Z jedné strany železnice, z druhé řeka. Problematická křižovatka u vjezdu do...

Z jedné strany železnice, z druhé řeka. Problematická křižovatka u vjezdu do Zubří se už brzy dočká opravy. | foto: MAFRA

Kvůli přestavbě křižovatky na Valašsku posunou silničáři vedlejší řeku

  • 2
O více než deset metrů odkloní silničáři koryto Rožnovské Bečvy u Zubří na Valašsku. Ojedinělá přeložka řečiště je nutná kvůli přestavbě dosud poměrně nebezpečné křižovatky. Práce potrvají nejméně rok a půl a vyjdou na 128 milionů korun.

Podobně unikátní stavební práce se v regionu naposledy dělaly v letech 1975 až 1981 v obcích Prostřední a Horní Bečva.

Teď se na přeložku koryta Rožnovské Bečvy chystají silničáři na cestě mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm, která je důležitým tahem na Slovensko.

Křižovatka silnice první třídy s Hlavní ulicí, která je prakticky jediným vjezdem do Zubří, se rozšíří. Nyní je příliš úzká a dělá řidičům velké potíže. Proto zde vzniknou dva nové odbočovací pruhy.

Aby je ale bylo možné vybudovat, je zapotřebí zasáhnout do vedle tekoucí Rožnovské Bečvy. Změna se týká úseku řečiště dlouhého 328 metrů.

„Maximální odklon koryta bude do patnácti metrů,“ popsala mluvčí Povodí Moravy Gabriela Tomíčková.

Práce potrvají nejméně do konce roku 2016

Rožnovská Bečva se tak přiblíží k cyklostezce na levém břehu. Její provoz však přesun nijak nenaruší.

„Vykopeme nové řečiště s opevněním. Až bude hotovo, staré koryto přehradíme a vodu pustíme do nového,“ sdělil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

První terénní práce začnou v létě a potrvají řadu měsíců, minimálně do konce roku 2016. „O tom, jak bude jejich postup rychlý, rozhodne především stav průtoku vody,“ uvedl Chudárek.

Zásah do řečiště a vybudování odbočovacích pruhů ze směru od Valašského Meziříčí i Rožnova pod Radhoštěm představuje jen část prací, které silničáři chystají.

Nové budou i chodníky a autobusové zastávky, křížení cest doplní také semafory. Počítá se s jejich propojením se zabezpečovacím zařízením železničního přejezdu, který v těsné blízkosti hlavní silnice přetíná odbočku na Zubří. Celá hlavní silnice se od něj navíc vzdálí.

„Provoz by díky tomu měl být plynulejší,“ doufá starosta města Lubomír Vaculín.

Autobusy mívají zpoždění

Dosud totiž bývá křižovatka pravidelně ucpaná auty. Jak výjezd ze Zubří, tak i vjezd do něj z hlavního tahu je kvůli silnému dopravnímu zatížení velmi komplikovaný.

To potvrzuje i řidič ČSAD Vsetín Jiří Budinský, který několikrát denně vozí cestující mezi Zubřím a Rožnovem.

„Hlavně při ranní a odpolední špičce jde z města vyjet jen velmi obtížně. Kvůli rozhledu do křižovatky musím stát s autobusem přímo na přejezdu, což je nebezpečné. Zároveň je třeba čekat, až mě některý z šoférů zpomalením a probliknutím pustí na hlavní cestu, kde jezdí jedno auto za druhým,“ vysvětlil Budinský.

Jeho spoje tak nabírají několikaminutové zpoždění a cestující mívají potíže stihnout přípoje z rožnovského nádraží, které je zejména od 14 do 14:30 hodin rozvážejí do menších obcí v okolí.

Součástí připravovaných prací je výstavba zcela nového mostu přes Hodorfský potok v těsné blízkosti křižovatky.

„Současný už není v dobré kondici, je pouze provizorně podepřený,“ řekl Chudárek.

Celá stavba vyjde na 128 milionů korun bez DPH. Provoz na silnici zůstane zachován, řidiči budou rekonstruovaným úsekem projíždět kyvadlově. I proto musí v místě počítat se zdržením.

Stavební povolení na celou akci se přitom silničářům podařilo získat už v roce 2011.

„Až nyní nám ministerstvo dopravy na stavbu konečně přidělilo finanční prostředky,“ doplnil Chudárek.