Valašské Meziříčí chce lidi k městské hromadné dopravě nalákat bezplatným jízdným. (Ilustrační snímek)

Valašské Meziříčí chce lidi k městské hromadné dopravě nalákat bezplatným jízdným. (Ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Volby se blíží, radní ve Valašském Meziříčí chtějí MHD pro lidi zdarma

  • 11
Radní ve Valašském Meziříčí chtějí, aby byla městská hromadná doprava zdarma. Opozice to považuje za předvolební populismus. Bezplatné MHD už funguje v severomoravském Frýdku-Místku. V jiných městech Zlínského kraje podobný krok nezvažují.

Zní to jako utopie, ale za několik měsíců to může být realita. Radní ve Valašském Meziříčí se rozhodli, že od příštího roku bude městská hromadná doprava zadarmo. A vzhledem k tomu, že vládnoucí koalice má v zastupitelstvu těsnou většinu, si asi tento nápad i prosadí.

"Snažíme se zastavit pokles počtu cestujících a zároveň v současné složité ekonomické situaci částečně ušetřit lidem finance, především rodinám s dětmi," vysvětlil místostarosta Jiří Pernický, zvolený za Nezávislé.

MHD ve Valašském Meziříčí

  • Základní jízdné v MHD stojí 9 korun.
  • Hromadná doprava ve městě má devět linek a zajíždí i do nedávno vzniklých obcí Krhová a Poličná nebo do místní části Hrachovec či Bynina.
  • Město po zrušení jízdného bude muset za MHD platit o 2,9 milionu korun více. Zhruba takové bývají roční tržby z jízdného.
  • Opozice si myslí, že koalice s návrhem přichází právě teď, protože jsou na podzim komunální volby.

Zatímco v roce 2009 se MHD ve Valašském Meziříčí svezlo asi 872 tisíc lidí, loni to bylo jen 685 tisíc. Pokles počtu cestujících je celorepublikový trend. Rozdíly jsou v tom, jak jej města řeší.

V Meziříčí chtějí zrušit jízdné, které stojí 9 korun. Tím však dopravce ČSAD Vsetín, který službu zajišťuje, přijde o téměř 3 miliony korun. A bude na radnici, aby mu výpadek v příjmech pokryla.

Už nyní přitom město na MHD dává 7,7 milionu ročně. "Můžeme si to dovolit, protože soutěžíme veškeré veřejné zakázky a šetříme na provozních nákladech. Pak máme výrazně přebytkový rozpočet, zhruba ve výši 67 milionů," vysvětlil starosta Jiří Částečka z ODS.

Opoziční zastupitelé opatření vnímají rozporuplně. Především s ohledem na to, že diskusi o zrušení jízdného vedli už loni, ale koalice s tím přichází až teď - tedy půl roku před komunálními volbami.

"Rozumím tomu, že starosta prohrál poslední dvoje volby a nechce prohrát další. Asi už zahájil předvolební boj," myslí si bezpartijní zastupitelka Irena Brouwerová.

Myšlenku na MHD zdarma však úplně nezavrhuje. Jen podotýká, že by vedení radnice mohlo zrovna tak snížit daň z nemovitosti, která se před pár lety zvyšovala.

"Jsem rád, že se k tomu město vrací. Mohlo to ale řešit dřív. I proto, že jsou letos volby," reagoval Vlastislav Navrátil z TOP 09, který s nápadem na zrušení jízdného minulý rok přišel.

O tom, že nejde o myšlenku z říše utopie, svědčí skutečnost, že od roku 2011 neplatí za hromadnou dopravu lidé ve Frýdku-Místku (více zde). Tamní radnice si to pochvaluje a služby rozšiřuje na další obce. Ročně jí to sice stojí 10 milionu korun navíc, ale počet cestujících se zvýšil o téměř padesát procent.

"Náklady na přepravu jednoho cestujícího jsou tedy mnohem nižší než dříve," zdůraznil náměstek primátora Frýdku-Místku Karel Deutscher.

Další města: Nemáme na to peníze

Přesto tento příklad další města ve Zlínském kraji následovat nebudou. Tvrdí, že na pokrytí propadu tržeb z jízdného zkrátka nemají peníze. Jde totiž o vyšší sumy. Ve Zlíně, kde stojí lístek 12 korun, se loni vyšplhaly na 118 milionů.

"Nevím, jestli mají ve Valašském Meziříčí takové příjmy, my si to však dovolit nemůžeme," řekl náměstek primátora Jiří Kadeřábek.

A jak to vidí jinde? "Takový projekt nemá životnost, ale je to i otázka politické vůle," naznačil Vladimír Oswald, vedoucí autobusové dopravy ČSAD Uherské Hradiště, které MHD ve městě zajišťuje.

"Vzhledem k tomu, že rozpočet města klesá, tak bych to voličům neslíbil. Není to dlouhodobě udržitelné," je přesvědčen místostarosta Vsetína Petr Kořenek.

Také v Kroměříži považují zrušení jízdného v MHD za nemyslitelné. "Nevím, kde bychom na to vzali peníze. Je to utopie," řekl kroměřížský radní Marek Šindler.

Ve městě zajišťují MHD Technické služby a prodělávají na tom až sedm milionů ročně. Ztrátu si kompenzují zisky z provozování parkovacích automatů.

Části bez MHD se dočkají kompenzace

Nicméně radní ve Valašském Meziříčí jdou ještě dál: chtějí odpustit poplatky za odpad všem obyvatelům z místních částí, do kterých nejezdí městská doprava.

Podle Pavla Přibyla, experta na dopravu z Hnutí Duha, je MHD zdarma dobrý nápad, záleží však na konkrétních okolnostech.

"Pokud by to znamenalo, že v ulicích Valašského Meziříčí nebudou dopravní zácpy a lidé budou více jezdit autobusy, tak by to mělo smysl," domnívá se Přibyl.

"Platí ale, že když je něco zadarmo, tak si toho lidé moc nepovažují," dodal.

Rezervovaně se staví i k tomu, že na to koaliční strany ve vedení meziříčské radnice nalákají voliče. Podle Přibyla by v Praze s touto taktikou ve volbách neuspěly.

S nápadem na bezplatnou hromadnou dopravu ovšem přišli loni také sociální demokraté v Brně. Tamní radnice přitom už nyní doplácí na provoz Dopravního podniku dvě miliardy ročně.