Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Dálniční obchvat Otrokovic je příliš brzo plný děr, opravy začnou v srpnu

  • 10
Částečně uzavřený dálniční obchvat Otrokovic se má začít v srpnu opravovat. Pro řidiče je to dobrá zpráva, byť za cenu dočasných komplikací.

Už zhruba čtvrt roku jsou na části dálničního obchvatu Otrokovic v obou směrech dva jízdní pruhy uzavřeny, což štve tisíce řidičů, kteří tudy denně projíždějí.

Důvodem jsou díry ve vozovce, která se loni začala doslova rozpadat. Některé výtluky byly více než deset centimetrů hluboké, s průměrem okolo půl metru (více zde).

Silničáři se proto chtějí v srpnu pustit do výměny povrchu, což přinese pokračování dopravních omezení.

„S opravami začneme, jakmile vysoutěžíme dodavatelskou firmu. Počítám s tím, že by to mělo být v srpnu. Dopravní omezení pak budou trvat přibližně do října,“ přiblížil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

V obou směrech získá nový povrch asi 3,5 kilometru vozovky.

Jako první přijde na řadu ta ve směru na Brno, která řidiče trápí více. V současné době musejí při vjezdu na obchvat zastavit u značky stop, protože napojovací i sousední jízdní pruh jsou kvůli výtlukům uzavřeny.

„Všechny řidiče stopka zlobí, proto jsme nejhorší výtluky v dubnu a v květnu opravili. Teď vyřizujeme změnu dopravního značení, povolit ji ale musí ministerstvo dopravy,“ upřesnil Chudárek.

Po deseti letech už se silnice reklamovat nedá

Značka by mohla zmizet během několika týdnů. Velké opravy za téměř 60 milionů korun obchvat ani tak neminou.

„Je to pro nás dobrá zpráva, i když tušíme, že po dobu oprav budou auta jezdit také přes centrum města. Budeme to muset vydržet,“ reagoval starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

Podivil se ale nad tím, že je cesta za relativně krátkou dobu v tak špatném stavu.

„Udivuje mě, jak je zdevastovaná,“ řekl Budek.

Obchvat, který není plný aut, protože je stále koncovou částí dálnice D55, byl postaven v roce 2006. Podle Chudárka je ale životnost deset let odpovídající.

„Životnost je v pořádku, zaskočilo mě ale, jak rychle se vozovka rozpadla. Nemůžeme uplatnit reklamaci,“ poznamenal Chudárek.

Řidiči jsou překvapeni tím, že omezení trvá už několik měsíců, a dosud netušili, kdy se dočkají změny k lepšímu. Upozorňují také na bezpečnostní rizika.

„Každý den jezdím do práce do Chropyně. V Otrokovicích najíždím na dálnici a situace je tam naprosto zoufalá. Viděl jsem, jak tam málem smetl kamion auto, které nezastavilo na stopce,“ popsal řidič Michal Hana.

Opravy jsou přitom na otrokovickém obchvatu v posledních měsících poměrně časté. Koncem loňského léta například silničáři lepili výtluky při výjezdu ze Zlína.

Práce se nemají krýt s Barum Czech Rally

Teď plánují zásadní rekonstrukci, při níž nechají vždy jen jeden jízdní pruh volný. Proto práce plánují tak, aby se nekryly s automobilovou soutěží Barum Czech Rally, která se na Zlínsku jede poslední srpnový víkend.

Do regionu dorazí desítky tisíc fanoušků motorismu a částečně uzavřená dálnice jako hlavní příjezd do Zlína by jim zkomplikovala situaci.

„Buď stihneme do Barum Rally opravit první část, nebo obě zahájíme až po ní. Každopádně se jí chceme vyhnout,“ ujistil Chudárek.

D55 Otrokovice, obchvat JV

Příští rok by mohli silničáři začít s dostavbou obchvatu, což by ulevilo hlavně středu města. Zbývá jim vyvlastnit několik posledních pozemků. Musejí také počkat na to, jak se vyvine situace kolem nutnosti vyřídit si nové řízení EIA, v němž se musí nově posoudit dopad stavby na životní prostředí.

To by mohlo způsobit více než roční zdržení, ovšem česká vláda tomu chce předejít, jedná s Bruselem o výjimkách, „legalizaci“ těchto staveb má zajistit speciální zákon (více zde).