Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za nehodu trolejbusu hrozí až osmileté vězení, řidič zůstává v nemocnici

  15:51aktualizováno  15:51
K výraznému zpřísnění kvalifikace přistoupili kriminalisté zabývající se úterní vážnou a současně kuriózní nehodou trolejbusu v Otrokovicích na Zlínsku. Hrozí za ni až osmileté vězení. Vyšetřování případu zřejmě bude trvat měsíce, zraněného řidiče zatím policisté nevyslechli.

Trolejbus na lince číslo 6 ze Zlína havaroval v úterý před polednem v otrokovické části Kvítkovice. Po nárazu do sloupu po něm přední část vozu „vyšplhala“ do několikametrové výšky (více o nehodě čtěte zde).

Následné vyproštění trolejbusu trvalo řadu hodin (reportáž čtěte zde)

Fotogalerie

Při nehodě se zranilo třináct lidí, z toho pět vážně. Jednaosmdesátiletá žena, kterou s mnohačetnými zraněními transportoval z místa vrtulník, už byla z Fakultní nemocnice v Olomouci propuštěná domů.

Nemocnice ve Zlíně, Kroměříži a Uherském Hradišti také opustila nebo v nejbližších hodinách opustí většina z hospitalizovaných cestujících.

„Nemůžeme vyloučit, že se někteří zranění z trolejbusu dostaví k lékařskému ošetření později, tím může dojít k nárůstu počtu zraněných osob,“ upozornila zlínská policejní mluvčí Monika Kozumplíková.

Za obecné ohrožení z nedbalosti až osmiletý trest

Jedním z těch, kteří zůstávají ve zlínské nemocnici, je i šestapadesátiletý řidič trolejbusu. Přijali jej tam s lehkým zraněním.

„K podání vysvětlení k nehodě jej vyzveme až po jeho propuštění,“ uvedla Kozumplíková.

„Řidič byl po dvou dnech volna i zdravotní prohlídce“

O možných příčinách nehody trolejbusu toho pár hodin potě ředitel Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice Josef Kocháň nevěděl příliš a spekulovat nechtěl. Nicméně doufá, že se je podaří objasnit. A omlouvá se cestujícím i jejich příbuzným. „Chtěl bych se omluvit všem, kdo v trolejbuse jeli, i jejich blízkým. Nehoda nebyla náš úmysl, ale v dopravě se stávají,“ řekl Kocháň.

Kolik toho víte o příčinách?
Vyšetřování je v rukou policie a Drážní inspekce. Čekám stejně jako novináři na výsledky jejich práce.

Řidič byl údajně spolehlivý a pracoval u vás dlouho. Je to tak?
Ano, nebyly s ním problémy. Navíc jel po dvou dnech volna a byl po zdravotní prohlídce.

Takže nemohl být pracovně přetížený a za volantem usnout?
Na rozdíl od jiných dopravců naše společnost netrpí nedostatkem řidičů. Přesčasová práce se u nás drží za 1. pololetí tohoto roku na jednom procentu. I do budoucna budeme klást důraz na to, aby naši řidiči nebyli přetěžovaní.

Byly v trolejbusu kamery?
Nemáme ve vozech kamery, které by snímaly jejich vnitřek nebo okolí. Trolejbus byl vybavený černou skříňkou, jež zaznamenává základní faktory: rychlost, brzdnou dráhu, blinkry. Teď ji má policie a Drážní inspekce.

I když už velká vedra pominula, mohlo hrát při nehodě roli počasí?
Šlo o vůz, který je v provozu dva roky a je kompletně klimatizovaný. Kdyby venku bylo vedro, uvnitř jsou podmínky regulované.

Jak se vyrovnáte s poškozenými?
Už ve středu budou na našich internetových stránkách formuláře, které si mohou stáhnout a vyplnit všichni ti, kterým jsme způsobili škodu. Pak budeme po naší pojišťovně požadovat proplacení škod, které jim nehodou vznikly.

Nemůže nehoda snížit zájem o povolání řidiče ve vašem podniku?
To nedokážu posoudit. Nábory ale děláme neustále, protože od nás odcházejí do důchodu silné ročníky, jež přišly v 70. letech. Postupně je nahrazujeme mladšími. Dnes máme stavy naplněné.

Policisté už krátce po nehodě nevylučovali, že na havárii mohla mít podíl i řidičova náhlá zdravotní indispozice. Kromě řidičových slov tak může být jedním z důležitých dokumentů i lékařská zpráva.

„Určitou představu, co se mohlo stát, máme, ale ke spekulacím se nechceme uchylovat. Vyšetřování může reálně trvat několik měsíců, zvlášť pokud k němu budeme přibírat znalce,“ zdůraznila policejní mluvčí a připomněla roční vyšetřování smrti opilého muže, kterého ve Zlíně loni přejel trolejbus (více zde).

Policisté, například vzhledem k množství zraněných osob, nehodu v Otrokovicích také překvalifikovali. Místo původního těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti, za které hrozil trest na šest měsíců až čtyři roky, případ vyšetřují jako obecné ohrožení z nedbalosti s trestní sazbou na dva až osm let.

Policisté ještě neztotožnili všechny pasažéry

Kriminalisté zajistili poškozený trolejbus, který bude až do ukončení vyšetřování případu zapečetěný ve zlínském depu dopravního podniku. Tam jej po nehodě odtáhl vyprošťovací kamion. Trolejbus je nyní skrytý pod plachtou.

„Z rozhodnutí policie se nyní ke stavu ani dalšímu osudu trolejbusu nebudeme vyjadřovat,“ prohlásil ředitel Dopravního podniku Zlín - Otrokovice Josef Kocháň.

Policisté nyní budou například zkoumat záznamové zařízení z trolejbusu, aby mohli vyloučit technickou závadu či výrobní vadu trolejbusu a zjistili průběh jízdy i dění při samotné nehodě.

Prozatím nejsou vyslechnuti všichni svědci této nehody. Do současné doby policisté ztotožnili 22 cestujících z trolejbusu.

„Chtěli bychom proto vyzvat ostatní pasažéry, aby se ozvali na linku 158,“ poznamenala policejní mluvčí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační foto)
Ve Zlínském kraji ubývá vody, potoky vysychají. Déšť se nestačí vsáknout

Přestože místy vydatně zaprší, vody v řekách a potocích ve Zlínském kraji stále ubývá. Některé menší toky už jsou prakticky vyschlé a voda se tam drží jenom v...  celý článek

Vybavení sálu pro pražský Institut klinické a experimentální medicíny vyvíjí,...
Superčisté operační sály pro IKEM za desítky milionů vznikají na Valašsku

Valašskomeziříčská firma BLOCK vyvíjí, vyrábí a dodává vybavení operačních sálů. Že je úspěšná, dokazuje i spolupráce se špičkovým pracovištěm pražského...  celý článek

Betonování dálničního mostu u Zástřizel.
Po Baťových dálnicích zůstaly jen mosty, práce ukončila válka

Baťova dálnice, která se začala chystat před druhou světovou válkou, měla protínat Československo z východu na západ. Zůstala z ní ale pouze torza mostů v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.