Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Průjezdu Meziříčím pomůže oprava klíčového kruhového objezdu. Rozšíří se

  • 5
Silničáři plánují výrazné rozšíření kruhového objezdu u kostela svatého Jakuba ve Valašském Meziříčí. Místem denně projede až 30 tisíc aut. Úpravy křižovatky, kde se stýkají silnice ze směru od Vsetína, Rožnova pod Radhoštěm, Hranic a Bystřice pod Hostýnem, mají zlepšit průjezd městem.

Stárnoucí křižovatka nyní není schopna nápor desetitisíců vozů zvládat a vznikají před ní dlouhé kolony. Objezd proto bude mít nově místo jednoho hned dva pruhy. Navíc tři ze čtyř příjezdových cest propojí nové odbočovací pruhy, takzvané bypassy. Ty vyvedou motoristy úplně mimo okružní křižovatku.

„Je to krok dopředu, na modernějších kruháčích je takové řešení běžné. Snad to pomůže snížit čekání ve štrúdlech před křižovatkou, které často trvá několik minut,“ popsal svoje zkušenosti meziříčský řidič Václav Horák.

Nové spojnice vzniknou mezi „větvemi“ ze Vsetína do Rožnova, z Rožnova do Hranic a při odbočování od Bystřice na Vsetín. Šoféři přijíždějící od Hranic a pokračující ve směru k autobusovému nádraží však mají smůlu a budou muset vjet přímo na objezd.

„Bypass u této větve postavit nemůžeme, u křižovatky na něj není místo,“ vysvětlil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Karel Chudárek.

Rekonstrukce kruhového objezdu by mohla odstartovat už příští rok v létě a rozdělena bude do několika etap. Opravy potrvají zhruba rok a půl a po celou dobu budou na místě velké dopravní komplikace. Do křižovatky totiž řidiče postupně vpustí semafory. Už tak dlouhé kolony, které na příjezdech ze všech směrů často vznikají, se tak ještě prodlouží.

Západní obchvat města se má začít stavět v roce 2020

„Pro motoristy to bude velmi nepříjemné. Po dokončení oprav se ale objezd natolik zvětší, že se jim naopak podstatně ulehčí,“ poznamenal Chudárek.

Ještě výrazně lepší průjezdnost Valašským Meziříčím má přinést jeho západní obchvat ze směru od Jarcové, který řidiči už léta toužebně vyhlížejí. Pokud jej v březnu schválí centrální komise ministerstva dopravy, je reálné, že stavba vypukne v roce 2020. „Očekáváme, že od komise dostaneme zelenou,“ naznačil Chudárek.

Pokud se tak doopravdy stane, začnou silničáři shromažďovat dokumentaci pro územní řízení a následně i stavební povolení. To by rádi získali v roce 2019. Po výběrovém zřízení na zhotovitele stavby by se pak mohlo skutečně v roce 2020 poprvé kopnout do země.

„Samotná výstavba má trvat tři až čtyři roky,“ vypočítal valašskomeziříčský starosta Robert Stržínek, který se s kolegy z radnice při všech jednáních s ministerstvem i ŘSD snaží zdůraznit význam obchvatu pro obyvatele města i pro celý region. Zdržení předpokládaného termínu však může stále přinést především nezbytný výkup pozemků. „Je to alfa a omega celé stavby,“ připustil Chudárek. Protesty odpůrců totiž obvykle znamenají oddálení zahájení podobných projektů.

Obchvat Valašského Meziříčí není jedinou významnou silniční stavbou, která se poblíž města chystá. Už letos na jaře má pokračovat třetí etapou výstavba čtyřproudé silnice I/35 mezi Meziříčím a Lešnou.

V roce 2018 pak začne vznikat Palačovská spojka mezi obcemi Lešná a Palačov. Její chystaná trasa napojí budovanou rychlostní silnici R35 u Valašského Meziříčí na silnici R48 u Starého Jičína. Po té se následně motoristé dostanou až k dálnici D1 u Bělotína, a získají tak mnohem rychlejší spojení s Ostravou, Brnem, Prahou a dalšími městy.