Silnice R55 brzy zamíří na jih, ve Spytihněvi se těší na tunel

  • 14
Zbývající část obchvatu Otrokovic může začít vznikat už na konci příštího roku. Za osm let by pak mohla vést rychlostní silnice R55 kolem Starého Města až k Moravskému Písku.

Nezvyklý úsek před Fatrou Napajedla vedoucí ve výšce nad současnou silnicí první třídy a autobusovým nádražím.

Vyvzdorovaný podjezd pod cestou i železnicí pro sousední Spytihněv.

Nebo velké okružní křížení u Starého Města, kde se protne se spojnicí Brna a Slovenska.

Trasa plánované rychlostní silnice R55 z Otrokovic k Břeclavi.

To vše by mělo už brzy nabídnout pokračování rychlostní silnice R55 z Otrokovic dál na jih. Kdy konkrétně?

„Pokud půjde všechno dobře, mohlo by být Slovácko k dálniční síti připojeno v roce 2022,“ odhadl zlínský šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek.

Nejde přitom o výstřel od pasu nebo planý slib. Silničářům se v přípravě důležité moravské cesty v poslední době daří, navíc mají podporu české vlády.

„Vnímáme to jako dopravní prioritu pro tento region. Uleví se tak řadě lidí, vždyť intenzivní doprava teď často vede přetíženými centry obcí,“ prohlásil při nedávné návštěvě Uherského Hradiště premiér Bohuslav Sobotka.

Za pozemky nabídnou férovější cenu

Financování stavby by mělo být z velké části zajištěné z evropských fondů a těžká technika se už za pár měsíců může pustit do prvního úseku, jímž je tříkilometrové dokončení jihovýchodního obchvatu Otrokovic a pokračování čtyřproudové cesty k Napajedlům.

„Zbývá nám vykoupit asi deset procent pozemků. Už nebudeme za pozemky nabízet doslova směšně nízké částky, tak snad se to podaří rychle,“ připomněl Chudárek novelu zákona platící teprve pár dní (více zde).

„Současně obnovujeme dokumentaci, která už mezitím zastarala, a doufám, že na konci roku 2015 získáme stavební povolení,“ dodal.

O tři roky později by mohli řidiči využívat moderní cestu, která uleví Otrokovicím, protože obkrouží místní část Kvítkovice a končit bude mimoúrovňovou křižovatkou se současnou silnicí I/55 před mostem přes Moravu u benzinky ÖMV a první odbočky na Napajedla.

Stavbaři by chtěli od roku 2019 plynule navázat stavbou osmikilometrového úseku přes Spytihněv do Babic, který má nabídnout nejzajímavější dopravní prvky.

R55 překoná Moravu a povede nejprve trasou současné silnice první třídy, kterou bude kvůli tomu nutné posunout bokem. Před areálem firmy Fatra Napajedla pak čtyřproudová cesta vystoupá do výšky, v níž překoná napajedelské autobusové nádraží.

„R55 tady musí jít nahoru, jinak bychom přišli o propojení Fatry a centra města,“ vysvětlila starostka Napajedel Irena Brabcová.

Spytihněv se dočká podjezdu

Silnice, kde se počítá s maximální rychlostí 120 kilometrů v hodině, pak bude při řece Moravě pokračovat skoro až k sousední obci Spytihněv.

Místní lidé řadu let protestovali proti tomu, aby kousek za jejich domy vyrostl 767 metrů dlouhý nadjezd nad současnou silnicí a železnicí.

„Cesta by šla do téměř dvacetimetrové výšky a pro okolní zástavbu by tato estakáda znamenala neúnosný hluk,“ popsal starosta Spytihněvi Vít Tomaštík, proč obec pokračování R55 před lety zablokovala vyhlášením stavební uzávěry.

„Jediné štěstí, že to Spytihněv udělala. Kdo ví, jak by jinak vše dopadlo. Silničáři nás obešli, brněnské vedení ŘSD tehdy nemělo vůli k dialogu. Až poslední dva tři roky se zlínským šéfem Chudárkem je to něco jiného,“ poznamenala napajedelská starostka Brabcová.

Spytihněv dosáhla toho, že se nyní silničáři vrací k původnímu plánu poslat R55 pod silnici a železnici několik set metrů dlouhým tunelem.

„Za posledních deset let tunelářské technologie výrazně zlevnily a toto řešení by už mohlo vyjít zhruba nastejno jako nadjezd. Necháme si na podjezd zpracovat projektovou dokumentaci,“ sdělil Chudárek.

„Pak jsme připraveni stavební uzávěru neprodleně zrušit,“ ujistil starosta Tomaštík.

Pokud půjde vše podle plánu, dostala by se auta po nové cestě v roce 2021 k Babicím. O rok později pak může vést rychlostní silnice při železnici dalších sedmnáct kilometrů kolem Starého Města až k Moravskému Písku.

V plánu je vybudování velké okružní křižovatky u Starého Města, čímž se R55 propojí se silnicí I/50 z Brna na Slovensko.

Jihomoravský úsek je zatím komplikovaný

Další pokračování cesty směrem na jih ale bude složitější. Problémem je protnutí ptačí oblasti Bzenecká Doubrava.

„Intenzivně jednáme s Ministerstvem životního prostředí o tom, jaké peníze je nutné investovat kvůli dvěma stovkám ptáků,“ uvedl Chudárek.

Místo původně požadovaných dvou tunelů dlouhých dohromady přes osm kilometrů, které by stály neúměrných deset miliard, silničáři navrhují částečně zapuštěnou cestu ohraničenou po stranách skly a pletivem proti nalétávání ptáků.

„Bohužel neustále hrozí, že Evropská komise může napadnout tuto trasu z hlediska životního prostředí,“ uvedl náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký. To by mohlo znamenat, že stát, pro který je R55 stále velkou prioritou, nezíská na stavbu evropské peníze.

„Existuje výhled, že by kompletní R55 až po závěrečného křížení s dálnicí D2 u Břeclavi mohla být hotová v letech 2025 až 2030. Jenže Jihomoravský kraj je už dva roky bez platných Zásad územního rozvoje a při snaze o územní rozhodnutí pro závěrečné úseky se tak nemáme o co opřít,“ poznamenal zlínský šéf ŘSD Chudárek.