Vlakové nádraží v Rožnově pod Radhoštěm.

Vlakové nádraží v Rožnově pod Radhoštěm. | foto: archiv

Začaly opravy nádraží. Vsetín, Rožnov a Bystřice zatím čekají marně

  • 6
Na opravy nádraží po celé Moravě putují miliony korun, ve Zlínském kraji se ale v prvním kole dočkali jen ve Starém Městě, kde Správa železniční a dopravní cesty naplánovala výměnu oken.

Téměř tři desítky nádražních budov ve Zlínském, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji opravila Správa železniční dopravní cesty v loňském a na přelomu letošního roku.

Investovala do toho 35 milionů korun. Pozitivní informace, která mohla nadchnout tisíce cestujících, však pro region příliš příznivá není.

„Do oprav ve Zlínském kraji je zahrnuta výměna oken ve Starém Městě,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Jde o investici za 1,5 milionu korun. Naopak větší opravy se dočkaly nádražní budovy v Břeclavi, Kuřimi, Lipníku nad Bečvou či Přerově.

„Šlo o opravy nutné nebo ty, které už jsme převzali jako připravené. Plán investic na letošní rok v tuto chvíli vzniká. Nechci předjímat, co v něm bude,“ sdělila Šubová.

Bystřice patří mezi turisticky vyhledávaná místa

Ve Zlínském kraji potřebuje zásadní přeměnu například nádraží v Bystřici pod Hostýnem. Město patří k vyhledávaným destinacím a je výchozím bodem k cestě k poutní bazilice na Svatém Hostýně.

„Nádražní budova dělá ostudu, je nevzhledná, nefunkční a její stav se zhoršuje. U vchodu je viditelná prasklina. Řešíme to dlouhé roky,“ poznamenal bystřický starosta Zdeněk Pánek.

Město nedávno dokončilo dopravní terminál a opravilo zastávky autobusů v těsné blízkosti železniční stanice i autobusové nádraží (více zde).

Konkrétní příslib, kdy se konečně začne měnit i vlakové nádraží, Bystřice nemá. Podle zatím neoficiálních informací se však s rekonstrukcí budovy výhledově přeci jen počítá.

A na opravu by se mohli těšit také v Rožnově pod Radhoštěm. O něm se mluvilo už v polovině minulého roku, kdy budova teprve čekala na převedení do vlastnictví SŽDC.

„Uvažujeme, že rekonstrukci rožnovského nádraží zařadíme na seznam nejbližších investic. Vše je na dobré cestě, osobně budu hlasovat pro, aby se Rožnov do investičního plánu dostal,“ řekl tehdy Petr Pšenička z investičního odboru SŽDC (více zde).

Jenže jde o rozsáhlou opravu, větší než v případě prvních opravených nádraží.

Práce ve Vsetíně začnou v roce 2019 nebo 2021

Ještě složitější situace je ve Vsetíně, kde se vlakové nádraží nebude opravovat, ale kompletně přestavovat. Současná budova se strhne a místo ní postaví zcela novou. Změna čeká také kolejiště včetně nástupišť. Náklady se pohybují kolem miliardy korun (více zde).

„Na přípravě pracujeme. Do konce ledna by měla být hotová studie proveditelnosti, řešíme pozemky a máme vybranou projekční firmu. Za pár dnů se může začít projektovat,“ řekl vsetínský zastupitel a poslanec Petr Kořenek.

Termíny zahájení jsou dva. Optimističtější hovoří o roku 2019, ten druhý počítá se dvěma lety navíc.

„Ministr dopravy se přiklání k pozdějšímu termínu, nicméně nezpochybnil, že se to udělá,“ dodal Kořenek.

Práce se budou dělat společně s městem, protože nové vlakové nádraží se propojí s autobusovým, které je v těsné blízkosti. Počítá se i s podchodem směrem do sídliště Rokytnice.

Počet kolejí zůstane ve Vsetíně zachovaný. Nádraží nepotřebuje rozšířit. Ačkoliv jde o hlavní trasu na Slovensko, nejde o přestupní uzel, protože spojuje jen dva směry.

V minulosti se objevily úvahy o napojení směru od Zlína, které sice nejsou reálné v dohledné době, zcela pohřbené ale také ne. I kdyby se nápad realizoval, byl by počet kolejí dostatečný.

Správa železniční dopravní cesty převzala loni v červenci část závodu Českých drah. Dlouho připravovaná transakce převedla do majetku SŽDC celkem 1 575 budov.

Ještě do konce roku začala společnost s menšími opravami na 161 budovách, které vyjdou na 102 milionů korun. Pro letošní rok pak má na tyto práce vyčleněno 470 milionů korun.