Silnice v centru Otrokovic je opět zaplněná automobily.

Silnice v centru Otrokovic je opět zaplněná automobily. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Otrokovice se zlobí na Bártu. Auta po zpoplatnění obchvatu ucpala centrum

  • 20
Do centra Otrokovic se opět vrátily tisíce automobilů. Obchvat, který před čtyřmi lety městu od přehuštěné dopravy ulevil, je totiž od ledna součástí dálniční sítě a tedy zpoplatněný. A doprava se tak rychle vrátila do centra. Lidé teď žádají ministra dopravy Víta Bártu, aby změnil rozhodnutí obchvat zpoplatnit.

Když silničáři před čtyřmi lety otevřeli první část obchvatu města, nemohli si to místní lidé vynachválit. Hlavní cestou přes centrum totiž projíždělo ve špičkách až 20 tisíc aut denně. Otrokovice jsou důležitý dopravní uzel a řidiči přes ně jezdili i do Zlína.

Obchvat to změnil k lepšímu. Teď se ale k nelibosti místních k původní trase řada motoristů vrátila. Ti, co přijíždějí po staré cestě, si nechtějí kvůli třem kilometrům obchvatu kupovat dálniční známku. "To by se mi nevyplatilo. Jezdím často do Hulína, teď přímo přes Otrokovice. Je to delší, ale zadarmo," vysvětluje Petr Mařák ze Zlína.

Ohledy na obyvatele Otrokovic v tomto světle u něho neobstojí. Ale zdejší lidé neviní řidiče, nýbrž ministra dopravy Víta Bártu. Jeho resort od nového roku obchvat zpoplatnil, protože je součástí dálniční sítě.

Ať se Bárta přijede podívat, žádají lidé

"Ten slavný ministr Bárta by se měl sem přijet podívat. Pak by změnil názor," zlobí se Vlastimil Válek, který bydlí v bytovce nedaleko hlavní cesty.

Nebýt semaforů, nemají lidé šanci ve špičkách cestu přejít. Vedení radnice proto napsalo ministrovi Bártovi. Chce, aby městu udělil výjimku a zpoplatnění obchvatu zrušil. Zřejmě ale nepochodí.

Ministerstvo totiž říká, že obchvat je součástí dálnice, a provokativně dodává: "Pokud nechtějí platit, měli si postavit obecní obchvat." To vzkázal do Otrokovic mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský s tím, že Bárta výjimku velmi pravděpodobně neudělí.

Taková argumentace působí na obyvatele Otrokovic jako červený hadr na býka. "Ale přece stát jsme my. My platíme daně, z našich peněz se cesty staví," nesouhlasí František Krček, majitel řadového domku na konci Otrokovic u hlavní cesty směrem na Tlumačov. Pod okny mu nyní proudí tisíce aut.

František Krček, majitel jednoho z domů, stojí u hlavní cesty v Otrokovicích.

Krček navíc celkem logicky říká, že by Otrokovice nikdy na obchvat za skoro tři miliardy nesehnaly dost peněz. Starosta Otrokovic Jaroslav Budek navíc podotýká, že je z obchvatu hotová jenom jeho severovýchodní část. A na zbytek stát zatím nemá peníze. "Nechápu, proč by měl být tento polotovar zpoplatněný," zlobí se starosta Budek.

Také on chce, aby se Bárta do Otrokovic přijel podívat. Ministr do města podle Ptačinského určitě dorazí, zatím ale není jasné, kdy to bude.

Nejde však jen o obyvatele Otrokovic. Přes křižovatku v místní části Kvítkovice totiž projíždějí řidiči, kteří míří na jih na Napajedla a Uherské Hradiště. Jak už bylo řečeno, Otrokovice jsou důležitý dopravní uzel. A zvlášť kvítkovická křižovatka je po zpoplatnění obchvatu přetížená a brzdí dopravu.

Místní lidé si tak euforie z dálnice, která k jejich městu dorazila loni v prosinci, neužili dlouho. Na rozdíl od sousedního Tlumačova nebo Hulína, kde se jim od kolon aut ulevilo zřejmě natrvalo.