Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pět důvodů, proč navštívit Baťův kanál. Ten láká na nové areály i okolí

  10:22aktualizováno  10:22
Unikátní vodní cesta Baťův kanál chce letos přivítat sedmdesát tisíc návštěvníků. Přečtěte si pět důvodů, proč se vydat na prvorepublikovou vodní cestu a třeba na ní strávit i dovolenou. Plavební sezona na Baťově kanále začala o víkendu.

Baťův kanál vstoupil do nové sezóny. | foto: Jan Karásek, MAFRA

1. Ubytování v nových chatkách a areálech s programem

Letošní novinkou jsou dva opravené areály na trase Baťova kanálu: Pahrbek v Napajedlích a Výklopník v Sudoměřicích. Pahrbek přivítá turisty pestrobarevnými bungalovy, které nahradily vysloužilé chatky stavěné kdysi v Akcích Zet. Přibyla i místa pro karavany s přípojkami na vodu, elektřinu a kanalizaci nebo místa pro stanování. "Chatky měly dřív sociální zařízení venku. Nyní mají sprchu a vanu i vlastní parkovací místo," upozornila provozní manažerka Andrea Holíková.

Vizualizace budoucí podoby střediska Pahrbek v Napajedlích.
Kdysi věhlasné středisko Pahrbek v Napajedlích se po modernizaci chystá opět otevřít.
Kdysi věhlasné středisko Pahrbek v Napajedlích se po modernizaci chystá opět otevřít.

Pahrbek nabídne kromě moderního ubytování i občerstvení ve videokavárně, pokračování kdysi vyhlášených diskoték, nové volejbalové hřiště, servis pro kola nebo půjčovnu šlapadel. Výklopník v Sudoměřicích u Hodonína má kromě ubytování jiné lákadlo. Je jím opravená technická památka - model výklopníku, který za první republiky sloužil k překládání lignitu a je starý přes sedmdesát let.

2. Stačí dojet do přístaviště na kole a nalodit se

Osmdesát kilometrů dlouhá cyklostezka podél Baťova kanálu je dalším lákadlem zvlášť pro rodiny s dětmi nebo méně zdatné cyklisty, kteří ocení rovinatý terén s krásnými výhledy do okolí. "Ti, co ji už vyzkoušeli, ji srovnávají se slavnou rakouskou trasou podél Dunaje," upozornila ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dana Daňová. Stezka umožňuje kombinovat cyklistiku s jízdou na lodi. "Můžete dojet do některého z přístavišť a nalodit se i s koly," doplnila Daňová.

I díky trase by chtěli na kanále zvednout celkovou návštěvnost. "Asi o třetinu na 70 tisíc turistů," věří Vojtěch Bártek z obecně prospěšné společnosti Baťův kanál. Neustále také přibývá lodí, které si lze pronajmout. "Teď je jich tolik, že nejsme schopni je dopočítat. Rozhodně víme, že už jsme ve druhé stovce," pousmál se Bártek.

3. Na vyplutí stačí krátké zaučení, o zbytek se starají jiní

Váhaví turisté ocení i to, jak je všechno na Baťově kanále jednoduché. Opravdu stačí přijít do přístaviště a půjčit si loď, aniž byste na ní předtím seděli. Obsluha vás zaučí během chvilky a pak už nic nebrání tomu, abyste vypluli. Není třeba se bát ani plavebních komor, které slouží k vyrovnání výškového rozdílu v místech, kde je jez. Zdymadla totiž obsluhují zkušení pracovníci, takže turistovi stačí, aby se člunem nebo hausbótem pomaličku vjel do komory. Vše ostatní udělá technika za něj.

A co když chcete přesednout na kolo? Není problém. Stačí přijet k nejbližšímu přístavišti, uvázat loď a nasednout na bicykl. V okolí je několik zajímavých památek.

Přístaviště na Baťově kanále ve Spytihněvi na Zlínsku.
Baťův kanál.
Baťův kanál - Za první republiky nechal Tomáš Baťa postavit několik malých

4. Atraktivní turistické cíle v blízkosti vodní cesty

Buchlov, Velehrad, Kroměříž s památkami UNESCO nebo funkcionalistický Zlín. Asi není třeba vyjmenovávat, co všechno je v dosahu vodní cesty. "Líbilo se mi, že je kolem kanálu hodně památek," chválí Jan Vavruša, který na kanále trávil prázdninové volno s rodinou před dvěma lety. "Jeden den jsme nechali hausbót v Otrokovicích a jeli do zlínské zoo, další den v Hradišti a projeli jsme i tamní vinné sklípky. Byla to pestrá dovolená."

5. Obce, spolky i sdružení spojuje jeden cíl

V neposlední řadě se úspěch Baťova kanálu dá vysvětlit tím, že většina obcí a organizací táhne za jeden provaz. Cyklostezka podél vody je pospojovaná ze spousty malých, leckdy třeba jen kilometrových úseků. Kdyby mezi sebou obce nespolupracovaly, nikdy by se to nepovedlo. "Už jsme skoro naplnili cíl, kterým bylo vybudování infrastruktury, přístavišť a cyklostezek," libuje si starostka Napajedel Irena Brabcová.

Už za měsíc bude otevřena další část cyklostezky mezi Pahrbkem a Spytihněví. "Časem bychom chtěli zrekonstruovat úsek mezi Pahrbkem a Napajedly," posteskla si Brabcová.

Snaží se i Povodí Moravy, které je správcem kanálu. Do opravy šesti staveb a údržby toku investovalo více než 19 milionů korun. Před sezonou pracovníci podniku vyčistili všech třináct plavebních komor, které na kanálu jsou. Největší nánosy přitom zaznamenali pod zdymadlem v Kunovském lese. "V zimě jsme také ořezali nebo pokáceli stromy, vyřezali křoviny a opravili například rozsáhle poškozenou hráz v Sudoměřicích," vypočítal ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rekonstrukce obchodního domu Prior ve Zlíně odstartovala.
VIDEO: Velká oprava Prioru ve Zlíně začala, vrátí mu baťovský vzhled

Jedna z architektonických dominant Zlína a památka na slavnou baťovskou éru se mění před očima. Obchodní dům Prior se za rok představí v téměř autentické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Zlínský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za externí právníky dají některá města desetitisíce, jiná i miliony

Ačkoliv radnice mají svá právní oddělení, na vybrané úkony si najímají advokátní kanceláře, které řeší hlavně složitější spory. Většina měst platí ročně „jen“...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.