Zlínský nadjezd.

Zlínský nadjezd. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Zlínský nadjezd čeká velká oprava, denně po něm projede 16 tisíc řidičů

  • 8
Silničáři budou dva roky opravovat frekventovaný nadjezd ve Zlíně, což způsobí velké dopravní potíže. První práce začnou už na jaře. Za pár let se opravy dočká i obdobně vytížený nadjezd ve Vsetíně.

Zlínský nadjezd slouží jako hlavní příjezd na sídliště Jižní Svahy. Když se v polovině 80. let otevřel, byl na něm provoz ve srovnání s dneškem sporadický. V současné době po něm denně projede kolem 16 tisíc aut a patří k nejzatíženějším cestám v krajském městě.

Řidiče proto bude zajímat, že se silničáři chystají na jeho opravu. Mají ji naplánovanou od dubna do srpna příštího roku. Už letos na jaře se pustí do příjezdové cesty ve směru od centra, která má šest pruhů. Dopad na dopravu ve Zlíně to bude mít obrovský.

Fotogalerie

„Právě dokončujeme projekt, začít s opravou bychom chtěli v dubnu nebo květnu. Práce potrvají do července či srpna, aby při Barum Rally na konci prázdnin nebyly cesty rozkopané,“ přiblížil provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.

Vozovka je v mizerném stavu, jsou na ní vyjeté koleje, místy praská. Podle Berecky nutně potřebuje vyměnit. Jde o několik set metrů dlouhý úsek od zastávky U zámku až po křižovatku pod Kongresovým centrem.

V horní části bude cesta na několik dní kompletně uzavřená, níže k nadjezdu zůstane vždy volný alespoň jeden pruh v každém směru.

„Provoz bude komplikovaný. Zejména ve špičkách se mohou tvořit kolony. V případě potřeby budou dopravu řídit policisté,“ nastínil mluvčí zlínské policie Petr Jaroš.

Řidiči to budou nazývat spíš dopravním peklem. Podobné zažili už loni v létě, kdy silničáři opravovali hlavní průtahy krajským městem a motoristé čekali v dlouhých frontách (více zde).

Provoz na nadjezdu zůstane zachovaný

A totéž je potká i příští rok, když přijde na řadu samotný čtyřproudový nadjezd, který přechází přes řeku Dřevnici a koleje. Je hlavním tahem na sídliště Jižní Svahy, kde žije přes 20 tisíc lidí.

Silničáři vymění izolaci, povrch vozovky, zábradlí a zpevní i betonovou konstrukci, která stárne.

„Jsou na ní závady, které by mohly vést ke snížení nosnosti nadjezdu. Budeme muset jeho spodní betonovou část ošetřit,“ upřesnil Berecka. I když pořád zůstanou dva pruhy volné, dopravu to významně poznamená. A nejen osobní či nákladní, ale i městskou hromadnou.

„Trváme na tom, aby na nadjezdu zůstala doprava zachovaná. To však neznamená, že nenastanou dílčí omezení. Bude to velký zásah,“ reagoval ředitel Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice Josef Kocháň.

Připravované opravy Gahurovy ulice včetně nadjezdu ve Zlíně.

Řidiči, které MF DNES oslovila, se dají rozdělit do dvou skupin: jedni chápou opravu jako nutnost, druzí ji považují za zbytečnou. Jako třeba Vladimír Malina, který bydlí na Jižních Svazích.

„Někde jsou sice vyjeté koleje, ale povrch není zase tak špatný. Za potíže, které rekonstrukce způsobí, to nestojí,“ myslí si Malina.

Šoféři budou moci opravovaný nadjezd objet přes Prštné nebo přes Vršavu. „Pokud nastane dopravní kolaps, bude lepší dopravu přesměrovat. Řidiči budou muset být každopádně trpěliví,“ vzkázal Berecka.

Náklady na opravy vyjdou na zhruba 200 milionů korun, větší část by měla zaplatit Evropská unie.

Silničáři chystají i rekonstrukci nadjezdu ve Vsetíně

S dopravními komplikacemi musí výhledově počítat i řidiči ve Vsetíně. Tam začnou dělníci s rekonstrukcí nadjezdu, který přivádí dopravu do centra a je také ve špatném technickém stavu, zřejmě v roce 2017 či 2018.

„Jsme ve fázi projektové přípravy,“ nastínil Berecka.

To, že most není zdaleka v nejlepším stavu, se ví už dlouho. Potvrdila to i loňská kontrola, při níž odborníci zjistili celou řadu závad.

„Ze snímků, které jsem měl možnost vidět, je destrukce mostu patrná. Do jeho konstrukce zatéká, železo, jež je její součástí, koroduje,“ upozornil vsetínský zastupitel Petr Kořenek.

Podle Berecky se počet poruch navíc neustále zvyšuje.

Nadjezd se klene nad železniční tratí, takže částečně zasáhne i do provozu na dráze.

„Očekávám, že výluky by měly být minimální,“ dodal Kořenek.

,