místě až dvoutisícová pokuta. A je jedno, zda půjde o kamion, nebo osobní vůz. „Jinak než represí lidi předpisy dodržovat nedonutíme,“ souhlasí krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík.
Z neočištěného vozidla, především kamionu s návěsem, se totiž při jízdě uvolňuje led nebo sníh, který může dopadnout na auto pohybující se vzadu, případně v protisměru. Hrozí nejen rozbití čelního skla, ale i zranění.
„U většiny takovýchto nehod v kraji v minulosti vznikla pouze hmotná škoda. V některých případech se ale zranili i řidiči, na které led dopadl,“ popsala Javorková.
Průzor jako z tanku nestačí
Část velkých spedičních firem má ve svých areálech k odstranění ledu z návěsů postavené speciální rampy. Menší autodopravci ale na ně nemají peníze a čištění nechávají na řidičích.
„Led dostáváme pryč zevnitř kamionu pomocí tyček, což není jednoduché. Nahoře na návěs řidiči kvůli bezpečnosti nemůžou, mohli by spadnout,“ upozornil Radek Škařupa, jenž ve Valašském Meziříčí provozuje firmu zaměřenou na kamionovou a autobusovou dopravu.
Potíže dělají i nedostatečně očištěná skla.
„Přesto někteří řidiči jezdí s namrzlým předním sklem, ze kterého mají průzor jako z tanku,“ poukázal Patík.
Jako odstrašující příklad připomněl nedávnou nehodu z jihomoravských Žarošic. Na přechodu pro chodce tam zahynula 57letá žena. Srazila ji mladá řidička, která měla za volantem špatný rozhled kvůli namrznutému sklu (psali jsme zde).