Vlakové nádraží ve Zlíně

Vlakové nádraží ve Zlíně | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Otrokovice a Zlín propojí dvoje koleje, stavět se začne za tři roky

  • 18
Práce na zdvojkolejnění a elektrifikaci železniční trati mezi Zlínem a Otrokovicemi by měly začít v roce 2019. Zároveň s tím se začne opravovat nádraží Zlín-střed. Přestavba čeká rovněž nádraží ve Vsetíně. Město usiluje o to, aby práce začaly už koncem roku 2018.

Elektrifikace a zdvojkolejnění trati mezi Zlínem a Otrokovicemi se připravuje už 20 let. Až poslední ze tří uskutečněných studií definitivně potvrdila, že přestavba je ekonomicky efektivní. Právě to je podmínkou pro získání evropských peněz.

„Abychom na dotace dosáhli, musíme dokázat, že se stavba finančně vyplatí. Přece jen modernizace vyjde na osm miliard korun,“ vysvětlil Petr Pšenička z odboru strategie Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).

V úvahu se přitom bere řada věcí. Od času, který lidé při cestování vlakem ušetří, přes nižší spotřebu pohonných hmot až po zkrácení doby, kterou řidiči díky plánovaným mimoúrovňovým křižovatkám stráví stáním u přejezdů. „Vše se dá přepočítat na peníze,“ poukázal Pšenička.

Úpravy trati umožní přímé rychlíkové spojení mezi Brnem a Zlínem. Přibudou i osobní vlaky, které by ve špičkách mohly jezdit v patnáctiminutovém intervalu. A dojde i na stavbu nového dopravního terminálu.

Právě SŽDC je pro celý projekt klíčovým hráčem. „Míček byl na jejich straně, my jsme více udělat nemohli,“ řekl zlínský radní pro dopravu Josef Novák.

Vylepšování nádraží, včetně toho zlínského, přitom léta bránilo chystané převedení řady výpravních budov z majetku Českých drah pod SŽDC. K tomu má definitivně dojít v létě.

„S výjimkou už běžících velkých oprav jsme proto na nádražích v poslední době zajišťovali pouze nezbytné úpravy. Větší investice se už neplánovaly,“ objasnila regionální mluvčí ČD Kateřina Šubová.

Nevýhodou Zlína je, že okolní pozemky vlastní soukromníci

I proto mají lidé, kteří do Zlína přijedou vlakem poprvé, často pocit, že se spíše než v krajském městě ocitli v bezvýznamné stanici v pohraničí. Změnit to má bourání stávající výpravní budovy a stavba nové. Umístí ji blíže k nadjezdu a do budoucna se zřejmě změní na dopravní terminál.

V tomto území přitom kromě města a kraje vlastní pozemky také soukromé firmy Cream nebo Bent. Loni ale dotčené strany podepsaly memorandum, ve kterém se firmy zavázaly, že jsou ochotny pozemky potřebné pro stavbu poskytnout, převést, vyměnit či prodat (více čtete zde).

Nejpozději v roce 2019 by měla začít přestavba vlakového nádraží také ve Vsetíně (podrobnosti zde). Souvisí s vylepšováním trati mezi Hranicemi a Horní Lidčí.

„Roztříštěnost pozemků kolem nádraží je problém, ve Vsetíně je to jednodušší,“ poznamenal krajský radní pro dopravu Jaroslav Kučera.

Souhlasí s ním i jeho kolega z krajského zastupitelstva a vsetínský starosta Jiří Čunek. „Zatímco ve Zlíně se pozemky okolo nádraží za dřívějších vedení města rozparcelovaly a prodaly, u nás ve Vsetíně je město naopak kupovalo. Díky tomu máme nyní lepší výchozí pozici při vyjednávání o rekonstrukci vsetínského nádraží,“ vyzdvihl Čunek.

Nádraží získá nové perony a vznikne i moderní dopravní terminál, u kterého budou kromě vlaků zastavovat autobusy.

Vsetín chce začít o rok dřív

Radnice přitom s ministerstvem dopravy a SŽDC intenzivně komunikuje jen rok a půl. „Příprava jede rychle i proto, že se snažíme řešit možné problémy s pozemky a dalšími věcmi dopředu,“ uvedl Čunek.

Ten tlačí na to, aby práce kolem nádraží odstartovaly už na konci roku 2018. „Pokud nedojde při vyřizování potřebných dokumentů a povolení ke komplikacím, věřím, že se to podaří,“ podotkl.

Vlakové nádraží ve Vsetíně.
Vlakové nádraží ve Vsetíně.

Vlakové nádraží ve Vsetíně.

Naopak SŽDC mluví o zahájení stavby až v roce 2019. Navíc ještě nemá hotovou studii proveditelnosti modernizace trati Hranice – Horní Lideč, která má potvrdit její ekonomické opodstatnění.

„Výsledky bychom měli mít do konce června, ale zdá se, že budou pozitivní,“ doplnil Pšenička.

17. února 2015