Silnice v centru Otrokovic je opět zaplněná automobily.

Silnice v centru Otrokovic je opět zaplněná automobily. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Otrokovice neuspěly u Bárty s obchvatem, chtějí se spojit s Olomoucí

  • 30
Ministr dopravy Vít Bárta zamítl žádost Otrokovic, aby zrušil mýtné na zdejším obchvatu. Jeho zpoplatnění začátkem letošního roku totiž přivedlo hustou dopravu zpátky do centra. Otrokovice nyní uvažují, že se pokusí proti Bártovi vystoupit společně s Olomoucí, která řeší podobný problém.

Ministr dopravy Vít Bárta zamítl žádost Otrokovic, aby zrušil mýtné na zdejším obchvatu. Jeho zpoplatnění začátkem letošního roku totiž přivedlo hustou dopravu zpátky do centra. Otrokovice nyní uvažují, že se pokusí proti Bártovi vystoupit společně s Olomoucí, která řeší podobný problém.

"Jsme z toho zklamaní, dopravní situace ve městě je špatná. Proto budeme hledat jiné cesty, jak dosáhnout svého," naznačil starosta Otrokovic Jaroslav Budek poté, co Bárta možnost zrušit zpoplatnění obchvatu zamítl.

Ačkoliv tento výsledek zástupce města příliš nepřekvapil, běžní obyvatelé Otrokovic jsou naštvaní, protože jim přímo skrz centrum projíždí tisíce aut denně.

Ministerstvo: Chceme výjimky odstraňovat a ne vytvářet

"Bydlím kousek od cesty a hlavně v dopravních špičkách je to opravdu hrozné," popsal Matěj Sousedík. "Kdyby to Bárta zažil, tak by asi svůj názor změnil."

Obchvat byl ještě do konce roku zdarma, ale od ledna 2011 se na něm vybírá mýtné. Důvod? Stal se součástí dálniční sítě a tudíž podléhá platbě. Na konci loňského roku totiž až ke zlínskému katastru dorazila dálnice z Kroměříže.

Zástupci Otrokovic napsali Bártovi žádost, aby udělal v tomto případě výjimku. A obchvat města oprostil od mýtného.

"Chceme výjimky spíše odstraňovat než vytvářet. Otrokovice nám nepředložily žádný argument, který by nás vedl k tomu, abychom rozhodli jinak," vysvětloval mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. "Že nechtějí platit, to nestačí."

Nechceme platit za polotovar

Vedení otrokovické radnice položilo na stůl několik argumentů. Za ten hlavní považuje, že z obchvatu je zatím postavená jen jeho severovýchodní část. Na zbytek stát nemá peníze. A Budek si myslí, že je špatné, když řidiči musejí platit i za takový polotovar.

"Nelíbí se nám ale hlavně to, že zpoplatněním obchvatu se vrátila auta do centra Otrokovic. S tím se nesmíříme," zdůraznil otrokovický místostarosta Milan Plesar.

Především Kvítkovická křižovatku je ucpaná. Podle měření po ní loni projelo 22 tisíc aut denně. Dnes to číslo může být ještě vyšší.

Primátor Olomouce: Společně máme šanci uspět

Radnice si nechá auta pojíždějící Otrokovicemi ještě jednou spočítat, aby měla aktuální čísla. A pak vytáhne do druhého kola boje s ministerstvem dopravy.

Ale už ne sama. Chce se spojit s jinými městy, které trápí stejná věc. Podobně je na tom třeba Olomouc. I zde se především řidiči kamionů vyhýbají zpoplatněnému obchvatu a ve velkém projíždějí částí města.

"Pokud by do toho Otrokovice šly, tak my taky. Společně bychom měli větší šanci uspět," věří olomoucký primátor Martin Novotný.

Mluvčí ministerstva dopravy ale dopředu říká, že pokud nepadnou nové argumenty, Bárta své rozhodnutí měnit nebude.

I když poněkud vlídněji dodává, že je dialogu otevřený. Otrokovičtí věří, že by měli větší šanci uspět, pokud by ministr dopravy jejich situaci prožil na vlastní kůži. Ptačinský slíbil, že do města určitě dorazí. Zatím však není jasné, kdy přesně.